tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post2138314691383785172..comments2024-03-03T10:57:56.447+01:00Comments on Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs ™: Geen docent maar politieagentWillem Karssenberghttp://www.blogger.com/profile/10925999475847184830noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-18270082789452940562009-03-12T22:59:00.000+01:002009-03-12T22:59:00.000+01:00Goed dat je er weer bent!Goed dat je er weer bent!Ellen Elemanshttp://www.blogger.com/profile/01694845299210426151noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-73943444622997737712009-03-12T23:13:00.000+01:002009-03-12T23:13:00.000+01:00Dat het in korte tijd ZO erg geworden was, wist ik...Dat het in korte tijd ZO erg geworden was, wist ik niet... ik schrik ervan.<br>Toen ik vanaf 2000 lesgaf aan volwassenen in lokalen die voortdurend op internet aangesloten waren, kwam ik het ook tegen, maar in (veel) mindere mate.<br><br>Ik vond het destijds al onacceptabel: internet was noodzaak omdat het onderwerp van de lessen was, maar mail gaan zitten beantwoorden -en dan vervolgens vragen of ik mijn verhaal kon herhalen: ik accepteerde het niet.<br><br>Als ik dit zo lees, dan klinkt het of de directie van die scholen niet in staat is om algeheel-geldende regels af te spreken of te handhaven. Die heb je nodig als docent om op te kunnen terugvallen. heb je die niet, dan verlies je de orde.<br><br>Persoonlijk zou ik het ondoenlijk vinden om zo les te geven.<br><br>En dan maar zeuren... Dat er zo'n tekort aan leraren is... <br>Zelf was ik *ooit* een enthousiaste docent van 24 voor havo4, maar na een paar jaar last in first out werd het bedrijfsleven en particuliere onderwijs wel heel aantrekkelijk..<br>En als ik dit zo lees, dan keer ik nog niet met dubbel salaris terug naar het 'reguliere' onderwijs.Joliehttp://www.jolie.nl/weblognoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-71286541803973213612009-03-13T10:45:00.000+01:002009-03-13T10:45:00.000+01:00He lekker weer wat te lezen!. Ik ga zelf eens aan ...He lekker weer wat te lezen!. Ik ga zelf eens aan de slag met deze discussie. Wat mij betreft blijft de didactiek (of het ontbreken ervan) hier belangrijker dan de PC en internet. Zag gisteravond het Youtube filmpje weer waar een hele klas uit het raam verdwijnt tijdens de wiskunde les. Geen computer te vinden daar hoor.karinwintershttp://karinwinters.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-4568452273956496782009-03-15T11:57:00.000+01:002009-03-15T11:57:00.000+01:00Wat mij dan (als reactie) weer bezighoudt: Is dat ...Wat mij dan (als reactie) weer bezighoudt:<br><i> Is dat niet precies waar het hier om gaat, regels en grenzen? </i><br><br>Wij zijn momenteel bezig met leerlingen te discussieren over waar we wel helemaal bezig zijn.<br>"Hou je jezelf niet voor de gek als je zo vaak achter hyves of youtube zit"<br>Als je op deze wijze met ze praat geven ze (uiteraard) aan dat het misbruiken van deze media niet verstandig is.<br>Alleen merk je dat het hart anders doet dan het verstand. Blijkbaar is het (bij een aantal) een verslaving. <br><br>Ditzelfde geldt bij een aantal hardrijders. Ik vind op een snelweg 180 rijden niet erg, mits er geen ander verkeer is. Zodra er ernstige risico's aan zitten wordt het een ander verhaal en gaan we wel maatregelen treffen. In de bebouwde kom leggen we ook drempels als het gaat om de veiligheid.<br><br>Ik hoor je nu alweer denken: zitten we in een wellus-niettus spelletje. Het enige wat ik ermee aangeef:<br><br>a) het is niet zwart/wit<br>b) er zit een verschil de waarheid van de ICT-ers en bijv. vakspecialisten.<br><br>Daarnaast dan de vraag:<br>Als dat zo is... vanwaar dat er dan toch wel sites worden geblokkeerd? Misbruik van download sites en porno sites kunnen we ook bespreken. Toch?A.Wonninkhttp://wonnink.eunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-10471013410941060112009-03-16T13:38:00.000+01:002009-03-16T13:38:00.000+01:00Willem, in de School voor de Toekomst zag ik vorig...Willem, in de School voor de Toekomst zag ik vorige week het gebruik van ABTutor. Die tooltje maakt het mogelijk om de pc's op afstand te bekijken, maar ook bijvoorbeeld te locken en vast te zetten op de powerpoint van de docent. Dit werkte erg handig.<br><br>In het verleden hebben wij VNC gebruikt om op afstand pc's te beheren, echter op een ICT-Opleiding hebben studenten alle toegang tot de pc's, omdat het leren anders niet plaats kan vinden. Hierdoor was het systeem makkelijk te omzeilen. Voor andere opleidingen zou dit een deel van de oplossing kunnen zijn.Patrick Koninghttp://patrick.familiekoning.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-1712946479057620022009-03-16T16:05:00.000+01:002009-03-16T16:05:00.000+01:00Binnen onze scholengroep gaan wij nu een idee uitw...Binnen onze scholengroep gaan wij nu een idee uitwerken dat ik vorig jaar op een school in Londen in de praktijk heb gezien. Samen met de leerlingen gaan wij regels voor het gebruik van de computers opstellen. Vervolgens schaffen wij software (in Engeland zag ik Securus en Forensic Software) aan die globaal het volgende doet.<br><br>Een leerling kan alleen inloggen als hij akkoord gaat met de regels voor computergebruik die hij op zijn scherm ziet. Klikt hij niet op akkoord dan kan hij niet inloggen. De software registreert vervolgens het surfgedrag. Per locatie en zelfs per lesgroep kan worden ingesteld wat er al dan niet gefilterd moet worden. Je kunt het vervolgens aangeven of een site direct geblokt wordt of dat er alleen (al dan niet met een zichtbare waarschuwing) geregistreerd wordt. Een x aantal keer per week kan bijvoorbeeld een afdelingsleider een automatisch rapport van het surfgedrag van de overtreders van de regels krijgen. Hij kan dan al dan niet actie ondernemen.<br><br>Een basisschool in Dordrecht werkt al zo en is er erg positief over.Andréhttp://www.blogger.com/profile/08749160012125941191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-49659193294979242832009-03-17T16:50:00.000+01:002009-03-17T16:50:00.000+01:00Regels lijken me alleen te werken wanneer je ze me...Regels lijken me alleen te werken wanneer je ze met de leerlingen zelf op gaat stellen. Draagvlak is ook hier belangrijk. Leerkrachten doen ook niet klakkeloos wat hun directie ze opdraagt, het liefst beslissen ze over alles mee (en terecht).<br><br>Ik vraag me wel af waarom de leerlingen de behoefte hebben aan MSNnen en Hyves. Blijkbaar vinden ze de stof onbelangrijk en hebben ze niet het idee dat het bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling....misschien moet daar een bewustwording plaatsvinden???Mariekehttp://www.blogger.com/profile/07398960674986535733noreply@blogger.com