16 maart 2009

Web 2.0 als leermiddel

Op onderzoek.kennisnet.nl komen regelmatig nieuwe publicaties beschikbaar. Je moet ze alleen wel weten te vinden (via Kennis van Waarde Maken en dan Onderzoeksreeks), of domweg op het eerste plaatje klikken.

Deze maand zijn beschikbaar gekomen:

De betrouwbaarheid van internetbronnen
"Voor wie weet waar hij moet zoeken bevat internet een schat aan informatie. Leerlingen gebruiken steeds vaker internetinformatie als bron van informatie, bijvoorbeeld voor werkstukken. Maar vaak zijn ze slecht voorbereid om zelf, als eigen poortwachter, de informatie die ze tegenkomen kritisch te beoordelen. De twaalfde publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks geeft docenten goed inzicht in de vakuilen van internet, maar het biedt ook concrete aanwijzingen waarmee docenten hun leerlingen beter voorbereid internet op kunnen laten gaan."

Web 2.0 als leermiddel
"Uit onderzoek blijkt dat jongeren heel veel gebruik maken van internet, maar zij toch zeker niet allemaal tot voorlopers op internet gerekend mogen worden. De toepassingen die ze vaak gebruiken, zoals MSN en Hyves, benutten ze vooral om te communiceren met vrienden en te ‘spelen' met hun identiteit. Deze zogenaamde Web 2.0 toepassingen vinden ze vaak minder geschikt voor schoolactiviteiten. De elfde publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks doet verslag van een onderzoek naar wat jongeren weten over internet en deze Web 2.0 toepassingen en hoe zij aankijken tegen het gebruik ervan."

Het laatste hoofdstuk van dit prima leesbare verslag heeft als titel:

De ‘Google’-generatie en ict
"Welke aannames bestaan er over jongeren en ict? Welke conclusies kunnen we over deze aannames trekken? Wat betekenen ze voor het onderwijs?"

Ik citeer hier alleen de laatste alinea:

Gevolgen typeringen
De typering van jongeren aan de hand van termen als ‘Netgeneratie’ is minder onschuldig dan het lijkt. Er spreekt bijna een bepaalde luiheid uit en een blinde
vlek voor wetenschappelijk onderzoek. Van Vliet (2008b) verzucht al: “waarom begint iedere discussie over ictvaardigheden van de huidige jeugd met de zin “als ik kijk
naar mijn kinderen…” (p. 89). Het verhult de verschillen die binnen de generatie zelf bestaan. Daarnaast wordt het verschil tussen jongeren en ouderen benadrukt. Maar niet alleen jongeren maken deel uit van de digitale wereld, een kenmerk van de digitale omgeving is juist dat deze ons allemaal omringt. De meest riskante doorwerking
krijgen de denkbeelden als opgeroepen wordt tot directe en ingrijpende maatregelen in het onderwijs. Misschien moet het onderwijs wel aangepast worden, maar de argumenten die de ‘generatie’-denkers aandragen kunnen daarvoor geen afdoende fundament bieden.

Als ik kijk naar mijn kinderen
Natuurlijk voel ik me wel een beetje aangesproken. Ook ik refereer bij mijn presentaties graag aan mijn kinderen en breng ze zelfs via foto's en uitspraken ten tonele. Maar als het inderdaad verschillen zou verhullen die binnen die generatie bestaan zou ik er gelijk mee ophouden. Wat ik juist altijd aangeef is dat ik zo'n groot verschil constateer tussen iemand van 19 en iemand van 24. Daarnaast ken ik mensen van 56 die absoluut meer van web2.0 weten dan menige tiener...

Lees in dit verband ook eens het verhaal van Patrick de Koning op zijn weblog over zijn ervaringen met Mediawijsheid & Web 2.0:
Studenten doen weinig met Web 2.0!
Het is een pijnlijk herkenbaar verhaal dat de conlusies uit het rapport volgens mij volledig onderschrijft...

6 opmerkingen:

  1. Mmmmm,
    aar Willem als jij naar jou kinderen refereerd, dan refereer jij naar jou controllegroep. Dit is niets anders dan wetenschappers ook doen. Het enige verschil is dat de groep van wetenschappers vaak iets groter is en daardoor wetenschappelijk gezien iets betrouwbaarder.

    Maar zelfs met een grote groep wil dit niet zeggen dat wetenschappers een betere conclusie trekken als jij doet als jij alleen naar jou kinderen kijkt.

    Dit is ook geen probleem zolang je hier als wetenschapper en als spreker zelf maar van op de hoogte bent en hier ook rekening mee houdt als jij een conclussie trekt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor deze post Willem. Het Kennisnet ding had ik nog niet gevonden.

    Goed dat je de problematiek aansnijdt van de Netgeneratie. Ik geloof ook niet in dit onderscheid. Uit onderzoek van Joost Robben in het VMBO bleek dit ook niet zo hard te zijn en uit eigen ervaring met SeniorWeb mensen heb ik ook ernstige twijfels over de leeftijd als determinant.

    Graham heeft naar aanleiding van een online seminar dat gisteren plaatsvond over Enterprise 2.0 hierover ook geschreven: http://www.pontydysgu.org/2009/03/can-we-please-stop-taking-about-digital-natives/

    Hartelijke groeten, Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de rechtstreekse link, kon ze vorige week al niet vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Willem! Dit is ook de thematiek waar ik in worstel met mijn "webwijsheid" project bij mijn opleiding.

    Ik heb zelf vorige week een eigen onderzoekje gehouden bij een klas 1e jaars van het Mediatraject op de middelbare school waar ik samen mee werk. Dit is wel kleinschalig om een nulmeting te doen waar de leerlingen nu staan met hun kennis en gebruik van nieuwe media. Ik zal mijn eigen uitkomsten eens naast deze stukken leggen.

    Over de Net-generatie. Ik blijf het jammer vinden dat we die term nog steeds niet goed in zijn context gebruiken. Ik heb bij Wilfred Rubens al enkele keren hier een betoog over gehouden. De term moet niet gaan over het mediagebruik van de jeugd, maar in de maatschappelijke context waarin ze opgroeien en daar speelt internet en andere nieuwe media een grote rol in of je het nu gebruikt of niet. Als we nu eens op dit niveau naar nieuwe media en onderwijs kijken dan hebben we een hele andere bril op en kijken we opeens heel anders tegen zaken aan. Ik blijf daarnaast het concept van de Generatie Einstein beter vinden, omdat die ook gaat over de multiculturele samenleving en de commercie in de maatschappij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Willem, er gloort hoop!

    In die zin dat ik vanaf het begin van het schooljaar consequent Wikipedia heb ingezet in mijn projecten, studietaken en just in time lessen.

    De studenten kennen Wikipeida ondertussen en weten zelfstandig de weg hiernaar te vinden.

    Ook hier zullen we "blijkbaar" als docenten het goede voorbeeld moeten geven en onze studenten zo leren effectief en efficient gebruik te maken van Web 2.0.

    Zie: http://patrick.familiekoning.com/2009/03/17/web-20-als-leermiddel/

    Groetjes, Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Willem,

    Aardig om te lezen dat je aandacht besteed aan ons onderzoek. Wilfred Rubens heeft het uitgebreide onderzoeksrapport en gaat er waarschijnlijk nog wel aandacht aan geven. Kijk ook hier nog even:
    http://orakelvanger.blogspot.com/2009/03/web-20-als-leermiddel.html

    BeantwoordenVerwijderen