20 april 2009

KLAAS Leren als een service

Kennen jullie het weblog van Jan Cees Rutgers?

Zo ja, dan bespaar ik je weer wat tijd want hoef je niet verder te lezen.
Zo nee, dan wil ik zijn weblog heel graag onder jullie aandacht brengen.
Er verschijnen steeds vaker steeds mooiere observaties!
Neem nu onderstaande bijdrage die ik met zijn toestemming in z'n geheel mag overnemen:
SAAS (software as a service) is een vrij algemene en bekende term. In de blog van Frankwatching AAP of AAS worden een aantal varianten hierop naar voren gebracht, waaronder KAAS. Kennis as a service.

De afstand tussen koper en product neemt af. Neem nieuws. De koper bepaalt of hij een krant koopt, een nieuwssite bezoekt of het actuele nieuws naar zijn mobiel laat sturen. Vergelijkbare zaken gelden voor muziek, maar ook voor bijvoorbeeld reizen en vakanties. Het Internet maakt het mogelijk dat je in elke niche producten kan vinden en hierover kan beschikken.

In de blog van Frankwatching wordt als oorzaak van probleem met de financiële wereld aangegeven dat banken een product geworden zijn, waar ze ooit als dienst bedoeld waren. Misschien is dat ook wel het probleem met de onderwijsinstellingen. Scholen doen aan branding en marketing alsof de school een product is.

De scholen zullen een service moeten aanbieden. LAAS: leren als een service. Afhankelijk van de behoefte van de leerling extra ondersteuning bij bijvoorbeeld wiskunde, versnelling bij Engels, verrijking bij geschiedenis. Daar past geen jaarklassensysteem meer bij, maar KAAS (waaronder expert op afstand), online simulaties, samenwerking, toetsen en (peer) feedback.

De leraar heeft zijn langste tijd als KAASboer gehad.
Mooi hè?
Wil je hier nu op reageren, doe dat dan niet bij mij, maar bij hem!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen