13 februari 2007

Cursus slim schrijven

Internet- en onderzoeksjournalist Henk van Ess heeft op De nieuwe reporter een interessant bericht geplaatst over hoe je het beste zo kunt schrijven dat Google je makkelijk vindt.
Er is zelfs een link naar een spoedcursus, waaruit hier de belangrijkste punten:

Browser-titel
• De titel dient precies de inhoud van het artikel te omschrijven
• Verwerkt de 1-2 belangrijkste trefwoord(combinaties) in de titel
• Plaats belangrijkste woord vooraan

Meta-Description
• Beschrijf in 1 tot 2 zinnen de inhoud van de pagina
• Deze tekst moet wervend geschreven zijn

Pagina-url
• Neem de belangrijkste trefwoord(combinaties) op in de pagina-url (bijvoorbeeld een stuk over fietsen, dan www.sitenaam.nl/fietsen)

Body
• Gebruik korte alinea’s (2 - 5 schermregels)
• Voorzie alinea’s van subtitels
• Behandel één onderwerp per alinea
• Gebruik korte woorden en zinnen
• Omgeef de belangrijkste woorden door andere relevante woorden (nabijheid!)
• Geef opsommingen puntsgewijs weer
• Gebruik (voor de doelgroep) alledaagse taal

Als je het leest klinkt het zo voor de hand liggend, maar ik zie gelijk al dat ik me er in ieder geval lang niet altijd aan houd. Ik moet mezelf soms dwingen om op Enter te drukken voor een nieuwe alinea. Ben ook altijd jaloers op mensen die in kort en krachtige taal iets kunnen neerzetten.
Het mooiste vind ik de uitspraak die ik een keer ergens las (kun je een uitspraak lezen?):

"Sorry dat dit zo'n lang verhaaal is geworden, maar ik had te weinig tijd".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen