26 januari 2006

Glaubwürdigkeitsverlust

Wat is het Duits toch (af en toe) een mooie taal! Daar waar wij een hele zin nodig hebben kunnen zij het met één woord.
Het gaat natuurlijk over China en Google, die we de komende tijd allebei in de gaten moeten houden.
Sloot Microsoft in december nog een weblog van een Chinees, en kreeg daar veel commentaar op, nu gaat Google nog wel iets verder. En dat terwijl ze in Amerika juist als een van de weinigen een andere koers varen als het gaat om vrijgeven van informatie. Wat zouden wij doen als we aan het hoofd stonden van zo'n firma en ook maar één dollar zouden verdienen?

"Genau das aber bezweifeln Kritiker. Zensierte Suchmaschinen stellt den Chinesen bereits die Garde der Google-Konkurrenten zur Verfügung - und auch MSN oder Yahoo gerieten deshalb in den letzten Jahren in die Kritik. Ihnen aber fiel es leichter, ihr Tun zu rechtfertigen als der Firma Google, die doch immer anders sein wollte als die anderen: "Seid nicht böse" heißt das Firmenmotto. Dass Google den direkteren Zugang zum am schnellsten wachsenden, bald größten Internet-Markt der Welt nur sucht, damit den Nutzern dort nichts entgeht, ist nicht glaubhaft - vor allem, wenn der Preis dafür Zensur heißt, durch die den dortigen Surfern eben all das entgeht, was ihnen die Google-Konkurrenten auch nicht bieten."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen