03 september 2007

technorati en rankings

Let op: alleen interessant voor liefhebbers van lijstjes!
Vandaag kwam er weer een nieuwe Marcom Top 100 beschikbaar voor de maand september.

"De Marcom Top 100 is een overzicht van de 100 belangrijkste Nederlandstalige weblogs op het gebied van marketing en communicatie. De lijst wordt maandelijks samengesteld op basis van de Google Pagerank, de Technorati Authority, de stemmen van Marketingfacts-leden en de waardering van de initiatiefnemers van de lijst. Hierbij wordt een transparante weging gehanteerd."

Eigenlijk verbaasde het me niet eens dat Trendmatcher een aantal plaatsen gedaald is, omdat ik natuurlijk vergeten was mijn lezers erop te wijzen dat het weer tijd was om te stemmen. Een nadere bestudering van het overzicht leerde me echter dat het daar helemaal niet aan gelegen heeft. Sinds deze maand wordt ook de "Technorati Authority" meegewogen en die is volgens Marcom bij Trendmatcher 0.
Het vervelende is dat Technorati niet uit de voeten kan met een site die gebruikmaakt van framesets, en dat is wat op www.trendmatcher.nl gebeurt. Vandaar worden bezoekers namelijk "Onder water" doorverwezen naar www.karssenberg.nl/weblog waar de berichten staan.
Met die url heb ik wel degelijk een Technorati authority van 70.

Die authority wordt hoger naarmate meer weblogs naar deze verwijzen. Maar ja, hoeveel "edu-weblogs" zijn er in verhouding tot al die marketing weblogs? Dus hoeveel kunnen we naar elkaar doorverwijzen? En in hoeverre worden we daar dan beter van?

Eerlijk gezegd heb ik me tot vanavond nooit zo bezig gehouden met die Technorati authority en ik heb geen idee in hoeverre dat belangrijk is voor mij of voor lezers die op zoek zijn naar de informatie die ik bied, maar ik zal het de komende maand eens in de gaten houden.

Als je wilt dat een edu-blog stand houdt tussen al het marketing geweld van de Marcom 100, maak dan vooral veel bookmarks en breng je stem uit!
Hiernaast in ieder geval iets dat Technorati mogelijk maakt en waarop iedereen naar hartelust kan klikken.
Heel mooi in de Marcom 100 is in ieder geval ZBdigitaal!

7 opmerkingen:

  1. Tja, als het een troost is: voor mijn blog (geen frames) ziet Technorati al een hele tijd niet dat er wél updates worden geplaatst. Ondanks herhaaldelijke ping-pogingen. Bij de Edukast.nl gaat het wel goed, maar bij gorissen.info niet.
    Geluk bij een ongeluk is natuurlijk dat dat geen invloed heeft op mijn authority (en dat ik sowieso niet in de Marcom top 100 sta), maar dat soort zaken blijven onhandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of word het tijd voor een Edu Top 100? Of iets bescheidener Top 10...?
    Ik volg wel een aantal Marketing blogs, mar vooral die niet alleen de focus op marketing hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt voor een paar cent ergens hosting natuurlijk. Dan zou je deze map "blog" kunnen doorsturen naar trendmatcher.nl. Scheelt een hoop gedoe en is beter voor je positie in de zoekmachines.

    Als ik nu zoek naar je weblog kom ik op het karssenberg domein uit. Maar mensen die op trendmatcher.nl uitkomen zullen eventuele links naar trendmatcher plaatsen. Je bent dus op 2 adressen populariteit aan het opbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Balen Willem!

    Ik heb op Marketingfacts op jouw reactie gereageerd en daar gewezen op een aloud maar nog steeds o zo waar verhaal van Jakob Nielsen (de Usability Guru volgens velen) over waarom je geen Frames moet gebruiken.
    Why Frames Suck (Most of the Time)

    Eh ... Stom stom stom! Dat had ik eigenlijk andersom moeten doen: Hier reageren en op MF naar hier verwijzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreselijk toch allemaal! Aan het aloude fenomeen 'hokjesgeest' kunnen we nu ook de 'lijstjesgeest' toevoegen.
    Trendmatcher is gewoon een interessant weblog waar ik al menig leuke tip heb weggesleept. Laten we het dáár dan bij houden en ons niets aantrekken van de lijstjesfreaks die blijkbaar niets anders te doen hebben dan de dingen voortdurend op een (discutabel) rijtje zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoor ik hier van Arnoud een zachte roep naar de Alto Marcom Top 100?

    BeantwoordenVerwijderen