15 mei 2006

Digitale achterstand

De digitale achterstand van leraren lijkt onoverbrugbaar.
"De effecten van ict-gebruik bij leerlingen komen tot uitdrukking in meer leren, sneller leren, met meer plezier leren en zichzelf succesvoller voelen. Deze leerwinst is toe te schrijven aan betere computervoorzieningen in het onderwijs, verbeterde kwaliteit van computerprogramma’s en toename van de ict-vaardigheden bij leerlingen.
De achterstand van leraren ten opzichte van leerlingen, wat betreft de technische kennis van computers en internet is niet meer te overbruggen. De leraren kunnen de leerlingen echter wel bijbrengen hoe zij on-line met elkaar moeten omgaan en hoe ze bijvoorbeeld informatie van internet op waarde moeten schatten."

Dit staat allemaal in het Jaarboek ICT en samenleving 2006: De Digitale Generatie, uitgegeven door het Sociaal en Cultureel Planbureau.
In de kop van het bericht staat nog netjes "lijkt" maar verderop is het al een voldongen feit: de afstand IS niet meer te overbruggen!

Het spijt me, maar ik kan me hier maar moeilijk bij neerleggen. Vanaf morgen kan iedere docent die dit ergens gelezen heeft (hebben ze tijd om de krant bij te houden?) dit als excuus aanvoeren. Marc Prensky zei het ook al: "Don't try to keep up with them."
Stel je voor dat rijschoolhouders tegen onze 18 jarigen gaan zeggen: sorry jongen, ik kan je nog wel vertellen hoe je hem schoon moet maken, maar dat schakelen tegenwoordig gaat mij veel te gemakkelijk, je hoeft niet eens meer te weten wat dubbelclutchen is. Met rijden kan ik je dus niet meer helpen."

Wat is dat: "de technische kennis van computers en internet?"
Mijn zoon van 16 heeft echt geen idee wat er in zit, maar hij gebruikt hem gewoon. Helemaal trouwens zoals verder in het rapport beschreven... prima toch?

Maar goed, het bericht komt van het Sociaal en Cultureel Planbureau, dus ik moet het maar accepteren en het vanaf nu over een andere boeg gaan gooien als ik collega's probeer te enthousiasmeren voor web2.0 mogelijkheden.
"Weet je wat, jij kunt ze vast nog wel bijbrengen hoe zij on-line met elkaar moeten omgaan en hoe ze bijvoorbeeld informatie van internet op waarde moeten schatten."
De rest zoeken ze zelf wel uit. Daar hebben ze jou echt niet meer voor nodig!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen