11 februari 2013

De onderwijstrends van 2013

"In 2013 staat ‘zelf keuzes maken’ en ‘inspraak hebben’ hoog in het vaandel. Scholen zullen zich duidelijker profileren, docenten kiezen hun eigen manier van professionaliseren en leerlingen hebben behoefte om te kunnen kiezen hoe ze hun leerstof tot zich nemen." (bron)

Wat nu, ga ik me gedragen als trendwatcher en waag ik me aan voorspellingen? Nee hoor, ik kijk wel uit, ik match liever:-)
Bovenstaande is overgenomen uit een bericht op het weblog van YoungWorks, een bureau voor jongerencommunicatie. Voor de laatste trends en updates is het zeker interessant om hun blog te volgen.

Het artikel geeft een voorproefje van een white paper dat je kunt downloaden vanaf de website in ruil voor je gegevens. YoungWorks voorspelt de onderwijstrends voor komend jaar. Op basis van onderzoek, deskresearch en hun ervaringen komen zij tot een aantal duidelijke trends:
  1. Devices in de klas
  2. Flip je klas!
  3. Focus op de 21st century skills
  4. Internet University
  5. PartYcipatie
  6. De leraar professionaliseert
  7. Elke school een eigen gezicht
  8. Gamification in de klas
  9. Motiveren door verbinden
  10. Meer aandacht voor jongens
Voor een verdere beschrijving verwijs ik uitdrukkelijk naar het bericht en je leest nog meer wanneer je het white paper downloadt.
Sommige voorspellingen liggen zeer voor de hand en daaraan zal de auteur zich geen buil vallen. Andere zie ik meer als een soort van wishfull thinking. Wat zou het toch mooi zijn als het onderwijs meer gebruik gaat maken van ervaringen uit de gamewereld! Nummer 1 gaat over de dingen in de klas en nummer 6 en 9 over hen die ervoor staan. Maar wat valt er te voorspellen over het schoolgebouw zelf, of valt dat helemaal weg als nummer 4 steeds meer werkelijkheid wordt? Zo'n bericht verdient het om bewaard te worden tot januari 2014 om aan de hand daarvan dan terug te kijken naar 2013. Heeft Henno Oldenbeuving gelijk gehad of de plank erg misgeslagen?
Het doen van dergelijke voorspellingen vind ik hoe dan ook knap. Als je ze leest lijkt het misschien voor de hand liggend, maar doe het zelf maar eens!

Goed dan, ik daag je uit:
Welke trend heeft YoungWorks vergeten of waarmee slaan ze de plank volledig mis?
Laat het weten in een reactie hier en/of onder het oorspronkelijke bericht. Het helpt ons allemaal om ons beeld van de nabije toekomst nog duidelijker te krijgen waardoor we er nog beter op zullen kunnen inspelen!

Mijn voorspelling
Durf ik dan zelf helemaal niets te voorspellen? Jawel hoor:
"In 2013 wordt de iPad in het onderwijs links en rechts ingehaald door tablets waarop Android draait."
De voorsprong die de iPad had is inmiddels volledig ingelopen door Android. Dat geldt zowel voor de hardware als voor de apps die beschikbaar zijn. Een andere reden is natuurlijk dat een Android tablet in aanschaf en gebruik (app aanschaf) veel voordeliger is en beter (in bulk) te beheren.
Twee jaar geleden zei ik al: "Ik gun Apple een goede concurrent"
Gelukkig is die er inmiddels en dat betekent dat we nu weer wat te kiezen hebben!

Deze blogpost is mede geschreven als onderdeel van een Quadblog.

8 opmerkingen:

  1. Ik had die zogenaamde "voorspelling" ook al gezien. Wat men vergeet is dat de generatie die nu het VO bezoekt vele malen inventiever is dan men denkt.
    De nieuwste trend is op een animerende manier jezelf laten zien of je verhaal laten zien in de vorm van een animatie. Die ontwikkeling gaat razendsnel en Samsung is nog gek zo niet, want die hebben daar al op ingespeeld!

