14 januari 2008

De 700 beste onderwijslinks (volgens Vives)

Vandaag lag de nieuwe Vives op de deurmat met daarin opgenomen het Vives webboekje 2008 met de 700 beste onderwijslinks.
Ik heb het vanavond eens op m'n gemak doorgebladerd en wat me opviel is dat ik niet één weblog tegenkwam. Hoe moeilijk is het om een rubriek: "weblogs in het onderwijs" toe te voegen?
Opereren wij als edubloggers dan echt zó in de marge, zijn we zó onzichtbaar, voegen weblogs als deze nu echt zó weinig toe of zijn reguliere websites (vaak zonder fatsoenlijke RSS feeds) inderdaad nog gewoon "mainstream"?
Kan iemand me daar een objectief antwoord op geven?

Update:
Inmiddels heb ik een reactie ontvangen van Vives:
Beste Willem,
Bedankt voor de tip.
We gaan zeker proberen volgend jaar de rubriek onderwijsweblogs toe te voegen!
Met vriendelijke groet,
Maaike Neuteboom, Hoofdredacteur Vives
Dat is dus weer heel positief!

12 opmerkingen:

  1. :D hahaha,
    hoe kun je nu van jóu lezers verwachten dat ze een objectief antwoord kunnen geven?

    Maar als ik om me heen kijk dan gebruiken erg weinig collega's een feedreader. Trouwens: zoveel wordt er ook niet in de Vives gebladerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kriskras heeft gelijk. Er zijn maar weinig collega's die feeds lezen, als ze al weten wat het is. Het is zelfs pas net mogelijk bij kennisnet, maar zelfs daar in het forum nog niet.
    Van mijn collega's zijn er weinig die de vives lezen of kennen.

    "Gewone" websites doen het toch beter voor leerkrachten.

    Maar dat vives edubloggers niet opneemt zegt meer over vives dan over de edubloggers. kennisnetict op school verwijzen er wel vaak naar en vinden blijkbaar wel belangrijke informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat we niet zozeer in de marge opereren, maar in een ander universum zitten met ons ge-edublog. Ik werd me daar weer / nog eens goed bewust van toen ik vorige wek werd geconfronteerd met de 10 geboden voor het evangeliseren van edtech (http://blog.helikonrta.nl/?p=287).

    We zijn een beetje de roepende in de woestijn. Technologie in het onderwijs is voor de gemiddelde docent een computer in de klas, een digibord aan de wand en af en toe mailen met je leerlingen. Social software, bloggen, persoonlijke leeromgevingen en netwerkleren zijn termen die niet veel onderwijsgevenden iets zeggen. Ik denk dan ook dat de VIVES eerder een blad is voor die docenten dan voor OSM (ons soort mensen). Om je een idee te geven: ik ken welgeteld 2 collega's die mijn blog lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat je weblog niet specifiek genoeg is voor veel docenten Willem.
    jij bent aan het experimenteren met een hoop dingen waar veel docenten nog niet van weten dat het bestaat en dus ook niet actief op zoek naar zijn (uitzonderingen daargelaten).

    Een docent die informatie wil over b.v. ADHD zal liever een website willen waar een duidelijke uitleg van ADHD staat, dan een weblog willen doorzoeken waar af en toe een berichtje over ADHD staat.

    Ik denk dat een weblog over een bepaald onderwerp ook pas echt interessant is als mensen al over een bepaalde basiskennis beschikken.
    Een hoop berichten in weblogs bouwen ook voort op eerdere berichten en gaan er (misschien vaak onewust) ook van uit dat mensen deze artikelen ook wel hebben gelezen.

    Deze achtergrondkennis is niet altijd bij alle docenten aanwezig.

    Ik ben het met Fons eens dat vives zich niet op OSM richt. En ben bang dat OSM als je deze allemaal in kaart zou brengen, maar uit een beperkt groepje mensen bestaat (is wel een onderzoek waard).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeroen heeft denk ik gelijk dat OSM uit een klein groepje bestaat. Wel een groepje dat steeds groter wordt. Je kan het al zien aan wie op de verschillende weblogs reageert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je zelf blogt denk je dat je tot een behoorlijke grote groep behoort, zeker als je al die bloggers ook nog eens irl tegenkomt. Maar laat het woord blog eens op een willekeurig feestje vallen, dan blijkt het met die bekendheid (inclusief het fenomeen rss) zwaar tegen te vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar ik zie dan weer wel de knutselpagina, het nos-journaal en meer van dat soort zaken.

    The eye of the beholder. Ik weet wel dat de input die ik momenteel krijg over onderwijs niet afkomstig is van de sites die ik daar in een paar klikken tegenkom.

    Maar goed, ik ben dan ook een buitenstaander...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Edwin,
    Jij krijgt ook voornamelijk de nieuwtjes en ontwikkelingen van onderwijs binnen.

    Een hoop docenten zijn niet alleen met de nieuwtjes en de nieuwste ontwikkelingen bezig, maar ook met het overbrengen van kennis over verschillende vakgebieden..

    Natuurlijk zijn een hoop nieuwe web 2.0 toepassingen goed te gebruiken binnen het onderwijs, maar dan moeten ze wel door een docent gekoppeld worden aan de lesstof en binnen het curriculum geplaatst worden.
    En helaas hebben niet alle docenten de tijd (of de motivatie om hier de tijd voor vrij te maken) om al deze verschillende nieuwe ontwikkelingen te volgen en toe te passen.

    Een site waar docenten direct lesmateriaal weg kunnen halen is natuurlijk altijd interessanter dan een website waarop een tool staat waarmee de docent zelf lesmateriaal zou kunnen maken.

    Daarnaast zijn de web 2.0 berichten die jij tegenkomt op vershcillende onderwijsweblogs voor jou terug te koppelen aan de kennis die jij al van web 2.0 toepassingen hebt. Voor een hoop docenten die hier nog geen kaas van hebben gegeten is dit vaak (soms terecht en soms onterecht) nog heel erg onduidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik word wel een beetje iebelig van dat 'ons soort mensen'-gedoe, zelfs als het satirisch bedoeld is. Daarmee bereik je die docenten natuurlijk nooit!

    Zelf volg ik veel van de edubloggers, maar ik haak af bij de blogs die met de dag een hoger 'techneutenleut-niveau' krijgen. Dat is natuurlijk die bloggers hun goed recht, maar mogelijk ook een oorzaak dat edublogs geen mainstream worden. Overigens geldt dat niet voor jouw blog Willem. Jij blijft schrijven op een manier dat ook een niet-techneut het kan volgen. En gelukkig zijn er nog meer van dit soort edubloggers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed idee van jou om de edubloggers eens onder de aandacht van Vives te brengen!
    "We gaan zeker proberen volgend jaar de rubriek onderwijsweblogs toe te voegen!" Het klinkt wat aarzelend... ;-)

    Wellicht zouden ze er eens een artikel over moeten schrijven!

    André Manssen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad mensen. Het niet opnemen door Vives van edublogs, bewijst misschien maar weer eens dat we gewoon wel in de marge van onze doelgroep zitten. We moeten de invloed die van onze weblogs uitgaat in ieder geval niet overschatten. Maar troost je in ieder geval wel met de gedachte dat de groep lezers telkens nog groeit. Langzame veranderingen zijn immers toch ook veranderingen...
    Ik ga in ieder geval gewoon door, al valt mij ook op dat het aantal reacties op een dergelijk bericht wat ons raakt als bloggers wel erg veel reacties ontlokt. terwijl zaken die echt onderwijs gerelateerd zij het soms vaak met een minimale reactie van 1 of 2 moeten stellen.

    misschien zegt dat ook al wat over het groeje dat de weblogs echt leest vanwege de onderwijs of technologie inhoud...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als ik aan mijn studenten (lerarenopleiding) les geef over weblogs, geven ze in eerste instantie altijd aan dat ze het niet kennen. Als je wat meer uitleg geeft, dan blijken er velen op MSN Spaces te bloggen of een blog van iemand te volgen (niet via RSS). Ze kennen het dus meestal wel, maar dan zonder zich daar eigelijk bewust van te zijn.

    In Vlaanderen hebben we amper een handvol edublogs met wat lezers, maar in de Nederlandse edublogsvijver zit toch echt meer vis. Als een Nederlands vakblad, ten behoeve van [ict] vernieuwingen binnen het onderwijs, dan geen enkele blog opneemt in een lijst van 700 websites, dan zegt dat toch heel veel over de redactie van het blad lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen