21 januari 2006

Gaming in het onderwijs

Na de Surf onderwijsdagen en de I&I conferentie komt Marc Prensky straks al voor de derde keer in korte tijd naar Nederland (ICT conferentie Veldhoven) om te vertellen hoe zinvol games zijn in het onderwijs. Wat is er nu eigenlijk nieuw aan die boodschap? Op het plaatje hiernaast zie je de spelletjes die ik in 1981 al speelde en je wilt niet weten wat ik nog aan Commodore-64 games op zolder heb liggen.
Technorati Tags:

1 opmerking:

  1. @Willem,

    Wat is er veranderd? Ik denk dat om te beginnen de games zijn veranderd. Wat Prensky 'predikt' is dat (naast de z.g. minigames') ook de 'echte' games een plaats mogen krijgen in het onderwijs. En dat die games verschillende doelen kunnen doenen: niet alleen drill & practice, maar ook het aanleren van vaardigheden èn het verkrijgen van een (beroeps-)attitude. Wat Prensky daarnaast vertelt is dat jongeren veranderd zijn en dat het onderwijs daarbij moet aansluiten. De jongeren zelf zijn daarbij de aangewezen bron van informatie. En tenslotte vertelt Prensky dat de doelstellingen van het onderwijs (moeten) veranderen. We leiden jongeren niet meer op voor een bestaan in de 20e, maar in de 21e eeuw. En die eeuw stelt andere eisen aan de mensen dan de vorige eeuw. Volgens Prensky moeten we gebruik maken van de middelen van de 21e eeuw, dus niet alleen games, maar ook mobieltjes enz.

    Dat is allemaal dus toch wat anders dan de spelletjes van vroeger op de Commodore 64, of het overbekende DOS-helikoptertje ;-) Maar ik ben het wel met je eens dat het spelen van spellen al jaren gebeurt in het onderwijs. Helaas wordt dat meestal beperkt tot het basisonderwijs. En dat is nu iets wat ik betreur: het lijkt wel alsof we er in het onderwijs steeds meer naar streven om lesstof naar voren te halen. Kinderen beginnen al in het kleuteronderwijs met (voorbereidend) lezen, ze krijgen al op de basisschool wiskunde enz. Dat vind ik prima als kinderen daaraan toe zijn. Maar andersom zie ik het zelden gebeuren: waarom kinderen in groep 3 niet nog ook af en toe dingen laten doen uit groep 2, enz. Wat meer speelsheid kan m.i. ook in de hogere klassen (c.q. het VO) zeker geen kwaad!

    BeantwoordenVerwijderen