26 mei 2011

Mediawijzer

Persbericht

Ouders geven aan meer met kinderen over media te willen praten dan kind zelf

  • Overgrote meerderheid ouders vindt het belangrijk om afspraken te maken met kind over mediagebruik en houdt inzicht in mediagebruik van kind
  • Merendeel van kinderen geeft aan slechts soms met ouders over media te praten
  • Vooral midden- en hoogopgeleide ouders houden in de gaten met welke media kind in aanraking komt
  • Grote meerderheid van kinderen vindt dat je niet alles op internet mag zeggen

Ouders geven aan uitgebreid met kinderen te praten over media en inzicht te hebben in het mediagedrag van het kind. Kinderen zelf praten slechts soms met hun ouders over media. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar en ouders met kinderen in die leeftijdscategorie. Het onderzoek is vandaag gepresenteerd op de Mediawijsheidmarkt dat in het teken staat van media-opvoeding.

Onderzoeksresultaten
Ouders praten met kinderen vooral over: televisie nieuws, internet websites, internet spelletjes, televisie entertainment en mobieltjes. Kinderen praten met ouders vooral over: internetspelletjes, televisie, games, Hyves/Facebook en internet websites. Het percentage voor sociale media en websites is beduidend lager dan de eerste drie. Dit betekent dat er nog veel verbeterd kan worden rondom het gesprek tussen ouders en kinderen over mediagebruik. Ouders ervaren dat ze voldoende over media praten, maar dit gaat vooral over media die zij zelf goed kennen. Kinderen ervaren het gesprek met ouders niet in die mate en geven ook andere onderwerpen aan.
Daarnaast zijn kinderen zelf bewust van hun privacy op internet. Ze vinden dat niet alles zomaar gezegd mag worden op internet. Opvallend is dat vooral midden- en hoogopgeleide ouders in de gaten houden met welke media hun kind in aanraking komt.

Lancering campagne Week van de Mediawijsheid
Tijdens de Mediawijsheidmarkt is de campagne 2011 van Mediawijzer.net gelanceerd om structurele aandacht voor mediawijsheid in het onderwijs te bevorderen en de dialoog tussen ouders en kinderen te stimuleren. Deze bevat de plannen voor de Week van de Mediawijsheid (21-27 november), dit jaar gericht op jonge kinderen (10-14 jaar) en hun opvoeders.

Lancering diverse initiatieven Mediawijsheid
Op de Mediawijsheidmarkt is Mediawijsheid Pro gelanceerd. Dit is een verdiepend handboek waarin alles staat wat elke Nederlander moet weten om anno 2011 mediawijs door het leven te gaan. Mediawijsheid pro is een ‘2.0 style’ initiatief: betrokkenen denken, praten en schrijven mee. Daarnaast presenteer Kennisnet de online workshop Mediawijsheid voor docenten in het primair onderwijs en introduceert de Thorbecke Scholengemeenschap het curriculum Mediawijsheid in WikiWijs zodat het online beschikbaar is voor het onderwijs.

Mediawijsheid
Media zijn overal en hun maatschappelijke impact wordt groter. Om maatschappelijk mee te kunnen doen en niet buitengesloten te worden, is het belangrijk om media te kunnen vinden, begrijpen en maken. Hoe eerder mensen leren mediawijs te zijn, des te beter. Daarom is het belangrijk om bij de jeugd te beginnen. Zij pakken nieuwe media-ontwikkelingen snel op. Ouders en scholen kunnen een cruciale rol spelen om de jeugd bewust te maken hoe media werken en wat de impact kan zijn.

Mediawijzer.net
Mediawijzer.net is een netwerkorganisatie van Kennisnet, NTR, SIOB, ECP-EPN en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Mediawijzer.net is in 2008 gestart met het vergroten van mediawijsheid bij Nederlanders, in opdracht van het ministerie van OCW. Bij Mediawijzer.net zijn inmiddels meer dan 450 partners uit media, onderwijs, bibliotheken en uitgeverijen aangesloten. In 2011 richt Mediawijzer.net zich specifiek op media en opvoeding: hoe worden kinderen (10-14 jaar) mediawijs in samenspel met hun opvoeders. www.mediawijzer.net

1 opmerking:

  1. Waarom is het opvallend dat vooral midden- en hoogopgeleide ouders in de gaten houden met welke media hun kind in aanraking komt?
    Ik zie de logica er wel van in.

    BeantwoordenVerwijderen