tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post591228848942599449..comments2024-03-03T10:57:56.447+01:00Comments on Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs ™: Deelnemers ondersteunen docentenWillem Karssenberghttp://www.blogger.com/profile/10925999475847184830noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-53152007575727013912008-06-23T21:31:00.000+02:002008-06-23T21:31:00.000+02:00Bij het ICT-lyceum van het ROC Midden-Brabant is e...Bij het ICT-lyceum van het ROC Midden-Brabant is een servicepunt<br>dat volledig bemand wordt door studenten. Medewerkers kunnen hier terecht voor allerlei soorten vragen: hulp bij het installeren van een printer, instructie van een smartbord of digitale beamer voor een groepje docenten, individuele hulp bij het gebruiken van een programma. Het wordt nog niet op grote schaal ingezet, maar er zijn goede ervaringen mee. <br><br>Studenten kunnen er studiepunten mee verdienen. De 'ondersteunde' moet na afloop een evaluatieformulier in vullen en die beoordeling komt in het portfolio van de student. Op die manier is er aan beide kanten winst en daardoor acceptatie. <br><br>Zelf heb ik via het servicepunt ooit een instructie 'digitale beamer' laten verzorgen aan een groepje docenten. In het begin was het was onwennig, die omgekeerde rollen, maar dat wende snel. <br><br>Ook, heel eerlijk, heb ik ze wel eens uitgetest, die studenten, toen ik een kapotte laptop had die nergens meer gerepareerd kon en ook niet mocht worden. De eerste de beste student die ik aan de telefoon kreeg, schreef (geheel tegen de regels in) dat hij hem wel even voor mij uit elkaar wilde halen. Een kwartier daarna kreeg ik een mailtje van een andere student: <br>"Mijn naam is XXX en ik ben de directe verantwoordelijke voor<br>alles wat er in het servicepunt gebeurt. Helaas heeft mijn collega een kleine inschattingsfout gemaakt. Wij kunnen u niet helpen met het probleem van de laptop aangezien wij geen<br>technische dienst hebben. Het is ook niet mogelijk dat we ernaar gaan kijken omdat wij hier niet<br>voor gekwalificeerd zijn. Het spijt me dat we u niet kunnen helpen maar u zult toch echt moeten laten repareren bij Asus of een technische dienst van een professioneel bedrijf.<br>Met vriendelijke groet", X"<br><br>Mooi toch, dat ze hiervan geleerd hebben. En nog nette afhoudmailtjes schrijven ook.Moniek Verhaarenhttp://mosredna.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-4024250271250878402008-06-23T21:44:00.000+02:002008-06-23T21:44:00.000+02:00stond ook nog in mijn mail om er iets over te schr...stond ook nog in mijn mail om er iets over te schrijven, vind het een goed initiatief maar denk dat niet alle docenten het buddy idee omarmen. Stel je voor dat je moet toegeven dat je iets niet snapt :-)karinwintershttp://karinwinters.wordpress.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-668638605085998042008-06-25T22:10:00.000+02:002008-06-25T22:10:00.000+02:00In het VO heeft de 'onderwijsvernieuwingscoöpe...In het VO heeft de 'onderwijsvernieuwingscoöperatie' (een club van scholen die samen digitaal lesmateriaal ontwikkelen) een project lopen dat Jonge Ict Coaches heet. Scholen organiseren een uitzendbureau waar leerlingen kunnen worden ingehuurd door docenten. De leerlingen krijgen hiervoor een vergoeding (na aftekenen door docent) van 5 euro per uur. Meer info: http://www.inhetonderwijs.com/JIC/youngcoach/Ronald Moesnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-312966501668703310.post-68777884329129479382008-07-12T10:50:00.000+02:002008-07-12T10:50:00.000+02:00Bij Gilde Opleidingen speelt het idee van een Serv...Bij Gilde Opleidingen speelt het idee van een Service Desk bemand door deelnemers uit de ict opleidingen al langer. Fysiek zou er op ieder hoofdlocatie (ca 10) een bali moeten zijn waar medewerkers en deelnemers zich kunnen melden met alle ict vraagstukken. Dit vergt a. een intensieve samenwerking met de facilitaire dienst ict en b. een goede verankering in het opleidingstraject van de ict opleidingen. We zien de service desk dan als onderdeel van een ict leerbedrijf waar de desk als het ware het front-office vormt en de begeleiding van de deelnemers, de instructie en trainingen het back-office. We zullen komend jaar daar mee experimenteren.P. van de Schoorhttp://www.blogger.com/profile/10924837509468775099noreply@blogger.com