09 september 2012

Geschiedenis? Zo gaat UniC dat doen!

Het is normaal dat in een nieuw schooljaar de eerste les bij een vak door de docent gebruikt wordt om uit te leggen wat er precies gaat gebeuren en wat er verwacht wordt van de leerlingen. Jelmer Evers zou Jelmer niet zijn als hij ook die uitleg niet online zou zetten bij Youtube!
"Normaal gesproken zou je in de klas best veel dingen uitgelegd krijgen van me, maar dat heb ik nu alvast opgenomen. De bedoeling is dat je dat van te voren gaat bekijken. Ik zet er nog wat vragen bij om te kijken of je het begrijpt en dat zorgt ervoor dat je in de les veel meer aan het werk kan gaan met geschiedenis. We hebben maar één uur en dat is best wel kort. Dus er is een video, daar koppel ik zo'n vijf vragen aan en dat vormt in 'Studio geschiedenis' de basis voor de toets".
Leerlingen kunnen op verschillende niveau's en manieren met het materiaal aan de slag: basis, gevorderd, maar ook met een eigen invulling. Leerlingen hebben zo ook de mogelijkheid om in eigen tempo te werken. Ze hoeven niet altijd precies "bij" te zijn, maar worden wel regelmatig gecontroleerd. In een aantal gevallen wordt er gezamenlijk als groep gewerkt. Natuurlijk zijn er wel bepaalde deadlines.
Daarnaast gaat Jelmer ook social media inzetten bij zijn lessen zoals uiteraard Youtube, maar ook Facebook en Twitter. Via die kanalen kunnen met name de leerlingen zelf vragen van elkaar beantwoorden. Daarvoor wordt op Twitter de hashtag #gesunic gebruikt en er is een aparte Facebook pagina.
Los daarvan staat al het lesmateriaal "gewoon" op de digitale leeromgeving it's learning en daar worden ook alle officiële dingen gedeeld en ingeleverd.



Zo is het fenomeen Flipping the classroom bij het UniC uit de experimenteerfase en gaat dit schooljaar in ieder geval het vak geschiedenis volledig op deze manier vorm krijgen. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten én de ervaringen van leerlingen. Via de hashtag kunnen we dat straks mooi volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen