03 april 2006

Blogfolio opdracht

Twee weken geleden werd er hier een reactie geplaatst door Tom, en gelukkig liet hij daarbij ook de URL weten naar zijn weblog. Sindsdien volg ik hem natuurlijk via mijn RSS lezer. Tom's interesses zijn: "actief leren, ICT gebruik en onderwijsvernieuwingen zowel in de nieuwe onderbouw, de vernieuwde tweede fase als het vernieuwde natuurkunde programma". Volgens mij gaan zijn interesses nog veel verder, want hij is ook lid van de Scholenlijst, die zich in de eerste plaats toch richt op het basisonderwijs. Tom is natuurkundeleraar op het Fioretti College in Lisse en laat via zijn weblog allerlei mooie dingen zien uit zijn dagelijkse onderwijspraktijk. Vanavond heb ik de moeite genomen om eens terug te bladeren en kwam erachter dat hij eerder gestart is met een weblog voor zijn leerlingen. De eerste bijdrage daarop is een enquete:

"De resultaten van deze enquete gebruik in om een beeld te krijgen van hoe leerlingen over mij en mijn lessen denken. Dat kan ik dan weer gebruiken om mijzelf en mijn lessen te verbeteren."
ik bedoel maar...

Maar een hele mooie posting kom ik tegen in oktober:


Blogfolio opdracht

Je gaat een blogfolio (een weblog dat je gebruikt als portfolio) aanmaken. Dit gebruik je als dossier voor de “loopbaanorientatie” (totaal moet je 80 slu aan loopbaanorientatie besteden zie PTA). In 8 stappen beschrijft hij wat z'n leerlingen moeten doen om een weblog aan te maken.

Als ik zoiets lees wens ik zelf ook weer "voor de klas" te staan. Geweldig, om dit zo met je leerlingen te doen! Waar ik afgelopen zaterdag nog verwees naar een voorbeeld uit Amerika, hebben we het dus ook gewoon dicht bij huis.
Ik hoop dat dit anderen inspireert om ook aan de gang te gaan (tenzij ik morgen een reactie van Tom krijg dat het allemaal niks is geworden...)
De posting is van 25 oktober. Als je met Google zoekt op "blogfolio" kom je ook bij een bericht over blogfolio op de site van Pierre van 19 oktober... Bestaat toeval?
Voor mij een bewijs hoe weblogs als deze hun waarde kunnen hebben!

2 opmerkingen:

  1. Hey, leuk!

    Volgens mij heb ik de term blogfolio geleend van Brian Lamb (http://weblogs.elearning.ubc.ca/brian/) maar het zou goed kunnen dat een bericht van Pierre me daartoe inspireerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het gebruik van blogfolios nog niet kunnen evalueren. Kort door de bocht is het een mooie opdracht, maar mijn leerlingen en vooral ik hebben er geen tijd voor. Mentorlessen zijn vooral iets wat leraren in de vrije tijd moeten doen. Doodzonde, maar dat bepaald zo nu en dan wel of iets wel of niet van de grond komt.

    Toch wat losse pols conclusies:
    - Met een blogfolio activeer je leerlingen om actief te werken aan loopbaanorientatie.
    - Met een blogfolio probeer ik leerlingen met elkaar te laten samenwerken te leren van anderen en commentaar te geven op elkaars werk. Dat lukt maar heel matig. Dat heeft zeker te maken met de leeftijd e.d. van de leerlingen.
    - web-log.nl is niet ideaal voor dit soort dingen. Een door de school beheerde (op uitbestede) functionaliteit zou handig zijn, maar is niet voorhanden.

    BeantwoordenVerwijderen