tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post5578428317859097099..comments2024-03-03T10:57:56.447+01:00Comments on Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs ™: =(((lezen+luisteren)/2)+((spreken+gesprekken+schrijven)/3))/2Willem Karssenberghttp://www.blogger.com/profile/10925999475847184830noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-54300029587842011872016-03-16T11:46:47.949+01:002016-03-16T11:46:47.949+01:00Ik kampte met hetzelfde probleem en heb het iets a...Ik kampte met hetzelfde probleem en heb het iets anders opgelost.<br />De namen van de toetsen staan in rij 1, de wegingen staan in rij 2. Aanpassen van de weging leidt bij alle leerlingen direct tot een nieuw cijfer.<br /><br />Lager in het werkblad maak ik een kopie (verwijzingen) van de leerlingen namen en cijfers. Daar voer ik de wegingen door in een formule.<br />Zolang alle leerlingen alle toetsen maken, is er niets aan de hand. Maar het eindcijfer is pas bekend als de laatste toets is gemaakt. Daarom laat ik de weging van niet-gemaakte toetsen leeg. So8 is heel slecht gemaakt. Die laat ik niet meetellen door de weging leeg te laten.<br /><br />Voorbeeldleerling Klaas is een instromer. Voor hem heb ik de cijferformule handmatig aangepast, door de weging van de eerste drie toetsen te verwijderen. Dat kan vast handiger. Wie helpt mij?<br />Ook ik wil graag weten hoe ik automatisch niet-gemaakte toetsen (lege cellen) buiten de berekening kan houden.<br /><br />Terzijde:<br />* cijfers van een toets berekenen kan op deze website: http://cijfersberekenen.nl/<br />* Herman van Schie besteedde op zijn blog ook al eens aandacht aan cijfers bereken in Excel (ICT-idee 53): http://ict-idee.blogspot.nl/2011/08/53-bepaal-de-norm-en-excel-berekent-de.html<br /><br /><br />Mijn voorbeeldklasje (gemaakt in Excel) vind je hier:<br />https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mUyVsTiypcwglQwuSmB57U-LLBJrDW-9qOlTUJvg4uo/edit?usp=sharing<br /><br />Ik ben heel nieuwsgierig naar alternatieven<br />Anonymousnoreply@blogger.com