22 april 2007

Web 2.0: Maak er een feestje van

In het maartnummer van COS magazine stond onder andere een interview met Frank Janssen, afgenomen door Erno Mijland, met de titel: "Web 2.0: Maak er een feestje van". Direct na lezing stuurde ik Frank een mailtje met de complimenten over het artikel en de vraag of het ook online beschikbaar zou komen. Tenslotte ging het over web2.0 en een van de kenmerken daarvan vind ik toch het delen van informatie.

Gisteren kreeg ik een mailtje terug van Frank met de melding dat hij het online heeft gezet en er een bericht aan heeft gewijd op z'n eigen weblog. Nou ja online, hij heeft de pagina's door de scanner gehaald en er 2 (goed leesbare) plaatjes van gemaakt. De artikelen zelf komen pas na een jaar voor niet abonees op de site van COS zelf beschikbaar. Frank zegt dat Erno een echte web2.0 journalist is die zijn artikelen via Sribd beschikbaar stelt. Die van Frank staat daar helaas nog niet tussen. Zal met rechten te maken hebben...

Maar nu even over het artikel zelf. Op de Scholenlijst kwam al snel ongezouten kritiek op het verhaal los, zoals:
"Altijd dezelfde onzin. Zoals: leerkrachten doen te weinig met ICT; in het onderwijs maken ze geen gebruik van de kennis van de leerlingen; leerkrachten durven hun positie in het lokaal niet op te geven; enz... En wat ik nu echt helemaal nóóit meer wil lezen zijn zinnen als`omdat ze het eng vinden iets in hun klas toe te laten' of omdat ze `bang zijn om hun autoriteit te verliezen.' Dat vind ik zo'n ongelooflijke flauwekul, die bovendien docenten wegzet als een stel gemankeerde digibeten met angst voor een ordeprobleem."
Frank zelf zegt echter dat hij weet waar hij over praat als "vader van twee schoolgaande jongens van 16 en 13 jaar."

Als moderator van die Scholenlijst durfde ik daar toen eigenlijk niet meer te zeggen dat ik het zelf een goed en herkenbaar verhaal vond. Nu doe ik dat toch maar alsnog.
De waarheid (zoals mensen die ervaren) is soms hard en niet altijd leuk om onder ogen te zien, maar ook ik kom toch vaak nog leerkrachten tegen die bijvoorbeeld nog niet weten hoe ze een plaatje van internet kunnen halen en lokaal opslaan. Als je dat soort basale vaardigheden mist wordt het lastig om er in de klas "een feestje van te maken".

Frank besluit zijn bericht op frankwatching.com met de oproep:
Wie wil er nog meer zijn of haar ervaringen als ouder delen?
Je mag dus hier reageren op wat ik beweer, maar doe dat vooral ook onder het bericht van Frank!

2 opmerkingen:

  1. Zo te lezen is er nog een forse route te gaan in NL-edu-land.
    Is dat in het buitenland (bijv. UK, USA, F, D, B) nou ook zo of zijn we wat dit betreft in NL een buitenbeentje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de uitgever van COS heb ik afgesproken dat ik mijn artikelen met een vertraging van minimaal 3 maanden/edities online kan zetten. Het gaat niet eens zozeer om 'rechten', als wel om het feit dat COS deels bestaat van abonnementen (naast advertentie-inkomsten). Als alles direct online zou staan, zouden weinigen nog willen betalen voor een papieren editie en kan COS niet overleven. En word ik niet meer betaald voor het schrijven van leuke interviews. De toekomst van de journalistiek is in dit kader een interessante discussie...

    BeantwoordenVerwijderen