01 september 2008

Maak je les leuker met karaoke

Ik kan me weinig herinneren van de lessen engels die ik al ontving op de (toen nog geheten) lagere school, dus ook niet dat ze heel leuk waren. Zingen vond ik wel leuk, behalve 's maandags als de nieuwe psalm ten gehore gebracht moest worden. Volgens mij heb ik toen lipsynchroon leren play-backen!
Zingend leren, dat kan volgens mij op een prachtige manier met behulp van Karaokeparty.com, maar misschien loop ik nu wel weer veel te ver voor de muziek uit, zoals hier beweerd wordt. Dus op het gevaar af het contact met de troepen te verliezen wil ik jullie deze suggestie om leren met behulp van ICT leuker te maken niet onthouden:
Dit lijkt me helemaal mooi als je beschikt over een digitaal schoolbord (al dan niet met didactische onderbouwing).
Ga naar Karaokeparty.com en zoek een lied uit. Geef je leerlingen om beurten de microfoon en laat ze lekker met de tekst meezingen. Als je een account neemt kun je zelfs een score bijhouden hoe goed/vals er gezongen wordt. Ga vervolgens de tekst behandelen en laat ze die vertalen. Vraag tussen neus en lippen door of de lettergrepen in de karaoke tekst wel goed geplaatst zijn, want daar rammelt het volgens mij nog wel aan. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kun je een tekst natuurlijk ook inhoudelijk behandelen. Neem als voorbeeld Tears in Heaven van Eric Clapton en laat de leerlingen uitzoeken waarom hij dit lied schreef. Je kunt natuurlijk ook "I kissed a girl" van Katy Perry kiezen, maar dan loop je weer het risico boze ouders op de stoep te krijgen. In het kader van de verkiezingen in de USA kun je natuurlijk Bruce Sprinsteen erbij halen en zo kan ik nog veel meer leuke lessen Engels bedenken!
Maar ja, ik heb makkelijk praten en sta niet meer voor de klas...

En wie weet is er nog een collega te vinden met sportsokken, sandalen en een akoustische gitaar die zich de grepen herinnert van "The house of the rising sun" zodat je met jouw klas tijdens de weeksluiting goede sier kunt maken! (Of Gustav moet de tekst veranderen in: there was a house...)

10 opmerkingen:

  1. Let wel...Wat mij betreft loop je zeker NIET voor de troepen uit Willem! Ik ben het hardgrondig met je eens! Zo moet het. co-auteur Harrie van Stiphout vertelt in een reactie op onderwijsvooruitzichten overigens dat hij het toch wel grotendeels met ons eens is...
    Hij heeft het gewoon wat ongelukkig geformuleerd in het stukje "schuiven met dozen".
    Waarvan acte...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou wordt het nog echt leuk. Want in wezen pleit ik net zo hard voor leuker onderwijs als jullie!! Ik vermeld dat expliciet en voeg er bovendien aam toe dat ik toejuich, digitale middelen in te zetten om lessen leuker te maken. Dus nogmaals: Onderwijs kan wat mij betreft niet leuk genoeg zijn. En: met nieuwe media kun je lessen een stuk leuker - want actueler, levensechter, gevarieerder enzovoorts - maken.
    Waar ik het NIET mee eens ben is, dat ik het volgens John wat ongelukkig geformuleerd zou hebben. Als je de leuke dingen die jullie voorstellen (en die er verder te koop zijn) afzet tegen de gangbare praktijk kun je er onmogelijk omheen dat er een enorme kloof ligt tussen ideaal en alledaagse praktijk. Hooguit een kwart van de docenten gebruikt de computer in de klas....en dan nog niet eens voor de meest didactische toepassingen. Als daar structureel geen verandering in komt kan het nog lang duren eer we leuker onderwijs krijgen.
    En dat willen we toch allemaal!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een leuke discussie. Het duurde heel even voordat ik doorhad dat er meerdere mensen schrijven op onderwijsvooruitzichten. Ik vond het al zo vreemd dat John als eerste reageerde op John :-)

    Zonder gekkigheid: over het onderwijs zal ik niet te veel zeggen want daar ben ik nu eenmaal geen expert in maar wat betreft die karaoke: toen ik op vakantie was in Costa Rica maakte ik kennis met Karaoke als nationale hobby. Verplicht keek en luisterde ik mee in het lokale café.

    Dat was goed voor mijn Spaans, kan ik wel zeggen :-)

    Como dice?

    http://www.zbdigitaal.nl/2008/06/cmo-dice.html

    Is Rik Steenaard de man uit Middelburg trouwens? Ik heb in dat geval nog les gehad van zijn moeder.

    Maar nu ga ik wel heeeel erg off-topic :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @John,
    Ik geloof niet dat Harrie het ongelukkig formuleert maar dat hij, bewust of onbewust, misschien wel de (onderbuik)gevoelens van veel sceptici verwoordt die "ons" al dan niet volgen met een idee van: moeten we dat nu allemaal kunnen?
    @Harrie,
    Bedankt voor je reactie hier. Wat ik jammer vind is dat je niet verder ingaat op je bewering dat edubloggers (te) ver voor de muziek uitlopen en het contact met de achterban verliezen. Daar zou ik zo graag een onderbouwing van zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Willem,
    Sla de ICT_monitor (4 in balans) van de laatste jaren er op na en je ziet waar ict_integratie op school op dit moment staat. Zet dat naast de idealen die ik op edublogs verwoord zie (en waar ik in mijn stukje 'met dozen schuiven' aan refereer) en je constateert een gigantische kloof. De vraag is, hoe die kloof te dichten. Misschien kunnen we de professionalisering wat leuker maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Harrie,
    "De school is toch geen snoepwinkeltje!" zeg je als het om kinderen gaat. Moeten we dan een uitzondering gaan maken voor nascholing en die wél leuker maken voor docenten?
    Maar persoonlijk voel ik me als edublogger niet aangesproken door je verhaal. Ik verwoord geen idealen, maar bied vaak heel concrete mogelijkheden die je zó kunt toepassen in je lessen, tenminste, als je ervoor openstaat. Volgens mij hoef je om zo'n karaoke pagina op je digitale bord te toveren niet zoveel nascholing te volgen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Graag wil ik nog even reageren op het bericht over de inzet van die Karaoketool (met excuses dat ik de dozenschuifdiscussie hiermee verstoor).
    In mijn lessen NT2 maakte ik (al jaren geleden) veel gebruik van Nederlandstalige liedjes en liet leerlingen meezingen. Ze vonden het (na wat aanvankelijke huiver) ontzettend leuk. En hun uitspraak, gevoel voor het Nederlandse taalritme en zinsbouw ging er enorm mee vooruit. Voor de inzet van deze liedjes was ik geïnspireerd door Siel van Ree (zie bijv.: http://homepage.mac.com/ssalto/2muziek.html). Hij liet docenten ervaren hoe je met liedjes je taalvaardigheid kunt verbeteren door docenten karaoke te laten doen in het Maleis of Swahili. Mooi dat Karaokeparty de mogelijkheid schetst om dit digitaal te doen. Willem dank voor de tip!! Ik ga hem aan mijn (ex-)collega's NT2 en andere talen doorgeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Willem,

    Niet voor de troepen uit, volgens mij. Veel jongeren zullen eerder zeggen dat je achter de troepen aan loopt ;-) Het spel Guitar Hero is al een hele tijd een enorme hit. Op dit moment is het een nek-aan-nek-race met Rock Band. Beiden zijn spellen waarbij je een denkbeeldig instrument bespeelt en allerlei songs meezingt. Je kunt het doen in je eentje, maar ook met vrienden die ofwel bij je in de kamer zitten ofwel online met je meespelen/-zingen. En ja: daar leer je ongelooflijk veel van. Niet alleen songteksten overigens: je leert er ook hoe je als team kunt functioneren: dat je het beste ieder op zijn eigen niveau mee kunt laten spelen en dat het belangrijk en leuk is om niet alleen als individu te scoren maar net zozeer als team. Ook dat vind ik een belangrijke les die ik leerlingen graag meegeef!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je bericht doet me denken aan de 'vertaling' van Crank that soldier boy, waarbij Engelstalige brave juffen erachter kwamen dat 'crank that hoe' niets te maken had met schoffelen in de tuin.
    En dat in een land waar je 40 jaar gevangenisstraf kunt krijgen voor een geïnfecteerde pc in je klas.

    Zo'n karaoke is het kersje op de slagroom op het toetje na de 9-gangenmaaltijd, maar ik zie ook wel dat het het leven ingewikkelder kan maken voor een juf die meer kaasboterhammen voorzet.
    Dan zijn blogs misschien te vergelijken met kookprogramma's, die weten dat je niet iedere maaltijd aan de haute cuisine wilt aanschuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jouw karaokevoorstel zet ik direct bij mijn library-wikietje voor Duits! Je kunt er maar weer liever en leuker en sneller vreemde taal en cultuur mee leren ..., gemotiveerder, met meer leerplezier en overtuiging, jezelf profilerend als zanger - en performer en danser en entertainer. Met excuus, dat ik op hol begin te slaan... Ik méén het.

    Geweldige tip, Willem! En wie het maar niks vindt, er niet in kan of wil geloven, die zingt niet mee. Jammer wel. Gemiste (leer)kans.

    BeantwoordenVerwijderen