28 mei 2010

Bing Twitter Maps

Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk altijd gebruik maak van Google Maps als ik iets wil opzoeken, maar Bing Maps krijgt toch ook steeds meer mogelijkheden. Zo is er nu ook een Bing Twitter Maps applicatie waarbij je twitterberichten die van een locatie zijn voorzien op de kaart kunt zien, precies daar waarvandaan ze gestuurd zijn.
Dat moest ik natuurlijk uitproberen, dus heb ik eerst locaties aangezet op m'n mobieltje zodat Seesmic met mijn tweets de locatie kan meesturen. Uiteindelijk is dat gelukt, maar helaas vind ik mijn berichten nog niet terug op de kaart. Misschien dat het even duurt voordat ze gevonden zijn...



Maar wat ik eigenlijk veel erger vind is dat de kaart wemelt van de fouten!
Zo ligt Weerdinge echt ergens anders en datzelfde geldt voor Noord-Sleen en Emmer-Erfscheidenveen.
Zou er een Bing kaartredactie zijn waar je dit soort fouten aan kunt doorgeven?

Leuk is wel dat je door de tweets die in beeld staan heen kunt bladeren en dat je de kaart mooi kunt embedden. Er zijn nog veel meer Bing Map applicaties, zoals Foursquare everywhere, maar de meesten werken tot nu toe alleen in Amerika...

De VrijdagKennisQuiz

Iedere vrijdag spelen leerlingen uit groep 7 en 8 op de website van Kids de VrijdagKennisQuiz.
Hiermee testen zij spelenderwijs hun kennis over een bepaald onderwerp. De quiz kan ook door leerkrachten in de klas worden ingezet. De thema's die aan bod komen, kunnen aansluiten bij de les.

De VrijdagKennisQuiz is een zogenaamde 'multiplayerquiz':
drie kinderen spelen tegen elkaar en proberen elkaar sneller en slimmer af te zijn. Er worden drie rondes gespeeld en iedere ronde valt de speler met de minste score af. Hoe sneller je een vraag goed beantwoordt, hoe groter de kans op een plek in de highscore. Iedere vrijdag behandelt de quiz een ander thema.
Met het spelen van de quiz worden informatievaardigheden getraind en wordt thematische kennis, over bijvoorbeeld sport of de natuur, vergroot.
De quiz is bedoeld voor leerlingen uit groep 7 en 8.
Een quiz bestaat uit drie rondes met in totaal 15 vragen. Het spelen ervan neemt per kind maximaal vijf minuten in beslag. Iedere vrijdag wordt de quiz beschikbaar gemaakt via de site voor kinderen in groep 7 en 8 op: bovenbouw.kennisnet.nl.

Degene die na vrijdag op de eerste plaats staat in de highscore, wint een digitale microscoop voor de klas. Deze is aan te sluiten op pc of digibord. De microscoop wordt binnen twee weken naar de klas opgestuurd en kan slechts eenmaal per schooljaar door een klas worden gewonnen. Verander met de digitale microscoop je klaslokaal in een onderzoekslab!

Beste minister van onderwijs

“Anno 2010 moeten internet en sociale media de nieuwe schoolboeken zijn! Klassen kunnen vele malen groter doordat wij leren van elkaar!”


Op 11 mei 2010 is de website “www.besteministervanonderwijs.nl” gelanceerd.
Middelbare scholieren in heel Nederland gebruiken deze site om met filmpjes aan de nieuwe minister van onderwijs te vertellen hoe ZIJ het onderwijs willen veranderen. Zij maken bijvoorbeeld duidelijk dat het internet en sociale media de nieuwe schoolboeken zijn en leggen uit hoe leerlingen veel meer kunnen leren van elkaar. In de komende maanden lopen de adviezen in de vorm van filmpjes al gauw op tot meer dan 1.000.



Er wordt veel gesproken over onderwijs in deze verkiezingscampagne. Maar leerlingen willen actiever deelnemen aan het debat. Via de website laten leerlingen hun stem horen omdat zij onderwijs willen op een manier die van deze tijd is en niet die van 10, 20 of 30 jaar geleden. Hoe zij het wel willen, leggen ze vast op een filmpje van 1 tot 2 minuten. Dat wordt geplaatst op de website. In de loop van de komende maanden worden zo honderden filmpjes geupload. Een groep leerlingen uit Den Haag roept met een speciaal filmpje op de site alle leerlingen in Nederland op om mee te doen. Ook Hyves, facebook en twitter worden actief ingezet. Docenten kunnen dit initiatief ondersteunen door er in hun lessen ruimte voor te bieden.
Politieke partijen kunnen de filmpjes gebruiken om het debat over het onderwijs te onderbouwen met informatie die rechtstreeks afkomstig is van leerlingen. Ook binnen de scholen in het land zullen gesprekken hierover gevoerd worden. Ieder filmpje presenteert immers een idee van leerlingen om het onderwijs te verbeteren. De filmpjes worden door andere leerlingen bekeken. Zij kiezen de beste filmpjes. Uiteindelijk bepaalt een leerlingenjury op basis hiervan definitief de beste filmpjes. De makers van de beste filmpjes gaan in debat met de nieuwe Minister van Onderwijs. De leerlingen laten hiermee zien hoe leren veel beter kan gebeuren als er naar hen geluisterd wordt.

Dit is een maatschappelijk initiatief van drie Haagse onderwijsondersteunde bureau's: Inspirezzo, De JuF en Bureau van Zijl, met de hulp van: LAKS, VO-Raad, Nederland Kennisland, Winkelman en van Hessen, Codename Future, This&That, Jeepmedia & OranjeBruin. Iedereen werkt mee op vrijwillige basis.

26 mei 2010

Cloud Computing in het onderwijs

Publicatie Cloud Computing in het onderwijs verschenen


Met de titel 'Cloud Computing in het onderwijs. Minder zorg om techniek, meer profijt van ict' brengt het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma een publicatie uit, dat een onderzoek naar de meerwaarde van Cloud Computing voor het onderwijs afsluit.

Wellicht heeft u al eens van cloud computing gehoord. Het is een term die ict’ers vaak – en steeds vaker – gebruiken. U kunt daardoor de indruk krijgen dat het de zoveelste hype in de ict is. Tot op zekere hoogte is dat ook het geval.
Maar cloud computing is vooral een fundamentele verandering in het gebruik van ict, die het onderwijs veel te bieden heeft: doordat u minder tijd hoeft te besteden aan de techniek, heeft u meer tijd voor de toegevoegde waarde van ict in het onderwijsproces.

Cloud computing ontleent zijn naam aan het feit dat het gaat om diensten die via internet worden aangeboden. De cloud is een metafoor voor het internet, dat – net als andere grote computernetwerken – vaak als een wolk wordt afgebeeld. Cloud computing is niet nieuw. We gebruiken immers al jaren applicaties of software via internet, denk aan Hotmail of Gmail en aan internetbankieren. Ook binnen het onderwijs worden verschillende applicaties al geruime tijd via internet aangeboden en gebruikt, zoals de elektronische leeromgeving en het leerlingvolgsystemen.

Omdat Cloud diensten zo'n grote belofte voor het onderwijs lijken te zijn, deed het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma onderzoek naar de mogelijkheden van Cloud Computing. De conclusies van dit onderzoek leest u in deze publicatie. Deze is bedoeld voor onderwijsmanagers, schoolleiders en docenten.Het legt op een niet-technische manier uit wat cloud computing is en hoe het zich ontwikkelt, laat zien welke mogelijkheden het biedt maar ook waar u op moet letten en geeft praktische tips voor besluitvorming en implementatie. (bron)

Download publicatie Cloud Computing in het onderwijs [PDF 1588 Kb ]

25 mei 2010

In plaats van bloggen

Gewoon een avondje lekker surfen over het internet is af en toe toch ook wel lekker!
En als je mijn tweets volgt krijg je een aardig beeld van waar ik allemaal tegenaan loop:
  1. MBO Ombudslijn: omdat elke klacht er één teveel is: http://goo.gl/EV0U In april 50 klachten binnengekomen. Dat valt reuze mee!




  2. @ahcvandinter Ik heb Microsoft op de hoogte gebracht van jouw mooie bericht over Mouse Mischief! Benieuwd of ze reageren...




  3. Wie heeft verstand van mogelijkheden/kosten van Drupal en/of Joomla en wil daar vragen over beantwoorden? http://goo.gl/cMxX#helpeenander




  4. Presentaties Top 10 van Dé Conferentie in Veldhoven-http://goo.gl/PxBV Worden herhaald op 4 november in Doorn!




  5. Mousemischief: opstelling voor in de les | Antoine van Dinter: Frans & ICT - http://goo.gl/770V Een mooi en uitgebreid verslag!




  6. Wikipedia - Explained By Common Craft: http://goo.gl/1YWu Wel jammer dat er nu zo'n verdienmodel achter zit en de film niet embed mag worden





  7. Docent?: ICT-e-competent! Programma Nnoal Themabijeenkomst 22 juni 2010 bekend - http://goo.gl/y1ID





  8. "Als horen luisteren wordt" http://goo.gl/wZvA Wat een prachtige boodschap over dienend leiderschap. Die kan ik nu heel goed gebruiken!




  9. Sir Ken Robinson: Bring on the learning revolution! -http://goo.gl/lu3C Zou het verhaal over die brandweerman echt waar zijn? minuut 8:15




  10. @weerdt Interessant! Ga jij daarheen?

23 mei 2010

Een compliment levert wat op!

Een mooie aktie van Bing.com in Amerika:
Vertel een mooi verhaal over een leraar aan wie je een goede herinnering bewaart of die een positieve invloed heeft gehad op je leven. Wanneer dat verhaal geplaatst wordt op de Bing map krijg je via e-mail een voucher van 5 dollar die je vervolgens kunt doneren aan een educatief project van jouw keuze op www.donorschoose.org. Op die plaats kunnen leerkrachten projectvoorstellen indienen.

Een goede suggestie voor het team dat Bing moet promoten in Nederland! In plaats van een dure ongerichte reclamecampagne een aktie die alleen geld kost als het ook wat oplevert, namelijk veel bezoekers in de doelgroep die je juist bereiken wilt: leerlingen en leraren!
Volgens mij een mooie win-win situatie. Het opzetten van een site als DonorsChoose.org moet niet zo moeilijk zijn. Daar ken ik wel een bedrijfje voor...

22 mei 2010

13 x 7 = 28

Een paar dagen geleden was ik enthousiast over de screencasts van Sal Kahn op de Kahn Academy.

Maar eigenlijk zijn screencasts van alle tijden en kan het ook prima op een ouderwets krijtbord.
Kijk maar naar de rekensommen van Abbott en Costello:



Zou me geweldig lijken om deze truc een keer uit te halen op een smartboard voor een volle groep 8!
Hieronder ook nog het bewijs dat 25 gedeeld door 5 uitkomt op 14:

Workshop Basisvaardigheden Videoproductie

Op 2 juni organiseert SURFacademy de workshop Basisvaardigheden Videoproductie. Je leert in een middag een kleine videoproductie filmen en monteren.

Video wordt al veel gebruikt in het onderwijs. Met de vele videoplatformen die er zijn, (zoals SURFmedia of YouTube) is het makkelijk om filmpjes met anderen te delen en er interactief mee bezig te zijn. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van videofragmenten en daar vragen of opdrachten aan verbinden. Dit kan met bestaande videofragmenten, maar je kunt ook zelf videofragmenten maken. Met dat laatste gaan we aan de slag in workshop Basisvaardigheden Videoproductie.

Wat kun je verwachten in deze middag?
Je leert zelf een korte videofilm maken. Voor de pauze krijg je uitleg over de camera en beeldtaal, daarna ga je zelf filmen in twee- of drietallen. Na de pauze ga je monteren. Je leert hoe je de opnames tot een goede filmpje kan monteren. Wij werken met Windows Moviemaker.

Wat heb je eraan?
Je kunt hiermee thuis aan de slag om videofragmenten te maken voor je lessen. Ook zou je als je de vaardigheden videoproductie beheerst, deze kunnen leren aan studenten en hen met een opdracht op pad sturen. Bijvoorbeeld om een interview te maken met een expert op je vakgebied.

Natuurlijk ben je ook van harte welkom in de workshop als je gewoon eens wilt kijken hoe een camera werkt en hoe je een filmpje maakt.

Voor wie bedoeld?
De workshop is gratis en alleen toegankelijk voor docenten en medewerkers van op SURFnet aangesloten instellingen. Dit zijn niet alleen (zoals nog vaak gedacht wordt) HO instellingen maar inmiddels is ook een steeds groter wordend aantal MBO instellingen aangesloten op Surfnet! Ook docenten en medewerkers van die instellingen kunnen zich dus gratis aanmelden! Let op: Aanmelden is niet vrijblijvend. Er wordt gerekend op je komst!
Woensdag 2 juni vanaf 12:00 uur op het SURFnet kantoor in Utrecht.

