27 september 2006

Draai de trechter

En maak er een megafoon van!

Vorig jaar introduceerde een interim-manager bij ons het trechtermodel: Alle wensen, verzoeken en aanvragen vanuit de organisatie moesten vanaf een bepaald moment via de "beslistrechter". Een groep van "wijzen" ging vervolgens bepalen wat wel en wat niet gehonoreerd kon worden. Door besluiteloosheid (wie is eigenaar, wie betaalt) raakte de trechter binnen de kortste keren verstopt en stroomde over met als gevolg dat links en rechts teams en afdelingen hun eigen weg insloegen omdat ze niet konden wachten wat natuurlijk tot gevolg had dat er van alles gebeurde waar wij niet van op de hoogte waren omdat we er niet bij betrokken werden. Zo kon het gebeuren dat er 2 vergelijkbare producten werden aangeschaft terwijl we (misschien) met één hadden kunnen volstaan, kortom: een model waar ik niet zo goed mee uit de voeten kon.

Vandaag attendeerde Martijn me op een aantal prachtige gratis ebooks van Seth Godin: "Flipping the Funnel". (Hans blogde er al veel eerder over)
Als je die trechter nu draait en er een megafoon van maakt...
Gebruik hem zelf om luid en duidelijk te vertellen wat je (wel) kan bieden en geef hem aan je klanten om luid en duidelijk te vertellen wat ze willen. Daarna is het vooral een kwestie van heel goed naar elkaar luisteren, toch? (Hoe je vervolgens vraag en aanbod op elkaar afstemt en de juiste keuzes maakt is een vraag die ik hier ook niet zo maar kan beantwoorden).

Op de een of andere manier komt het "megafoonmodel" veel vriendelijker op me over. Er wordt geluisterd en gecommuniceerd in plaats van: "wij bepalen en jullie horen nog van ons."

Overigens zet Seth Godin in zijn ebook een heel ander verhaal neer, over de geweldige mogelijkheden van del.icio.us, Flickr, Blogging en Squidoo en geeft hij ideeën hoe je je "fans" (zeg: klanten) kunt verleiden om heel positief over jou(w producten) te zijn. Absoluut een aanrader!
Hij heeft natuurlijk veel meer geschreven, zoals Who's there? the incomplete guide to Blogs and the new Web.
Heb je tijd, bekijk dan ook zijn Squido, z'n website en natuurlijk zijn weblog.

1 opmerking:

  1. Hoi Willem, Sanne schreef een geweldig stukje over Flipping the funnel: De kracht van gratis: maak jezelf doorvertelbaar
    http://weblog.oomph.nl/2006/10/de_kracht_van_g.html

    BeantwoordenVerwijderen