14 juni 2006

Wim Veen revisited

Nu moet ik goed opletten wat ik ga zeggen want er waren vandaag meer sprekers op de jubileumbijeenkomst van CWIS-NL die stuk voor stuk een goed verhaal hadden, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik bij Wim Veen wat meer op het puntje van mijn stoel zat. Ik heb hem namelijk de laatste tijd een aantal keren gehoord en begon al te zeggen dat ik leed aan een "Wim Veen overload". De laatste keer ben ik zelfs weggelopen omdat ik "het verhaal" al kende. Het programma deed me vermoeden dat hij deze keer met een ander verhaal zou komen en dat bleek helemaal waar te zijn.
Als het goed is komen alle presentaties nog deze week online op de site van de CWIS, dus ook die van Henk Matthezing (KB, Den Haag), Jo Lahaye (Stichting MMbase, Hilversum), Heino Logtenberg (Saxion Hogescholen, Enschede Deventer) en Bas Savenije (Universiteit Utrecht). Ik kan ze allemaal aanraden!
De reden dat ik Wim Veen nu zo expliciet noem is omdat ik hem een beetje wil helpen. Hij had namelijk een prachtige uitspraak. Hij vindt dat iedere professor en hoogleraar zoveel onder eigen naam op internet moet publiceren dat hij via een zoekactie bij Google minimaal 500 keer gevonden wordt! Iemand wiens naam geen hits oplevert telt gewoon niet mee. Kijk, dat zijn nog eens uitspraken en daar houd ik wel van. (Natuurlijk heb ik eerst even op mijn eigen naam gezocht)
Maar hij had meer eye-openers in petto en wist in de zaal een pittige discusie los te krijgen over de zin en onzin van Google.
Eerlijk gezegd vind ik dat hij in zo'n kleinere groep veel beter tot z'n recht komt dan voor een volle zaal. Dat heeft ook te maken met zijn stemvolume.
Frappant was dat hij lang stil bleef staan bij een sheet waarin Edublogs.nl getoond werd en dat noemde als goed voorbeeld bij alle nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs. Ook haalde hij een gesprek aan met Wilfred Rubens waarin hij deze had gevraagd hoeveel tijd hij besteedt aan zijn weblog en of dat wel kan "naast" zijn werk, waarop Wilfred had geantwoord: "Dit ís mijn werk". Bloggen is dus werk en dit berichtje heeft mij toch ook een uur gekost. Mag ik nu morgen wat later beginnen?
Wat ik heel sterk vond in het verhaal van Wim Veen is dat hij het bij iedere anecdote en bij ieder voorbeeld dat hij noemt heeft over "mijn studenten". Hij kent ze en hij leert heel veel van ze. Het is geen academische kantoorgeleerdheid die hij uitdraagt maar het is allemaal aan de praktijk getoetst. Als hij ze iets nieuws in handen geeft om uit te testen en ze zeggen na een kwartier: "Da's een kutding Wim" dan weet hij dat dit telefoontje het niet zal gaan redden.
Hoeveel onderwijsmensen luisteren op die manier naar hun pupillen? Ik hoop heel veel...

Nog wat uitspraken:
Leren = zoeken naar betekenis
Kennis = (niets anders dan) communicatie over de betekenis
Het nieuwe leren is niet begrijpen wat anderen hebben bedacht, maar zelf nieuwe ideeën bedenken!

Tenslotte heb ik ook nog een paar links opgeschreven die ik in zijn presentatie voorbij zag komen:
MIT's OpenCourseWare
Omidyar Network
Lulu.com
Num Sum

9 opmerkingen:

  1. Foto's / Video / Audio ? en dan natuurlijk met name van het edublogs-deel ! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal eens met je conclusie dat de presentatie van Wim Veen zeer interessant was. Kleinigheidje voor in je Blog, mijn achternaam is met een G en ik werk voor Saxion Hogescholen Enschede en Deventer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je lof Willem, ik hoop je in de toekomst nog een aantal keren te verrassen! Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even een nuancering. Bloggen is niet mijn werk in de klassieke zin van dat het tot mijn takenpakket behoort of dat ik er voor betaald krijg. Bloggen over e-learning is wel een passie en ik heb er voor mijn werk veel baat bij. En als je iets met veel plezier doet, dan maak je er tijd voor. Dan hoort het misschien wel bij je werk, maar voelt het niet als werk. En dan vraag je dus ook niet of je morgen wat later mag beginnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan al bijna professor worden, ik zit al op 460 hits in Google.

    Het nieuwe verhaal van Wim heb ik ook niet gehoord, ik ben benieuwd zeker na deze blog.

    Als je bloggen ziet als extra belasting, dan moet je er niet aan beginnen. Je moet het doen omdat je het leuk vind of nuttig (bijvoorbeeld om je hits in Google op te krikken ;-) ).

    mvg,

    Willem van Valkenburg
    www.e-learn.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alongside of your mentioned products, there's also EditGrid and Numbler which you may wish to put on the list. They both incorporate real-time-update which distinguishes themselves from the others, long before Google Spreadsheets has implemented it.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Untill now I did'nt realize that my blog is being read abroad as well. Should I post my blogs in English also?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het leuke aan de reactie van Wilfred vind ik dat hij het onderscheid tussen werk en niet werken anders ervaart. Datzelfde hoorde ik in een presentatie van Ton Zijlstra van Proven Partners die liet zien hoe zij dagindeling en zijn activiteiten de laatste drie jaar drastisch waren veranderd. Hij vertelde dat hij voorheen 8 uur per dag werkte, veel kranten en boeken las en veel naar nieuws luisterde. Tegenwoordig werkt hij 16 uur per dag, leest hij veel minder boeken, is niet meer geabonneerd op een krant en luistert ook niet veel meer naar massamedia. Zijn referentiegroep is nu een groep collega's met wie hij frequent communiceert over werk. Hij voelt dat werk ook niet meer als werk, net zo als Wilfred. Hij definieert werk dus anders dan voorheen. Als mijn ogen op oneindig staan roept mijn dochter vaak: 'Pa zit weer aan zijn werk te denken' Dat is geen verwijt want ze doet het zelf ook. Maar als werk niet iets meer is dat je doet om geld te verdienen heb je er kennelijk meer plezier in en ervaar je werken niet meer als Charlie Chaplin in Modern Times.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat Wim doet? Reisleider door reeds bestaande maar voor velen nog niet verkende virtuele wereld.
    Maakt impliciet duidelijk dat onderwijs op afstand de kennis vraagt van de ervaren deskundige en de digitale handigheid van de jeugd.
    Hij biedt nog geen oplossing voor het massa leeswerk vanaf \rex of direcht van het scherm, waar het zo lastig is om 20 pagina's terug iets te zoeken. Maar volgens mij is hij daar met z'n vrienden al wel mee bezig.
    Mijn conclusie: denk "out of the box"; zie studenten en bedrijven als je klant en maak je daarmee op den duur onafhankelijk van de overheidsfinanciering. John Smeur

    BeantwoordenVerwijderen