21 mei 2010

WCIT 2010, Challenges of Change

Van 25 tot en met 27 mei vindt in de RAI te Amsterdam het World Congress on Information Technology (WCIT) plaats.
Dit schijnt wereldwijd het belangrijkste evenement op IT-gebied te zijn. Er worden zo'n 2000 gasten verwacht uit binnen- en buitenland. Enkele sprekers die hun opwachting maken zijn Neelie Kroes en ook kroonprins Willem-Alexander zal een bezoek brengen aan het congres.

De aankondiging dat dit het belangrijkste evenement op IT-gebied is maakt me natuurlijk nieuwsgierig. Welke rol speelt het onderwijs dan in het programma is de vraag die ik me gelijk stel. Uit een aankondiging leer ik dat SURFnet deelneemt aan het WCIT in het Security and Safety paviljoen, dat geheel gewijd is aan door ICT ondersteunde beveiligingsoplossingen. Maar voor de rest kom ik weinig onderwijsgerelateerde zaken tegen.
Er zijn verschillende tracks of themagebieden, zoals:
Creative Industries, eGovernment, eHealth, eInclusion, Energy, Mobility, Security & Safety, Sharing Space, Water (vandaar natuurlijk de kroonprins!) en Finance Special.

Bij het thema eInclusion zie ik nog de meeste raakvlakken met wat het onderwijs in deze zou kunnen betekenen, maar ook daar wordt (de rol van) Education niet of nauwelijks genoemd.
In het Position Paper over eInclusion wordt wel een aantal best practises uit Nederland genoemd zoals:
Cyberouders, Multimediaal digivaardighedenprogramma, Computerwijk, Computerplusbus, Mybee, STRAS, DOK Delft, Mooiste Contact Fonds.
Maar ook hier niet direct mooie voorbeelden uit de onderwijspraktijk.

Het filmpje over wat eInclusion nu precies inhoudt wil ik jullie niet onthouden:



Het eindresultaat van het evenement zal zijn The Declaration of Amsterdam.
One prominent outcome of WCIT 2010 will be adoption of the Declaration of Amsterdam. Titled ‘The
Digital Road to Recovery’, this statement will spell out commitments to direct the use of ICT to
stimulate growth and address key societal challenges such as climate change, healthcare and
eInclusion.

Dat klinkt wel heel belangrijk! Je kunt zelf invloed hebben op die Declaration door daar je reactie op te geven via deze website.

Voor de rest lijkt mij dit ""grootste IT evenement ter wereld" vooral een feestje voor bobo's van ministeries en uit het zakenleven. Onderwijs is dan minder belangrijk natuurlijk...

Vuilniszak leeghalen?

Tijdens mijn vakantie gaf HP/de Tijd in samenwerking met Weekend blijkbaar eenmalig het blad Binnenhof uit, waarin onder meer de vuilniszakken van politici werden doorzocht.
Die rel heb ik dus helemaal gemist.

Maar wat een zielig gedoe eigenlijk!
Als je een beetje slim bent zorg je ervoor dat je de afgeschreven kopieermachine van de organisatie die je op de korrel wilt nemen in bezit krijgt! Het blijkt dat in iedere kopieermachine van tegenwoordig een harde schijf zit die dient als een soort cache die alle kopiën die gemaakt worden opslaat. Een bedrijf in Amerika heeft software ontwikkeld die de data op die harde schijven kan uitlezen.
Heb je er ooit over nagedacht om de harde schijf te wissen van een afgeschreven kopieermachine voordat deze de deur uitging?
Denk dus twee keer na voordat je "na vijven" nog even een paar kopietjes maakt op je werk. Wie weet is je baas wél zo slim om te controleren wat er allemaal op de glasplaat gelegd wordt!



Bron: Are Copy Machines a Security Risk?

20 mei 2010

De Kahn Academy

Als je écht geïnteresserd bent in wat je met screencasts kunt doen in het onderwijs dan MOET je echt eens kijken naar de Kahn Academy, opgericht door Sal Kahn.
Wat begon als een paar simpele video instructiefilmpjes voor zijn nichtjes is uitgegroeid tot een bibliotheek bij Youtube van nu al maar liefst 1430 video's!

Kijk en luister naar deze video waarin Sal vertelt waarom en hoe hij dit doet en wat de kracht is van deze vorm van onderwijzen. Het is de 20 minuten meer dan waard.



Scroll eens door deze pagina en zie voor welke vakken er al korte video instructies gemaakt zijn, allemaal vrij beschikbaar met een Creative Commons 3.0 Licentie. Klik eens een paar video's aan en het concept word je duidelijk. Heb je het filmpje hierboven overgeslagen? Bekijk het dan alsnog!
Ik ben in ieder geval diep onder de indruk...
Gevonden via Ideas and Thoughts.

Onderwijslogistiek: Van plan naar realiteit

Vandaag was ik in Zeist bij een door saMBO~ICT georganiseerde bijeenkomst over onderwijslogistiek.
Onderwijslogistiek is een term die veelvuldig gebruikt wordt om een vraagstuk aan te duiden waar veel instellingen mee worstelen, namelijk: "Hoe plan en organiseer je flexibel onderwijs?"

In de voorbije periode is er veel gesproken en gedacht over oplossingsrichtingen en mogelijke uitvoerings-modellen. Het kennisniveau is in die periode flink toegenomen. Diverse publicaties, simulaties en modelstudies hebben inzicht gegeven in de complexiteit van het onderwerp. Binnen instellingen zijn diverse pilots uitgevoerd.

Begin 2010 zijn zes instellingen bijeengekomen voor het verkennen van een gemeenschappelijke basis rondom het thema onderwijslogistiek. Gebaseerd op het boekje Onderwijslogistiek, roosteren en beheren middelen én de Onderwijscatalogus (Triple A Encyclopedie) zagen deze instellingen de meerwaarde van samenwerking bij het realiseren van oplossingen voor de onderwijslogistiek.
Zij hebben zich gecommitteerd aan het uitwerken van een functioneel ontwerp van een ICT-systeem dat flexibel onderwijs in al zijn vormen en scenario's moet kunnen ondersteunen. Tegelijk hebben de instellingen geconstateerd dat alleen een systeem niet de complete oplossing biedt. Daarom wordt naast een functioneel ontwerp een programma van eisen uitgewerkt voor een organisatie-inrichting die passend is voor het kunnen ondersteunen van verschillende vormen van flexibel onderwijs.
Vandaag wilden deze zes organisaties de andere instellingen in de sector informeren. Tijdens deze bijeenkomst werden de voorlopige resultaten in het ontwikkeltraject gedeeld en werd inzicht gegeven in het proces dat heeft geleid tot deze resultaten.

Hieronder de presentatie die daarbij gebruikt werd:



Kijk voor een verslag dat Joël de Bruijn maakte op zijn weblog:
Scenario’s als hulpmiddel bij functioneel ontwerpen.

19 mei 2010

Is een weblog geschikt als ELO?

Een enthousiast verhaal van Kaj Rietberg op het Docenten voortgezet onderwijs weblog van Kennisnet over het gebruik van WordPress als electronische leeromgeving.

In een (nog niet gepubliceerde) reactie heb ik hem gevraagd wat zijn definitie is van een ELO want wanneer je de mogelijkheden van WordPress zet naast ELO's als Moodle, Blackboard, It’s Learning, TeleTop, N@tSchool heb ik toch het gevoel dat je appels met peren aan het vergelijken bent.

Nu ken ik niet alle mogelijkheden van WordPress mulit-user en alle mogelijke plug-ins en ik weet dat Kaj zich daar veel meer in verdiept heeft. Daarom hoor ik graag reacties van mensen die hier al ervaring mee opgedaan hebben en net als Kaj durven te stellen dat je met WordPress een perfecte Elektronische leeromgeving kan bouwen.
Wie overtuigt me?

16 mei 2010

Een prachtig uitzicht!

Achteraf had ik natuurlijk veel meer foto's moeten maken van het geweldige uitzicht dat we hadden vanaf het terras bij Casa-Mazzola in Toscane maar je wilt natuurlijk geen slecht-weer foto's in je verzameling. Toch ben ik heel blij met deze serie. Eigenlijk zijn ze veel mooier dan de standaard blauwe lucht foto's die ik van Toscane gezien had en ons deden besluiten daar naartoe te gaan. Gelukkig hebben we af en toe ook wat zon gehad, maar vooral veel regen en zelfs gigantisch onweer! Het huis met de prachtige woonkeuken + haard maakte alles goed!

Na een oproep via Twitter wie een foto-stitch programma kende kreeg ik een aantal bruikbare tips. De serie hieronder heb ik uiteindelijk gemaakt met behulp van de Image Compose Editor van Microsoft. Gewoon foto's selecteren en op een knop drukken, makkelijker kan niet! Het resultaat kun je opslaan in tiff of jpg formaat maar ook uploaden vanuit het programma naar Photosynth.

Hieronder de foto die gegenereerd is door de Image Compose Editor van Microsoft.


Het origineel vind je hier.

Daarna heb ik dezelfde foto's gewoon via de website geplaatst op Photosynth en dat gaf het volgende resultaat:



Wel mooi, maar je ziet nu heel erg de overgangen tussen de foto's.
Vervolgens heb ik een upload gedaan direct vanuit Image Compose Editor en dan krijg je een heel mooi panorama dat gelijk de mogelijkheden van Silverlight laat zien. Je kunt heel makkelijk met je muis in- en uitzoomen en naar alle kanten draaien. Beeldvullend is het allemaal nog mooier!



Had ik maar meer aansluitende foto's gemaakt in Lucca, Pisa en Cinque Terre! Dan had ik die mooi op deze manier kunnen plaatsen. Misschien dus dat we tóch nog een keer naar Toscane gaan, maar dan met mooi weer...

06 mei 2010

Casa - Mazzola

Morgen wat spullen bij elkaar zoeken en kiezen wat ik wel en niet mee wil nemen voor een weekje Toscane.
We gaan er heerlijk met vrienden tussenuit en laten de boel de boel. (En dat terwijl ik net weer met een verbouwing ben begonnen!)
Kinderen en hond blijven thuis en mogen de tuin doen waar juist nu zoveel in moet gebeuren. Ik geloof dat ik in Casa - Mazzola zelfs geen internet heb, maar volgens de site wel de beroemde 3 R's:
  • Rust - complete stilte
  • Ruimte - overweldigende natuur
  • Regelmaat - vino
De komende tien dagen dus geen berichten hier...

05 mei 2010

Antennas voor Android

In de vakantie neem ik tijd voor niet direct onderwijs gerelateerde zaken. Ik realiseer me dat ik al ruim vier maanden een HTC Hero mobieltje heb dat draait met Android maar daar eigenlijk nog nooit een bericht over geschreven heb! Toch bevalt het apparaat me prima.

Gisteren liep ik aan tegen een kleine applicatie met de naam Antennas, gratis te downloaden via de Google market. Antennas laat je zien welke GSM masten er in de buurt staan, met welke daarvan je verbinding hebt en hoe sterk die verbinding is.
Het mooie is dat je het scherm ook als een kml bestand kunt opslaan zodat je alles ook in Google Earth of in Google Maps kunt bekijken waarbij je meer informatie krijgt over de zendmasten wanneer je op de rode of gele bollen klikt.
Klik hier voor zo'n weergave in Google Maps. Overigens is dat moment buiten vastgelegd toen ik de hond uitliet. In huis heb ik beduidend minder en soms helemaal geen ontvangst!

Wat me fascineert is dat wanneer ik die masten kan zien andersom er vast ook een applicatie bestaat die mij kan volgen. Heel handig natuurlijk voor politie en andere opsporingsdiensten maar iets waar ik niet teveel bij stil wil staan, want dan krijg ik toch echt Big Brother gevoelens...

04 mei 2010

CompetentCity 2010 met NING online

CompetentCity op 4 oktober 2010!
Op maandag 4 oktober ontmoeten alle mensen met een hart voor het mbo elkaar weer in CompetentCity. De vierde editie van dit grootste evenement over de vernieuwing van het middelbaar beroepsonderwijs staat in het teken van de school als kennisonderneming. CompetentCity is het startpunt van de 6-Daagse Beroepsonderwijs.

Dit jaar is er plaats voor veertig inhoudelijke bijdragen. De organisatie streeft naar kwalitatief hoogwaardige bijdragen die:
  • een samenwerking benadrukken tussen school, bedrijfsleven en/of kenniscentra;
  • ondersteuning bieden aan knelpunten en waar mogelijk oplossingen bieden;
  • kennisdeling bevorderen;
  • vernieuwende bijdrage leveren die aansluit op de actuele onderwijspraktijk;
  • qua inhoud en presentatie creatief en inspirerend zijn.
Denk je dat jouw organisatie een interessante bijdrage aan CompetentCity kan leveren? Bekijk dan de informatie over het indienen van inhoudelijke bijdragen. Of schrijf je in via het inschrijfformulier.

Kijk hier wie de keynotes zullen verzorgen.



De site voor 2010 staat online en maakt gebruik van NING als platform. Dat betekent dat je een eigen account kunt aanmaken (voor zover je die nog niet had op het NING platform) en daarna een eigen profielpagina kunt vullen met tekst, foto's, video en andere widgets.

NING kwam onlangs in het nieuws omdat het alle gratis netwerken zal gaan afstoten.
De vraag die ik me stel is dan ook wat CompetentCity gaat doen na afloop van het evenement. Blijven ze NING gebruiken of niet? Het zou vervelend zijn wanneer deelnemers veel tijd en energie steken in het aanmaken van een eigen pagina en deze wordt na verloop van tijd verwijderd.

CompetentCity is ook te vinden op Twitter, heeft al een eigen Twub aangemaakt en een hashtag gekozen: #compcit
Kortom, ze zijn dus al druk bezig met de voorbereidingen!

Clips voor Vrijheid 2010!

Met veel genoegen presenteert Clips voor Vrijheid, het online animatieproject waarmee jongeren hun gedachten over vrijheid vormgeven, de winnende clipmakers 2010! De organisatie kreeg dit jaar een recordaantal clips van 4000 clips te verwerken. Maandag koos de jury uit twaalf genomineerde clipmakers de winnaars: Matthijs Klijn (15 jaar), Eric Antwi (15 jaar) en Joost Zonneveld & Romy de Jong (16 jaar). Deze clips voor de Vrijheid zijn op 5 mei op bevrijdingsfestivals door het hele land op grote schermen te bewonderen!

Matthijs Klijn (15 jaar) uit Heemstede maakte de clip ‘Van Bom tot Ballon’, waarin de bommen uit een bommenwerper veranderen in een regen van ballonnen boven het bevrijdingsfestival. Matthijs zegt: “Ik wou laten zien dat op een plek waar iets vervelends is gebeurd, ook de vrede gevierd kan worden.”
Volgens de jury is dat goed gelukt: “Een clip met een onverwachte draai! Wie nu naar boven kijkt heeft niets te vrezen, maar ziet feestelijke rode luchtballonnen zweven. Verrassend simpel en brutaal idee. De misschien onbewuste keuze voor ballonnen geeft ook de kwetsbaarheid van die vrijheid aan.”
Matthijs maakte zijn clip in een workshop op zijn school, het Hageveld College voor Voortgezet Speciaal Onderwijs.



De andere winnaars zijn Eric Antwi (15 jaar) uit Amsterdam met zijn clip ‘Besloten’


en Joost Zonneveld (16 jaar) en Romy de Jong uit Schagen met hun clip ‘Kan je niet zien…’.


Ook hun verhalen getuigen van lef: Eric, die vijf jaar geleden uit Ghana kwam en hier vaak gepest wordt, heeft besloten zijn mond te houden. Hij signaleert dat mensen die voor de vrijheid vechten dit soms met hun leven moeten bekopen. Maar wat als Mandela en Martin Luther King hun mond hadden gehouden?
Joost en Romy maakten een helder vormgegeven clip over het feit dat materiÎle vrijheid geen echte vrijheid is, want die kan je alleen voelen. Vrijheid komt niet van buiten maar van binnen.

Een bijzondere vermelding verdiende Congolees vluchteling O’don I.W. (23 jaar) uit Utrecht, met zijn clip ‘Long Way’. Zijn clip is een egodocument die zijn reis van oorlog naar vrede tekent, met de hoop dat je de vrijheid kan koesteren in je hart. De eenvoudige krachtige vormgeving zorgt ervoor dat de persoonlijke boodschap goed overkomt.

Clips voor Vrijheid organiseert de wedstrijd om extra aandacht voor de mening van jongeren te vragen rondom de thema’s vrijheid, veiligheid en leefbaarheid. De beste Clips voor Vrijheid worden op bevrijdingsfestivals door het hele land vertoond op groot scherm. Winnaars en genomineerden zijn op de festivals aanwezig en winnen een VIP Backstage Tour.
Bekijk hier alle genomineerde clips.

De jury van de wedstrijd bestond dit jaar uit Emile Fallaux (voormalig directeur Internationaal Film Festival Rotterdam), Louis Hilgers (trendwatcher en expert onderwijs en ICT), Ton Crone (directeur Nederlands Instituut voor Animatiefilm) Felix Rottenberg (politiek commentator, columnist), Boris (muzikant en Ambassadeur voor de Vrijheid 2010), Jet Bussemaker (tot voor kort staatssecretaris voor VWS en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor het beleid rond oorlogsgetroffenen), Merel Mirage (kunstenaar, initiator HOLY) en Z.K.H. Prins Constantijn der Nederlanden.

Ga voor meer informatie over Clips voor Vrijheid naar www.clipsvoorvrijheid.nl.

02 mei 2010

Met spoed gezocht: een ICT docent!

Edukans is met spoed op zoek naar een ICT-docent (of student) die deze zomer mee wil naar Burundi. (23 juli-13 augustus onder voorbehoud)

Afgelopen jaar is een groep werelddocenten naar Burundi geweest en heeft daar ondermeer computers en meerdere laptops geïnstalleerd op middelbare scholen en de eerste 8 mensen opgeleid tot “systeembeheerder”. Dit jaar zal daar een vervolgcursus gegeven worden.
Dit project gaat uit van Edukans in samenwerking met de Burundese organisatie BWPD.
Alle informatie omtrent werelddocent kunt u uitvoerig vinden op de site van Edukans  (kijk vooral ook bij het kopje onder vraag en antwoord)

Edukans zoekt een ICT-er:
  • die nieuwe computers en laptops kan installeren.
  • die problemen op reeds in gebruik genomen computers kan verhelpen.
  • eventuele virussen kan verwijderen.
  • die les kan geven aan 6 mensen die vorig jaar 5 weken computerles hebben gehad en nu een vervolgcursus willen.
  • die les kan geven aan 8 mensen die in het slechtste geval nog nooit een computer hebben gezien
  • die vooral les kan geven in Word, Excel, internet, uitleg gebruik Encarta, en e-mail en een eenvoudige uitleg hoe een computer werkt en hoe je problemen kunt verhelpen.
  • die les kan geven in het Frans, of anders in het Engels (er gaan twee vertalers mee).
  • die op verschillende locaties in het dorp merendeels alleen de computers kan installeren en herstellen.
  • die bereid is 1275 euro eigen bijdrage in de onkosten te betalen.
  • die na afloop van het project 1000 euro aan fondsenwerving kan regelen op eigen school (of op andere wijze).
Verder is het handig als je flexibel bent, kunt improviseren (lesideeën achter de hand hebt i.v.m. regelmatige stroomuitval) en 3 weken lang in een groep kunt verblijven.

Wat bieden we:
Een groep Burundese cursisten die ontzettend leergierig is.
Een enorme ervaring om je kennis te kunnen uitwisselen met collega’s in Afrika!
Een gezellige groep Nederlandse Docenten (Engels) die tegelijkertijd het avontuur aan gaan.
Een onvergetelijke reis die veel indruk zal maken!!

Wat kun je verwachten:
De groep docenten waarmee je op reis gaat bestaat uit 7 docenten Engels die les gaan geven aan Burundese docenten Engels op dezelfde locatie waar ook de ICT-lessen verzorgd worden en 3 reisbegeleiders. De leeftijd van de groep ligt tussen de 27 en 58 jaar.
Voor Burundi geldt een negatief reisadvies. Edukans en BWPD achten het gebied tot nu toe echter veilig genoeg om naar toe te reizen. Dit betekent wel dat je je aan een aantal regels moet houden. De belangrijkste daarvan is bij de groep blijven. Je verblijft in een ommuurd, beveiligd hotel en kunt niet op eigen houtje ergens naar toe. Wel gaan we natuurlijk op stap in de omgeving, maar dan met de hele groep. Je hebt een eigen kamer in het hotel, zie bijgevoegde foto.
We zijn in totaal 3 weken weg waarvan we twee volledige weken les geven van ongeveer 9.00 tot 16.30 uur.

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten of je aanmelden, bel of mail dan!!
Teunella Wolters of Petra van Leeuwen

Waarom ik dit bericht plaats?
Vorig jaar is een collega van mijn vrouw meegeweest naar Burundi en kwam met geweldige verhalen terug!
Door omstandigheden is de ICT'er die dit jaar mee zou gaan uitgevallen maar ze willen zo graag iemand met die deskundigheid meehebben. Het is ontzettend dankbaar werk en behalve dat ook een geweldige ervaring en uitdaging! Je moet het echter niet zien als een soort vakantie ook al krijg je prachtige dingen te zien.
Mocht je besluiten je hiervoor op te geven, laat het mij dan ook vooral weten! Ik zou het heel leuk vinden als blijkt dat dankzij deze oproep dé ICT'er gevonden wordt en wil daar dan na de zomer graag nog een of meerdere berichten over plaatsen.