22 november 2011

Mediawijsheid Pro!

 Navigeren in de mediasamenleving voor gevorderden
Graag vraag ik in deze Week van de Mediawijsheid aandacht voor Mediawijsheid Pro!
Naast een flitsende website en een eigen Facebookpagina waar meegediscussiëerd kan worden is er namelijk ook een Issuu account met daarop een groot aantal stuk voor stuk interessante hoofdstukken uit het boek dat Mediawijsheid Pro uitbrengt.

Deze zijn online te lezen, maar wanneer je inlogt bij Issuu kun je ze ook als PDF downloaden om ze rustig door te nemen.

Het boek bestaat uit de volgende hoofdstukken met aansprekende titels zoals:
  • HELP!! M'n leerlingen twitteren!
    Als Nederland Kennisland over tien jaar nog steeds mee wil tellen, moet het de angst voor sociale media in het onderwijs laten varen.
  • Je weet niet wat je ziet
    Alle informatie is onbetrouwbaar. Een analyse van de huidige media hyperreality op basis van de filosofie van Baudrillard.
  • Waarom Voetbal International de Televizierring won
    Een diepte-analyse van het onverwachte succes van Voetbal International tijdens de Televizier televote.
  • School 2.0 (of leren 2.0 - zonder school)
    Het onderwijs van nu, voor de mediasamenleving van straks. Hoe ziet dat eruit?
  • De Digital Native
    De Digital Native: wie en wat is dat nou precies? Bestaat ie eigenlijk wel? En wat moeten we ermee?
  • Zen 2.0
    Gelukkig zijn in de gemedialiseerde samenleving. 31 mediagebruik tools van Soren Gordhamer om 'zen' te blijven.
  • 2.0 armoe
    2.0 armoe: The Cult of the Amateur: Hoe onze cultuur kapot gaat aan de self made 2.0 cultuur van blogs, Facebook, YouTube en Wikipedia.
  • Ze lezen niet meer
    Generatie Einstein leest niet meer. Gevolg van de ontlezing? De domste generatie ooit. Zegt Mark Bauerlein In The Dumbest Generation. Praat mee over deze paragraaf van Mediawijsheid Pro op www.facebook.com/mediawijsheidpro
  • Mediacratie
    Over televisiepolitiek, de dramademocratie, en het geheim van het succes van Geert Wilders onthuld. Met aan het eind een leuke gezamenlijke oefenopdracht.
  • Afgeleid
    We kunnen miljoenen mensen over de hele wereld bereiken, maar communiceren met onze beste vrienden en familieleden via sms, chat en virtuele bezoekjes. Afspraken in het echte leven worden keer op keer verzet en áls ze dan daadwerkelijk plaatsvinden worden ze verstoord door rinkels, piepjes en gemultitask. Ondanks de fonkelende beloften van onze nieuwe technologieën en het wonderbaarlijke potentieel van onze wetenschappelijke vooruitgang, creëren we een cultuur van sociale vervluchtiging, intellectuele fragmentatie en zintuiglijke vervreemding.
  • Buzzwords
    Lijst van woorden & begrippen waar je als mediawijsheid pro niet buiten kunt. Weet jij nog een mediawijsheid buzzword? Post het op http://www.facebook.com/mediawijsheidpro of twitter het @mediawysheidpro, en je kunt zo maar officieel coauteur worden van een heus boek!
  • Public is the new default
    Over de overgang van een privacy- naar een publicy-samenleving, en de consequenties daarvan voor onderwijs en mediawijsheidprofessionals.
  • Pulp is goed voor je
    Waarom de populaire cultuur ons slimmer maakt.
Mediawijsheid Pro is een initiatief van Mediawijzer.net.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen