16 april 2012

Trends op gebied van informatievoorziening in onderwijs

 De toekomst voorspeld door Willem van Dinther!
Willem van Dinther blogt sinds kort onder eigen naam op zijn nieuw ingerichte weblog over digitale informatievoorziening in het onderwijs. Hij begeeft zich nu op glad ijs met een bericht over Trends op gebied van informatievoorziening in onderwijs.
Je moet het lef maar hebben! Ik waag me er meestal niet aan en beperk me graag tot wat we nu al kunnen met de dingen die er zijn.

Daarom vind ik dat het bericht van Willem meer aandacht en zeker meer reacties verdient dan er nu staan. Waar doet zo'n blogger het anders voor? Kom op mensen, hij heeft er een hoop tijd aan besteed. Besteden jullie twee minuten om te lezen + twee minuten voor een korte reactie en/of aanvulling!

Aangezien Willem van mening is dat veranderingen in het onderwijs niet zo snel gaan vindt hij een poging om de toekomst in onderwijsland te voorspellen best zinvol. Hieronder een schot voor de boeg aan mogelijke ontwikkelingen voor een tijdsbestek van 5 jaar:

Hardware en Infrastructuur:
  • Verschuiving van werkstation (laptop) en gewone gsm naar tablet en smartphone.
  • Er is op korte termijn geen standaard op gebied van tablets en operating systems.
  • Medewerkers meer ios, student meer android. 
  • Alle tablets en smartphones werken via een browser en internetverbinding.
  • Browser en internetverbinding is op termijn de onderwijswerkplek.
  • Virtualisatie van werkplek zet snel door als backoffice benodigde serverpower en veiligheid op orde zijn.
  • Meer beveiligde vaste reguliere werkplekken ikv digitale examens.
Software:
  • Van vast netwerk gebaseerd naar internet gebaseerd
  • Voorzichtige integratie van socialmedia.
  • Verdere integratie van externe toets- en kernregistratiesystemen via webservices.
  • Meer gebruik van digitaal lesmateriaal; ingekocht dan wel van eigen makelij.
  • Verder doorzetten van portalisering.
Onderwijs:
  • Meer focus op kennis dan op houding.
  • Meer formeel dan informeel leren.
  • Ruimte voor experimenteren in onderwijs wordt verder beperkt.
  • Meer uren, resultaat- en financieel gedreven. “geen fratsen dat scheelt”
Personeel:
Stellen van ICT bekwaamheidseisen aan onderwijsgevenden.
Medewerker is verantwoordelijk voor aanschaf en beheer van eigen hardware.
Meer verantwoordelijkheid voor resultaatverantwoordelijke onderwijsteams.

Oproep:
Mag ik ieder vragen om bovenstaand lijstje aan te vullen dan wel lek te schieten?
Willem laat zich graag verrassen, dus ga naar zijn weblog en reageer!
Om die reden heb ik het reageren onder dit bericht uitgezet.