18 maart 2009

Multitasken tijdens de les

Deze week heb ik al eerder aandacht besteed aan publicaties uit de onderzoeksreeks van Kennisnet.
Eentje die ik nog niet genoemd had maar wel met veel belangstelling heb gelezen is:

HomoZappiens@Schonenvaart.mbo
Deze publicatie beschrijft een onderzoek naar het gebruik van de digitale leeromgeving Schonenvaart binnen het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Nijmegen. Schonenvaart is een competentiegerichte, digitale leeromgeving, waarin de student beroepsgerichte opdrachten doet alsof hij werkzaam is in de praktijk.

Vandaag was ik op uitnodiging van Kennisnet bij hun vlootschouw van onderzoeksprojecten, waar ook bovengenoemd project gepresenteerd werd en ik wilde daarop wachten alvorens er iets over te zeggen.
Van wat ik las werd ik namelijk nogal "onrustig" en ik hoopte dat die onrust vandaag weggenomen zou worden. Het tegendeel bleek het geval. Het onderzoek zou moeten gaan over Schonenvaart, maar tussen de regels door las ik een heel ander verhaal over docenten en hun leerlingen. Een verhaal dat voor een deel erg overeenkomt met de reacties die ik binnenkreeg naar aanleiding van de Hyves + Youtube discussie...

Ik zal een stukje uit de publicatie hieronder weergeven (als teaser). De rest moet je gewoon echt helemaal zelf lezen als je hierin geïnteresseerd bent. Ook om die reden wacht ik (nog even) met het geven van mijn mening over het onderzoek.
Ik wil je niet beinvloeden!
Multitasken tijdens de les
Van de hedendaagse generatie jongeren wordt vaak gesteld dat zij via ict en media continu verbonden willen zijn met anderen en dat zij veel programma’s op de computer tegelijk aan hebben staan, veelal in combinatie met andere media. Het computergebruik in de onderzoeksgroep kenmerkt zich inderdaad door ‘connectiviteit.’ De meeste studenten bekijken eerst hun vriendenkring online als zij het internet opgaan (72,5%, zie tabel 4).
Maar dit onderzoek levert een wat genuanceerder beeld over de mate waarin programma’s naast elkaar open staan dan we soms in de media tegenkomen. Het merendeel van de studenten geeft namelijk aan dat het afhankelijk is van wat ze aan het doen zijn, of ze daarnaast ook andere (privé)programma’s hebben openstaan (80%). Als de studenten iets moeten doen waarbij zij zich moeten concentreren, zetten ze de funsites of msn uit (82,5%). Tegelijk blijkt uit de observaties dat het druk en op momenten onrustig is in de Schonenvaart-lessen. Er is veel onderlinge interactie en er staan veel programma’s naast Schonenvaart op de computers open. Veel studenten geven via de vragenlijst aan last te hebben gehad van de drukte in de Schonenvaartklas (55%). En een aanzienlijk deel van de studenten (42,5 %) geeft aan dat zij geconcentreerder
zouden werken als zij alléén toegang zouden hebben tot het Schonenvaart-programma op de computer.
De docent geeft aan dat hij tolerant is geweest ten opzichte het multitasken van de studenten met het msn-nen, het downloaden van muziek en het kijken van filmpjes op YouTube. Het spelen van games accepteert hij in principe niet. Games horen volgens hem niet bij school en leiden ook langduriger af dan bijvoorbeeld het even bekijken van een filmpje op YouTube.
Ook hij vond de lessen inderdaad soms onrustig, maar studenten waren ook vaak hard aan het werk, in een soort van golfbeweging. Als studenten hun werk af hadden, mochten ze van hem best een keer wat anders doen, zolang ze anderen maar niet stoorden.
Dan nog iets over de vindbaarheid van deze publicaties op de site van Kennisnet. Ook Wilfred Rubens klaagt daar terecht over in een recensie van een andere publicatie. Als je maar weet waar je op zoeken moet kan dat nu wel via het zoekvenster op de startpagina van Kennisnet, maar wanneer je naar onderzoek.kennisnet.nl gaat moet je echt weten waar je klikken moet. Dat blijkt te zijn op het icoontje aan de rechterkant van de site, maar daar viel mijn oog gewoon niet op!
Ik kom er steeds meer achter dat er inmiddels zo verschrikkelijk veel staat op de site van Kennisnet (en de meer dan 500 subsites) maar dat het evenzo lastig vinden is af en toe...

3 opmerkingen:

  1. Een aantal jaren geleden heb ik groepen leerlingen van 5 en 6 VWO geïnterviewd. Zij vertelden ook dat MSN etc 'uit' ging op het moment dat zij 'echt' moeten leren. Fraai, om dat mechanisme ook bij MBO-leerlingen terug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik kan daar aan toevoegen dat ik dat MSN gedrag ook terug zie bij HBO studenten (ik begeleidt 20 tot 30 stagiaires/afstudeerders per jaar). Ook zij zetten MSN uit als ze zich beter willen concentreren (hangt dus af van de werkzaamheden die ze aan het doen zijn). Overigens, niet alle studenten gebruiken MSN tijdens hun stage, van de 21 studenten van dit schooljaar waren 4 studenten die geen MSN op hun werk gebruikten. En ook ik zet mijn MSN uit als ik echt niet gestoord wil worden ;-), ik ben weliswaar geen student, maar ik leer nog elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. - bij ons op school krijgen eindexamenleerlingen training in het "stil eindexamens moeten maken". Dat kunnen ze namelijk niet meer: een paar uur voor zichzelf, geconcentreerd werken.
    - Het Open Leer Centrum op mijn vorige school was op verzoek van leerlingen een 'stilte-ruimte' geworden. Daar konden zij zich beter concentreren, beter werken, beter studeren etc. In haar almachtige wijsheid hebben directies en CvB hier een streep door gehaald. Múltitasken zul je!
    Ik vraag me wel eens af ... zitten leerlingen wel op al die vernieuwingen/gadgets/etc te wachten? Nu ik als docent geschiedenis op een andere school ben begonnen, waren ze heel duidelijk: "we willen gewoon mooie verhalen van u horen, meneer".

    BeantwoordenVerwijderen