16 september 2011

You ain't seen nothin' yet

 Managers hebben geen benul!
De afgelopen dagen was ik bij alweer de 24e conferentie van saMBO-ICT, deze keer met als gastheer ROC West-Brabant in hun mooie locatie bij het Florijn College in Breda.

Thema deze keer was "Innovatie in de klas". Veel workshops lieten dan ook mooie voorbeelden daarvan zien. Het programma zat goed in elkaar en dat was te merken aan de vele positieve reacties die we binnenkregen.

Media, Technologie en Educatie
Hoogtepunt wat mij betreft was toch wel de keynote van Theo Huibers (Thaesis) met als titel Media, Technologie en Educatie. In sneltreinvaart nam hij ons mee waarbij hij het niet schuwde om links en rechts wat managers om de oren te slaan met scherpe stellingen en beweringen. Zoals je weet: daar houd ik wel van! De presentatie was gelardeerd met mooie beelden én prima muziek! Jammer dat zo'n futiel technisch hulpmiddeltje als een afstandsbediening het dan juist laat afweten. Theo liet zich daar echter niet door uit het veld slaan en wapperde dapper heen en weer over het podium zoekend naar het antwoord op de vraag:
Waarom kunnen managers het tempo (van innovatie) niet bijhouden?
Theo komt bij veel bedrijven binnen en constateert:
  • Ze zijn het overzicht kwijt
  • Ze hebben weinig kennis van zaken
  • Ze tonen nauwelijks interesse
  • Ze hebben geen visie
  • Ze bezigen oude leidersschapsstijl
  • Ze houden vast aan oude strategie
Is het in het onderwijs anders vroeg hij aan de zaal? Het bleef angstvallig stil. Vervolgens liet hij aan de hand van trends voorbeelden zien van manieren waarop we social- cross- en mobile media veel beter zouden kunnen inzetten, met als eindconclusie: we moeten aan de slag!

Hoe krijg je de oude rot aan sociale media?
De afsluitende keynote werd verzorgd door Ernst-Jan Pfauth, Chef Internet NRC Handelsblad & nrc.next
NRC gaf Ernst-Jan een simpele opdracht: maak vernieuwende jounalistieke sites en apps en zorg dat je op 1 januari 2012 break even draait. Hij stelde een team van jonge internetredacteuren samen, zette hen met ontwikkelaars en sales medewerkers in een kantoor, en lanceerde in december 2010 de nieuwe NRC.nl in beta versie. Met een vlotte babbel maakte Ernst-Jan ons deelgenoot van zijn succesverhaal met uiteindelijk als moraal: "Huur een nerd in, maak 'm interne PR-medewerker en vertaal de kennis van de oude rot naar het web." Hier zijn presentatie

En wat zat er bij vertrek in de goodie bag: het boek Sex, Blogs & Rock-’n-Roll!
Omdat Ernst-Jan alles in zijn carrière te danken heeft aan bloggen, besmet hij graag anderen met het blogvirus. Niet alleen met z’n boek, maar ook met de Startgids voor bloggers.
Genoeg te lezen dus dit weekend...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen