16 februari 2007

Keynote op de Súdwester

Woensdag 21 februari organiseert de Súdwester, school voor Chr. Speciaal Onderwijs in Sneek, een studiedag met als thema ICT voor alle 80 medewerkers, dus Op'ers en OOP'ers.

Ik ben uitgenodigd de dag te beginnen en mag 3 kwartier vullen.
Daarnaast staat Ron Jakobs van de Kinderconsument op het programma en er is een aantal workshops waaruit de deelnemers een keuze kunnen maken:

  1. lessenmaker
    Met de Lessenmaker van Kennisnet maak je op een eenvoudige manier online lessen. De lessen worden automatisch op Kennisnet gepubliceerd, zodat de kinderen er overal via internet mee kunnen werken.
    Handig om mee te nemen: (liefst digitaal) lesmateriaal dat geschikt is om via internet aan te bieden.(plaatjes teksten enz) kijk maar eens op:
    http://lessenmaker.kennisnet.nl/
  2. oefenmateriaal maken
    Het programma HotPotatoes is eenvoudig en gratis te downloaden van internet. Je leert met dit programma digitale oefeningen voor je groep leerlingen te maken.
    Handig om mee te nemen: lesmateriaal waarover je sleep-oefeningen kunt maken (sleep de juiste combinaties bij elkaar). bv gescande afbeeldingen uit Taaltrapeze? kijk maar eens op:
    http://www.hennyjellema.nl
  3. Digitaal Woordenboek
    Je maakt een woordenboek met tekst en geluid, dat leerlingen op de computer kunnen raadplegen. Hiervoor worden de programma's PowerPoint en Microsoft Geluidsrecorder gebruikt.
  4. digitaal schoolbord
    Je krijgt uitleg wat je allemaal met een digitaal schoolbord kan doen. Ook zoek je naar leuke pagina’s en leer je een manier om deze te bewaren voor later gebruik.
  5. foto’s bewerken
    Je oefent een hele rits bewerkingen van afbeeldingen, van het ontladen tot het plakken in teksten, dus: opslaan, versturen, bewerken, verkleinen.
Da's natuurlijk weer een nieuwe uitdaging en het zal geen probleem zijn om die 3 kwartier vol te krijgen. Geen voorgebakken Powerpoint presentatie, maar een verkenningstocht langs allerlei mogelijkheden aan de hand van zoveel mogelijk "live" praktijkvoorbeelden. Ik wil ter plekke een weblog vullen met tekst, foto- en videobeelden en natuurlijk geluid.
Het waarschuwen voor alle gevaren laat ik graag aan de Kinderconsument over.

Stel dat jullie in de zaal zouden zitten, wat zouden jullie dan op z'n minst willen zien of horen?

Ik sta open voor alle suggesties (let op de doelgroep) en verwerk ze graag in mijn programma!
Als beloning zal ik hier verslag doen en vertellen hoe jullie ideeën ontvangen zijn!

2 opmerkingen:

  1. Ik ben natuurlijk geen leerkracht, maar ik denk dat het leuk is om te laten zien wat er allemaal op internet gebeurd: weblogs, hyves incl krabbels, podcasting, wiki(kids), en misschien ook chat/skype, etc.

    Ik denk zelf dat de meeste kinderen van deze school je bij wijze van spreke kunnen helpen deze drie kwartier te vullen, maar dat de leerkrachten er vaak geen weet van hebben.

    Het voordeel van deze web 2.0 media is dat het gratis, bereikbaar en motiverend is voor de kinderen. Door dit in te gaan zetten in de klas (voorbeelden per onderdeel kan ik je geven als je me even mailt) kun je de kinderen motiveren en aansluiten bij dingen die ze al weten en ontzettend leuk vinden.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Willem,

    Leuk dat je een keynote mag verzorgen. Misschien had je het zelf al in gedachten maar een verslag van je weblog tijdens de week skiën met leerlingen zou wel mooi zijn om te laten zien. Of als je de deelnemers echt actief wilt krijgen fotocamera's uitdelen en deelnemers een klein portret van elkaar laten maken en dit verwerken op je blog. Dacht dat Pierre eens tijdens een lezing de mogelijkheden heeft laten zien van het live plaatsen (bijna) van audio op een weblog.

    BeantwoordenVerwijderen