18 juni 2008

Skype in de les

Een mooi bericht op het Innovatie in ICT en Onderwijs weblog van Patrick Koning:
Skype in de Proeve van Bekwaamheid

Hij schrijft:
"Na een presentatie van Willem Karssenberg enige maanden terug bij Kennisnet, heb ik mezelf gedwongen om dit nu eens echt van de grond te krijgen. In de lokalen waar de opleidingen Medewerker ICT en Medewerker Beheer ICT is ondertussen Skype en TopDesk geïnstalleerd. En in de lessen Helpdesk van mijn collega wordt volgend schooljaar deze combinatie ingezet voor beide opleidingen. Daarnaast heeft een andere collega ondertussen voor de Proeve van Bekwaamheid, van de opleiding Medewerker ICT, Skype ingericht om te gebruiken bij de Helpdesk-achtige kerntaken. Op de pc’s die de studenten tijdens de Proeve van Bekwaamheid gebruiken is Skype geïnstalleerd. Daarnaast zijn er een aantal schoolaccounts aangemaakt in Skype."

Daar waar ik het gebruik van Skype via een usb stick propageerde om niet langs de (vaak lastige weg van de) dienst ICT te hoeven is het Patrick gelukt om Skype gewoon geïnstalleerd te krijgen op de computers voor de leerlingen.

Patrick vervolgt:
"Waar we vroeger met vaste telefoons werkten, of in sommige gevallen met mobieltjes, want niet ieder lokaal heeft een telefoonaansluiting, kan ik nu met mijn laptop (draadloos) contact opnemen met de examenkandidaten via Skype. In de Proeve van Bekwaamheid ben ik een interne klant die problemen heeft met zijn pc. En via Skype moeten de studenten me helpen het probleem op te lossen.
Het grote voordeel met vroeger is dat we veel flexibeler zijn met het gebruik van lokalen, want overal kan ik draadloos verbinding maken via Skype. Daarnaast heeft iedere student op zijn werkplek een eigen “telefoon”, terwijl in het verleden een telefoon gedeeld moet worden. Hierdoor was de doorloop van een Proeve van Bekwaamheid minder, want 1 persoon kan maar tegelijk gebeld worden. Daarnaast kan ik met mijn collega’s, verspreid over lokalen, via Skype chatten en informatie uitwisselen (dat deden we al met Live Messenger, maar alles met een systeem is natuurlijk veel makkelijker). Bijvoorbeeld wie wanneer gebeld gaat worden, of wie wanneer naar een bepaald lokaal moet gaan.
De volgende Skype-stap gaan we in september zetten met de lessen Helpdesk."

Mijn dag is weer goed! Leuk om te lezen dat deze ideeën her en der nu opgepikt gaan worden...

1 opmerking:

  1. Willem,

    Je stick had ik via via bemachtigd, want ik was niet de winnaar van je uitdaging afgelopen keer. 8-)

    Echter, op dit moment is Skype en TopDesk in de standaard image meegenomen van de ICT-Academie. Op de boekenlijst komt een headset te staan.

    Trouwens, Skype 4.0 beta is op dit moment te downloaden en die draait bij mij als een zonnetje.

    Bedankt dat je me er weer eens aan herinnerde om soms gewoon even de tijd te nemen iets erdoorheen te krijgen.

    Kosten nul, rendement enorm.

    Thanks, Patrick

    BeantwoordenVerwijderen