20 december 2010

De iPad is niet geschikt(er) voor het onderwijs

screendump iPad
De afgelopen maanden heb ik heel wat blogposts, artikelen en berichten voorbij zien komen waarin mensen bijna wanhopig op zoek zijn naar de meerwaarde van de iPad voor het onderwijs.

Natuurlijk, iedereen wil een iPad, want het is gewoon een prachtig device! Maar een aanschaf (zeker als de baas betaalt) moet je natuurlijk wel kunnen verantwoorden dus komen de meest uiteenlopende argumenten voorbij.

Bij al die argumenten stel ik mezelf telkens de vraag:
Kan hetzelfde ook met een netbook van € 249?
In de meeste gevallen is die vraag met JA te beantwoorden.

Wat onderscheidt de iPad nu wezenlijk van bijvoorbeeld een netbook?
Gewicht, formaat, supersnel opstarten, bedieningsgemak en naast dat alles gewoon heel sexy!
De achteloze manier waarop je tijdens een conferentie even een iPad voor de dag weet te halen dwingt in veel gevallen respect af.
Maar rechtvaardigt dit nu (in dit stadium al) aanschaf voor onderwijssituaties?
Ik durf het me echt af te vragen!
Voorlopig zie ik het namelijk nog steeds als een apparaat erbij en niet als vervanger voor...
Begrijp me goed: Ik juich het alleen maar toe dat er her en der experimenten plaatsvinden om te zien wat de mogelijkheden zijn.
Maar als je nu al voor alle docenten van een opleiding een iPad aanschaft sla je volgens mij echt een beetje door.
Ik zou op z'n minst wachten tot versie 2 uitkomt, waar dan wat mij betreft wél een camera en SD-kaartlezer in hoort te zitten + een usb aansluiting én monitoruitgang.
Tot die tijd is de iPad wat mij betreft een prachtig apparaat, maar vooral voor 's avonds thuis op de bank!

Negatief stemadvies dus? Nee hoor en behalve dat, wie ben ik om daar wat over te zeggen!
Tenslotte heb ook ik nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt.
Wat de iPad ook onderscheidt, naast de zaken die ik hierboven al noemde is het feit dat er een accelerometer inzit en GPS. Waarom worden er niet meer educatieve toepassingen bedacht die juist die mogelijkheden uitnutten, of ken ik ze niet?
Wat mezelf tegenvalt van de iPad is dat je niet zo prosumerend kunt werken als op een net/notebook.
Als ik een bericht schrijf voor m'n weblog heb ik vaak meerdere schermen/tabbladen open staan om links te verzamelen, embedcodes te kopiëren en te plakken, foto's te uploaden en ga zo maar door. Dat lukt me echt niet op een iPad!
Gisteren op Twitter zag ik nog als argument: ik gebruik hem om te notuleren tijdens vergaderingen.
Het enige dat ik dan bedenken kan is: wat zullen je collega's jaloers zijn!

Bekijk tenslotte onderstaande grafiek, gevonden op ipadinfo.nl in het bericht:
Waar wordt de iPad allemaal voor gebruikt?



Het bevestigt mijn beeld dat de iPad een super device is... voor 's avonds op de bank.

Het mag duidelijk zijn dat ik heel benieuwd ben naar jullie reacties!

13 opmerkingen:

  1. Met je eens. Met de aanvulling dat als je bij de iPad een case-met-toetsenbord koopt, bv zoals http://www.google.nl/images?q=ipad+case+keyboard&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=nl&tab=wi&biw=1208&bih=713

    dat je dan de bruikbaarheid wel een stuk vergroot. Maar dan nog mis je door jou genoemde dingen die op een netbook wel kunnen. Aan de andere kant heb je de touch-interface die je op een netbook niet hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie vooral toepassingen voor e-studie-boeken in combinatie met leer/lesmateriaal op internet. Dan is de handzaamheid van de iPad handig (voor mijn zoon later geen zware boekentas!). Maar om te typen is een macbook of natuurlijk (waar ik nu ook op typ) een wireless toetsenbord een must. Maar voor typen koop/gebruik je (ik) geen iPad.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi ding zo'n ipad inderdaad. Ondanks dat ik geen Apple fanaat ben :-). Voorzien van gebruikersvriendelijke applicaties, zeker voor outdoor-education waar geen toetsenbord voor nodig is lijkt het mij een interessant device voor het onderwijs. Groter dan mobieltje en handzamer dan netbook. Let wel ik schrijf dit op basis van indirecte waarnemingen en geschreven c.q. videomateriaal. Zelf heb ik er nog geen. Wel net mail gekregen over Android tablet voor 129 euro. Met sd-lezer en usb poort. Maar de ipad lijkt me 'poshier' en als interfacing met mijn htc Legend (android) mogelijk is wie weet, als ipad versie 2 er is ...

    Maar inderdaad, gps en ambient/ubiquitous georienteerde toepassingen zouden mooi kunnen bijdragen aan de educatieve waarde van de Ipad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het vooral met je eens: als hardware is de noodzaak er niet zo. Maar wat interessant is, is het feit dat zoveel applicaties nuttig ingezet kunnen worden in het onderwijs. Daar creatief en innovatief mee aan het werk gaan heeft een belangrijke meerwaarde. Verder onderschrijf ik je stellingname en zou ik wachten op versie 2, de ipad van april 2011.
    Wat investering betreft vind ik het zelf veel absurder dat alle digitale borden worden aangeschaft. Zou je daar niet eenzelfde kritische meetlat langs willen leggen? Ik zie zeer weinig meerwaarde van een digibord en daarnaast desastreuze gevaren voor het onderwijs van dit onderwijsleermiddel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie het vooral als aanvulling op. Zo is het lezen van digitale (studie)boeken geschikter op een ipad dan op een laptop / netbook. Het schrijven van documenten en maken van presentaties gaat weer beter op een laptop. Ik zie in mijn hogeschool dat studenten vooral nog laptops gebruiken; het zijn vooral collega - adviseurs en docenten die de iPad gebruiken als eReader ( ook ter vervanging van het printje) en digitale organizer. De didactische inzet moet nog komen, maar omdat het apparaat over het algemeen erg laagdrempelig is en natuurlijk van zichzelf een bepaalde aantrekkingskracht heeft, komt dat wel goed. Verder denk ik dat de iPad 2 (met camera dus Augmented Reality mogelijkheden) voor de echte innovatieve onderwijsmogelijkheden gaat zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien is er niet een directe didactische meerwaarde, maar als ik zie hoe vaak en intensief ik de ipad gebruik -ook voor mijn werk- dan zie ik wel degelijk een meerwaarde voor een onderwijsinstelling.

    Neem alleen alle kosten die bespaard kunnen worden door iedereen op de ipad te laten lezen ipv printen. Ik heb uitgerekend dat wij dan in iets meer dan een jaar de volledige investering zouden hebben terugverdiend. En dan heb ik nog niet meegenomen wat een efficiency bereikt kan worden als iedereen permanent z'n agenda, documenten en mail bij zich heeft.

    Kortom wat mij betreft: Zou iedere onderwijsinstelling een iPad aan z'n personeel moeten geven, docent of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Digitale, interactieve, multimediale 'studieboeken' vind ik absoluut een voordeel dat er bij hoort. Lezen op een iPad (ahtig device) is écht beter te doen dan vanaf een laptopscherm. Maar er is nog een voordeel, wat mij betreft: geen klep.
    Al met al beginnen de voordelen toch wel behoorlijk op te tellen. Maar ik ben het met je eens, Willem, als je zegt dat produceren niet altijd even gemakkelijk gaat op een iPad (achtig device). Ik zit dan toch liever achter een desktop met groot scherm.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk eens om je heen in de trein: hoe wordt op smartphones en tablets het nieuws gevolgd? De combinatie van visuele en textuele stimuli wordt steeds belangrijker. Gui's zoals IOS en [straks] Android 3 hebben dat in de hand gewerkt. En voegen er een aantal intuitieve zaken aan toe, zoals het met de release van de Iphone in 2007 nu overal ingeburgerde 'pitchen en swipen'.
    Mijn stelling derhalve: 't gaat niet om de Ipad maar het [I]OS erachter. Daar zit de echte innovatie. Een mooi voorbeeld-in-aanzet daarvan vormen PAGES en KEYNOTE op de IPAD: verdwenen zijn de taakbalken, handelingen worden geintegreerd aangeboden, je krijgt 'on-the-spot' feedback. Apple realiseerde zich dat het TOUCH-OS om een totaal nieuwe wijze van navigeren vroeg. [overigens lagen de 'roots' voor dat denken bij de pionier Alan Kay, de mede grondlegger van Rank Xerox's grafische interface in de jaren zeventig].
    Ik ben ervan overtuigd dat we dat denken ook terug gaan zien in de meer 'op productie' gerichte interfaces in de nabije toekomst.
    Voor 'onze' leerlingen en het lesaanbod is deze nieuwe wijze van navigeren van grote impact: 'contextueel navigeren' moet je leren, net zoals 'BEGRIJPEND LEREN KIJKEN'....
    Daar zit de echte uitdaging voor ons vak!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoals met veel onderwijsvernieuwende apparaten wordt gekeken naar het apparaat zelf. Waar draait het eigenlijk om; juist, de leerlingen. Natuurlijk is het een prachtig device en heeft het veel voordelen, maar wat heb ik er aan als het gaat om leerlingen beter onderwijs geven. Of nog beter, iedere leerling op zijn/ haar eigen niveau aanspreken. Daarbij gaat het niet meer om sluit de Ipad aan bij de leerlingen, daarbij gaat het om sluiten de leerlingen aan bij de Ipad... Het juiste device komt dan vanzelf boven water drijven of dat nu de Ipad is of niet. Op iedere school en instelling een andere uitkomst. Denk vanuit de leerlingen en niet vanuit het apparaat... En ja, ik wil ook een Ipad...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kees van Rossenberg23 december, 2010 01:15

    Het principe van de appstore met een goede software development kit in combinatie met een grote installed base vormt naar mijn idee de kracht. Ontwikkelaars hoeven zelf geen grote marketing inspanning te leveren
    om hun toepassingen naar de markt te brengen. Goede kwaliteit apps zijn dan snel rendabel. Het aantal app én de kwaliteit daarvan groeit nog steeds. De veelzijdigheid van de hardware neemt toe en daarmee ook effectievere en creatieve didactische inzet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een aspect dat bij keuze altijd mede de doorslag moet geven is het onderhoud en het beheer. Niet in de laatste plaats in het onderwijs een belangrijk punt vermoed ik zo.
    Is daar al eens naar gekeken voor zover iemand weet?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die Apple spullen zijn vaak net iets te duur in vergelijk met windows spul (of linux). Maar wat betreft de ipad is er wel een mogelijk voordeel: je kan hem plat neerleggen en er met meer mensen (2 of 3) omheen zitten. Dan kun je er bepaalde educatieve applicaties (games) met elkaar mee spelen. Of beter gezegd: dat ZOU je er mee kunnen doen als een dergelijke applicatie gemaakt zou zijn. Maar voor de educatieve softwareontwerpers biedt het apparaat (netzoals touch screens en dergelijke) wel een hoop nieuwe mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De i-pad als e-reader gebruiken kan, gewoon een stuk tekst lezen is geen probleem. Maar als je het voor wat meer "ingewikkelde" studeer zaken wilt gebruiken. Stuit je tegen de beperkingen van een e-reader aan: Even gemakkelijk twee of drie boeken naast elkaar leggen om zaken te vergelijken is er niet bij. Dan is het een kwestie van boek 1 openen lezen sluiten, boek 2 openen lezen sluiten etc. Dit alles werkt niet handig.
    Net als Frank Thuss denk ik dat de echte meerwaarde komt met de iPad2, als er onderwijs-apps komen die de techniek op een onderscheidende manier kunnen inzetten.
    (Overigens weet ik niet wat de android tablets allemaal teweeg gaan brengen als deze massaal op de markt komen; open source en wellicht een stuk interessanter voor ontwikkelaars dan het dicht getimmerde Apple.)

    BeantwoordenVerwijderen