    Over punt 1 t/m 10 kan ik kort zijn. Die zaken lopen al enige tijd, dus dan is het lekker makkelijk om een lijstje op te stellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Video(bewerking) en spraaktechnologie (oa gesproken feedback)?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aardi lijstje van buzz-woorden, dat inderdaad in de discussies van de laatste paar jaar af en toe de kop op steekt. Ik zou er 2 aan toe willen toevoegen: "vraaggestuurd onderwijs" (gestuurd door de nieuwsgierigheid van de leerling) en "serious games" (wat iets totaal anders is als "gamification" )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Ik gun Apple een goed concurrent". Vergeet Microsoft niet als tweede concurrent! Uiteindelijk weten we allemaal dat het niet om devices gaat maar om de onderwijs filosofie. Microsoft heeft een zeer sterke propositie - en een wellicht nog sterkere drive :) - om het onderwijs te verbeteren. Dus ja, goeie devices - in ons geval een ruime keuze uit Windows 8 tablets, maar die komen pas aan het einde van de discussie, eerst 21st centrury skills, flipping the classroom etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "It's not about devices, but learning". Mooi interview dat aansluit op mijn opmerking hierboven.

      Anthony Salcito Interview - It's not about devices, but learning

      Verwijderen
  5. Grappig. Ik lees dat Android Apple links en rechts inhaalt. Ik ben geen fact checker, dus ik kan en wil het niet tegenspreken, maar als ik op mijn Samsung Galaxy Note klik op de link van youngworks in je artikel, word ik eerst streng toegesproken die hun site:'get Flash' en vervolgens die Adobe:' this is not available for your device'.
    Dat brengt me ertoe het item' platform-onafhankelijkheid' aan het lijstje toe te werken voegen. Voor alle bedrijven die onderwijs en Ict hoog in het vaandel hebben.

    Naschrift: Ik had dit geschreven op mijn telefoon, die me vervolgens vroeg me te reageren als...
    Google: sorry, jouw account ( ik heb zo'n bedrijfsGoogle-account) heeft niet de mogelijkheid tot Blogger;
    Wordpress: U moet inloggen ( ja, eh, dat ben ik toch?) Bericht weg, opnieuw getikt en toen maar naar mezelf gestuurd en via mijn Macbook ingeplakt. )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijstjes zijn altijd leuk, dat wordt in ieder geval vaak gezegd. En het klopt ook wel. De meeste lijstjes geven een overzicht en roepen op tot reacties. Wat ontbreekt er? Wat staat er ten onrechte op?
    Hier is in ieder geval een lijstje waar iedereen die actief is in het onderwijs wel iets mee kan. Wat ontbreekt er? Wat staat er ten onrechte op? Het is misschien ook een lijstje waarvan iedereen in het onderwijs kennis zou moeten nemen. Welke kant gaat het op? Welke mogelijkheden zijn er?
    Lijstjes kunnen ook als spiegel dienen: Ben ik er mee bekend? Wil ik ook die kant op? Wat heb ik nodig?
    In deze lijst staan geen zaken waarbij YoungWorks de plank volledig zal gaan mis slaan. Wel gaat 'iedere school zijn eigen gezicht' mijns inziens wat ver en zal de Internet University nog wel even op zich laten wachten.
    De samenvattende conclusie geeft wel een belangrijke richting aan die zich in de komende jaren zal versterken: gepersonaliseerd leren, gebruik makend van alle technologische ontwikkelingen. Niet omdat de techniek bestaat, maar om de pedagogische en didactische insteken die zij mogelijk maakt. Er zal minder gebouw komen, minder fysieke bijeenkomsten, en toch meer 1:1 interactie en gerichte feedback.
    Een ontwikkeling waarvan ik hoop dat ze een grote vlucht zal nemen is de persoonlijke professionalisering van de docent, die zich minder passief zal laten leiden door of verschuilen achter 'de school'. De interactie tussen docent en leerling is een essentiële in het leren en veel ruimte hierin wordt nog onbenut gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wil graag reageren op 2 van de 10 punten. De eerste is de eerste ;-)

    Ik zie wel in dat leerlingen een eigen device mee gaan nemen, of dat ieder kind een device van school krijgt. Wat ik ook zie is dat kinderen hiermee een foto- en videocamera in handen hebben. Hoe zorg je ervoor dat de devices niet misbruikt worden? Maken de leerlingen gebruik van het wifi-netwerk van school?

    Een ander punt is de gamification. Wat ik veel zie is dat er onderwijsspellen zijn die niet in de buurt komen van spellen die jongeren leuk vinden. De budgetten van gamemakers liggen natuurlijk ook buiten bereik, dus hoe maak je met beperkte middelen een game echt leuk? Er moet uitdaging in zitten, het moet er leuk uitzien, het moet vloeiend lopen en... het moet iets toevoegen aan het leerproces. Dat is een GROTE opgave voor de spellenmaker in onderwijsland...

    BeantwoordenVerwijderen