27 september 2011

Definitieve programma Dé Onderwijsdagen 2011 bekend

Onderwijsprofessionals vooral geïnteresseerd in online onderwijssystemen en videotoepassingen

Persbericht
Utrecht/Zoetermeer, 27 september 2011 - Tijdens de online stemronde voorafgaand aan Dé Onderwijsdagen 2011 is gebleken dat de onderwerpen Online leerling/student-systemen en Videotoepassingen hot topics zijn voor onderwijsprofessionals. Verschillende sessies over deze onderwerpen zijn favoriet in de publieke stemming en maken daarom deel uit van het programma van Dé Onderwijsdagen 2011, die plaatsvinden in Utrecht. Met deze uitslag is het totale programma voor het jaarlijkse congres op 8 en 9 november 2011 definitief. Dé Onderwijsdagen van SURF en Kennisnet richten zich op trends en resultaten van ICT in het onderwijs.

Om tegemoet te komen aan de informatiebehoeften van (ICT-)beleidsmakers en andere onderwijsprofessionals, die Dé Onderwijsdagen bezoeken, is dit jaar het aantal plekken in het programma voor het indienen van open inschrijvingen sterk verhoogd. Onderwijsprofessionals in heel Nederland hebben ICT-oplossingen en -innovaties aangedragen die via een publieke stemming konden meedingen naar een plaats op Dé Onderwijsdagen. De stemmen konden online worden uitgebracht op in totaal 53 sessies.

Winnende sessies
De meeste stemmen kreeg ‘Spectrovita; een leerlingvolgsysteem’ door Maaike van Mourik (Basisschool De Vallei), gevolgd door ‘StudieTimer; online timemanagement systeem voor studenten’ door Anke Koopman (Universiteit van Amsterdam) en Jolanda Mol (Stichting Onderwijsinnovatie). ‘Zelf educatieve apps maken’ van Serge de Beer (Lentiz onderwijsgroep) eindigde op de derde plaats. Deze sessies zijn op 8 of 9 november 2011 door bezoekers van Dé Onderwijsdagen 2011 bij te wonen. In totaal zijn bijna 1600 stemmen uitgebracht.

Keynotes
Beide dagen worden geopend en afgesloten door inspirerende en vooraanstaande keynote-sprekers. Wetenschapsfilosoof Bas Haring laat zien hoe ICT de samenleving van de 21e eeuw verandert. Hoogleraar Computerwetenschappen Erik Duval spreekt over Learning Analytics, een nieuwe trend rond het monitoren en analyseren van online gedrag van studenten, die het mogelijk maakt beter te sturen op studieresultaten. Andere keynote-sprekers zijn fotograaf Hans Aarsman en de Britse ICT-evangelist Russell Prue.

Thema’s
De ruim negentig sessies waar bezoekers verder hun licht kunnen opsteken over het gebruik van ICT in het onderwijs, gaan over de thema’s:
  • De ICT-omgeving van de student in de 21e eeuw 
  • De ICT-competente docent 
  • Het flexibele curriculum 
  • Toegankelijke leermiddelen 
  • Adaptief en digitaal toetsen 
  • Een ICT-inrichting op maat 
Voor de sessies hoeven bezoekers zich vooraf niet in te schrijven.

Kaarten voor De Onderwijsdagen zijn verkrijgbaar op www.deonderwijsdagen.nl.
De Onderwijsdagen op Twitter: #OWD11

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen