24 maart 2006

Het boekje is binnen!

Gisteren had ik een posting over het 50+ Expertisecentrum en meldde dat je daar een boekje kunt aanvragen. Vandaag lag het al bij de post en vanavond heb ik het even doorgebladerd. Er staan (voor mij) herkenbare dingen in, maar ook veel zaken waarvan ik dan denk:is dat zo? Helaas niets over (de behoefte van deze groep voor) onderwijs. Ik zou me toch kunnen voorstellen dat je als 50+er nog wat wilt leren, en dan heb ik het niet over (boeren)golf of Ravensburger "iedereen kan schilderen". Nu weet ik dat wij bij ons op het ROC een cursus "werken met mobieltjes" aanbieden. Aan de "Beleving op het gebied van mobiele telefonie" wordt in het boekje een apart hoofdstuk gewijd...

Hieronder een paar fragmenten uit het boekje. Lijkt het je interesssant, stuur dan een mailtje naar 50+ Expertisecentrum en je hebt zo een exemplaar thuis!

Hoe gaan 50+ers om met innovaties?
Wat betreft technologie, verandert de wereld continu. 56% van de 50+ers vindt het soms moeilijk om bij te blijven. 52% verklaart echter zijn of haar best te doen om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Eén op de vijf geeft aan een van de eersten te zijn, die iets nieuws uitproberen. Mannen en vrouwen verschillen sterk op dit gebied. Vrouwen vinden het lastiger om mee te gaan met alle technologische veranderingen, doen minder hun best om op de hoogte te blijven én behoren niet tot de groep die als eerste iets nieuws uitprobeert. Dezelfde tegenstelling is te zien tussen de oudere en jongere 50+ers. De mening over technologie is niet altijd positief. Zo is 71% van mening dat technologische ontwikkelingen bijdragen aan een onpersoonlijke wereld. 54% maakt zich er zorgen over dat de computer het leven steeds meer gaat beheersen. Bijna tweevijfde (39%) zou graag zien dat nieuwe "uitvindingen" wat meer op hen gericht zijn, in plaats van alleen op jongeren.

Hoe gebruiken 50+ers media?
In totaal besteedt deze doelgroep 22 uur per week aan mediaconsumptie. Vier op de vijf 50+ers kijkt dagelijks televisie. Drie op de vijf luistert dagelijks naar de radio (al dan niet in de auto) en ruim de helft leest iedere dag de krant. Ook internet is populair: ruim een derde surft dagelijks 12% leest iedere dag van de week een tijdschrift. Vrouwen lezen vaker een tijdschrift, terwijl mannen meer internetten. Weinig opvallend is, dat hoe jonger de 50+er, hoe vaker men gebruik maakt van het internet.

Al met al een echte "hands off" week. Allemaal theoretische verhandelingen en niet één lekker doe-tip. Ik beloof jullie dat ik morgen met iets kom dat je dit weekend nog thuis kunt uitproberen en maandag op je werk kunt gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen