14 september 2010

Zoek de verschillen

Eigenlijk is het wel zo eerlijk om ook de oorspronkelijke tekst te laten zien zoals ik die had ingestuurd voor mijn bijdrage aan SURF magazine van deze maand. Al was het maar voor "later" om nog eens terug te lezen hoe snel dingen kunnen veranderen (en ik mee beweeg met die ontwikkelingen). Vandaar hieronder ook de eerste versie van m'n verhaal.

De vraag wie Google Wave nu werkelijk is gaan gebruiken in het onderwijs hoef ik blijkbaar niet meer te stellen. Het antwoord daarop heeft Google al gegeven. Maar stel dat iemand het enthousiast was gaan toepassen dit jaar en een workshopvoorstel ingediend had voor Dé Onderwijsdagen. Dat zou lullig geweest zijn!
Hebben mensen die veel tijd hebben gestoken in bijvoorbeeld Second Life nu dezelfde gevoelens, of zeg je net als bij justitie:
‘Het heeft veel kennis opgeleverd die we kunnen gebruiken bij nieuwe projecten’...


Trends versus realiteit (oud)
Herinnert u zich nog de Google Wave presentatie tijdens Dé Onderwijsdagen van vorig jaar? Voor wie er niet bij was: Een broeierig en bomvol zaaltje met mensen tot in het gangpad en op de vloer in gespannen afwachting van wat de presentatoren allemaal zouden laten zien.

Iedereen die een beetje voorop loopt in het onderwijs wilde erbij zijn. Toen ik riep dat ik nog 10 invites te vergeven had werd ik bijna besprongen. Er werd volop geflipt, getwitterd en live geblogd en natuurlijk deed ik daar zelf ook aan mee.

We zijn bijna een jaar verder. Tijd voor de vraag wie Wave nu werkelijk is gaan gebruiken in het onderwijs. Trends watchen is niet zo moeilijk: je schaft gewoon het nieuwste aan dat op de markt komt en beschrijft wat je daar eventueel mee zou kunnen in het onderwijs en daarna kijk je weer uit naar de volgende gadget die zich aandient. Daarmee loop je wel het gevaar dat je op een gegeven moment zo ver voor de muziek uitloopt dat de fanfare je niet meer kan volgen.

Nauwelijks toegepast
Trends matchen, ervoor zorgen dat ze écht ingezet worden is een stuk lastiger! Neem als voorbeeld Skype. Het bestaat al jaren en kan prima gebruikt worden voor taalonderwijs of zoiets als “leren telefoneren”. Maar wie past het toe, laat staan dat de dienst ICT het faciliteert of op zijn minst toestaat? Zo zijn er meer toepassingen te noemen die al jaren beschikbaar zijn maar nog altijd nauwelijks worden toegepast.

Soms denk ik wel eens: stop gewoon met het ontdekken van al dat nieuws en zorg er nu eerst eens voor dat alles wat al tijden beschikbaar is op een goede manier wordt ingezet! Er kan al zoveel dat een gemiddelde docent daar jaren mee vooruit zou kunnen zonder dat daar Wave, een iPad of een eReader voor nodig is.

Voeten in de klei
Maar die gedachte spreek ik natuurlijk nooit hardop uit en houd ik angstvallig voor me. Het is tenslotte veel te leuk en ook noodzakelijk om vooruit te kijken en al het nieuws dat zich aandient te onderzoeken en de mogelijkheden voor het onderwijs te beschrijven. Daarbij is het een uitdaging om zaken zo goed voor het voetlicht te brengen dat zij die met de voeten in de klei staan ze ook gaan gebruiken. Dus hoop ik op weer een Wave presentatie in november met praktische toepassingen en ervaringen uit de praktijk. Want dat het veel potentie heeft is mij wel duidelijk.

Trends versus realiteit (nieuw)
Herinnert u zich nog de Google Wave presentatie tijdens Dé Onderwijsdagen van vorig jaar? Voor wie er niet bij was: een broeierig en bomvol zaaltje met mensen tot in het gangpad en op de vloer in gespannen afwachting van wat de presentatoren allemaal zouden laten zien.

Iedereen die een beetje voorop loopt in het onderwijs wilde erbij zijn. Toen ik riep dat ik nog 10 invites te vergeven had werd ik bijna besprongen. Er werd volop geflipt, getwitterd en live geblogd en natuurlijk deed ik daar zelf ook aan mee.

We zijn nog geen jaar verder en Google heeft besloten om te stoppen met het Wave project omdat het veel te weinig gebruikt werd. Kennelijk kun je dus ook te hard achter dingen aanlopen! Trends watchen is niet zo moeilijk: je schaft gewoon het nieuwste aan dat op de markt komt en beschrijft wat je daar eventueel mee zou kunnen in het onderwijs. Daarna kijk je weer uit naar de volgende gadget die zich aandient. Daarmee loop je wel het risico dat je op een gegeven moment zo ver voor de muziek uitloopt dat de fanfare je niet meer kan volgen.

Nauwelijks toegepast
Trends matchen, ervoor zorgen dat ze écht ingezet worden is een stuk lastiger! Neem als voorbeeld Skype. Het bestaat al jaren en kan prima gebruikt worden voor taalonderwijs of zoiets als ‘leren telefoneren’. Maar wie past het toe, laat staan dat de dienst ICT het faciliteert of op zijn minst toestaat? Zo zijn er meer toepassingen te noemen die al jaren beschikbaar zijn maar nauwelijks worden toegepast.

Soms denk ik wel eens: stop gewoon met het ontdekken van al dat nieuws en zorg er nu eerst eens voor dat alles wat al tijden beschikbaar is op een goede manier wordt ingezet! Er kan al zoveel dat een gemiddelde docent daar jaren mee vooruit zou kunnen zonder dat daar Wave, een iPad of een eReader voor nodig is.

Voeten in de klei
Maar die gedachte spreek ik natuurlijk nooit hardop uit en houd ik angstvallig voor me. Het is tenslotte veel te leuk en ook noodzakelijk om vooruit te kijken en al het nieuws dat zich aandient te onderzoeken en de mogelijkheden voor het onderwijs te beschrijven. Daarbij is het een uitdaging om zaken zo goed voor het voetlicht te brengen dat zij die met de voeten in de klei staan ze ook gaan gebruiken. Dus gaan we dit jaar met z’n allen naar de onvermijdelijke presentatie(s) over de iPad die hopelijk wat langer op de markt blijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten