27 mei 2011

Het taalonderwijs van de toekomst

Vandaag vierde De Vereniging van Leraren in Levende Talen (VLLT) het honderdjarig bestaan met een feestelijke dag en een vol programma in het Koninklijk Instituut voor de Tropen.
Ik was bij het symposium dat geleid werd door dagvoorzitter Erik van Muiswinkel die iedereen in minstens 10 talen welkom heette. Er mocht getwitterd worden maar Erik merkte gelijk op dat de twitterstream volgens hem vooral ging over het genoten ontbijt waarmee hij de zaal gelijk op zijn hand had. Er waren dan ook zeker zeven twitteraars aanwezig:-) Op een gegevn moment ben ik maar even vanaf een ander account gaan twitteren omdat ik vond dat mijn naam wel erg vaak voorbij kwam in de stream...

De paneldiscussie was levendig en ontlokte diverse uitspraken die door de aanwezigen wisselend ontvangen werden. Logisch met een zaal vol bevlogen docenten die (onderwijs in) taal hoog in hun vaandel hebben staan. Door een paar panelleden werd een pleidooi gedaan om toch vooral zoveel mogelijk ICT middelen in te zetten om daarmee enerzijds de mogelijkheden voor leerlingen te vergroten en anderzijds het werk voor de docent te verlichten. Tegen het inzetten van mobieltjes werd opgeworpen dat Europese wetgeving dat gaat verbieden en dat het bereik in scholen toch wel heel slecht is en veel docenten "dat" ook niet zien zitten.

Mij was gevraagd een paar prikkelende uitspraken te doen die de discussie op gang zouden kunnen brengen. Een paar weken geleden zijn die fragmenten opgenomen. Ik vond het dus best spannend vandaag uit angst dat ik weggehoond zou worden, maar dat viel gelukkig mee. Er is vandaag doorlopend gefilmd en hopelijk komen die opnames online want met name de bijdragen van Kristi Jauregi (de enige vrouw op het podium) en Helmut Rauschenberg spraken mij zeker aan al was de zaal vooral ook gecharmeerd van de soms wat recalcitrante uitspraken van Jan Stroop. Verder geen inhoudelijk verslag want ik voelde me toch wel een beetje een vreemde eend in de bijt tussen al die talige mensen:-)



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen