11 mei 2013

We geven ons bloter dan we denken!

Ter voorbereiding op een presentatie die ik volgende week verzorg op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media heb ik de afgelopen week contact gehad met een aantal bedrijven die tools bieden waarmee je kunt zien wat er over jou gezegd wordt op Social Media en hoe je dat op een goede manier kunt uitnutten. "Je wilt niet weten hoeveel data wij al verzamelen en wat we daar allemaal mee kunnen doen!" Naar aanleiding van die uitspraak wees ik een van die bedrijven op de lijst met Edubloggers, die inmiddels is uitgegroeid tot een waardevol bestand en vroeg wat ze daarmee zouden kunnen doen.
Gisteren kreeg ik de eerste resultaten, maar uit het begeleidend schrijven werd me duidelijk dat dit slechts een beginnetje is en er veel meer mogelijk is!

Om te beginnen zijn alle twitteraccounts van de Edubloggerslijst aan OBI4wan toegevoegd en daarvan zijn alle berichten binnengehaald (Dat kan dus kennelijk). Dat levert in het eerste kwartaal van dit jaar 77.992 berichten op. Op basis van die twitteraccounts is er een rapport gegenereerd en een aantal uitdraaien uit dat rapport kreeg ik toegestuurd. Ze tonen resepctievelijk:
  1. Volume verzonden: aantal verzonden berichten vanaf de twitteraccounts per dag
  2. Volume mentions: aantal mentions naar de twitteraccounts per dag
  3. Volume RT's: aantal retweets van de tweets, verzonden door de twitteraccounts
  4. Tagcloud: welke woorden worden het meest gebruikt in de verzonden tweets. Hoe groter het woord, hoe vaker het voorkomt in de berichten
  5. Auteur: top 20 twitteraccounts welke de meeste tweets hebben verstuurd in het eerste kwartaal 2013
  6. Tags: dezelfde tags als in de tagcloud maar dan met aantallen
  7. Sentiment: aantal neutrale, positieve en negatieve berichten
  8. Tags positieve berichten: tags met aantallen, gefilterd op positieve berichten
  9. Tags negatieve berichten: tags met aantallen, gefilterd op negatieve berichten
  10. Locatie: de locatie is degene welke is ingevuld in het profiel van het twitteraccount. aantal geeft het aantal tweets weer
  11. Tijdstip: op welk tijdstip worden per dag de meeste berichten verstuurd
OBI4wan kan ook binnen de beschikbare data inzoomen. Nu is er gekeken naar de eerste 3 maanden van 2013, maar ze kunnen ook per dag, uur en zelfs per minuut de data weergeven.
Dat levert een aantal interessante plaatjes op. Bijzonder vind ik de laatste. Je ziet duidelijk een piek op maandagavond tussen 8 en 9 uur. Logisch, want dan wordt Blogpraat gehouden op Twitter!:











Het is op voorhand duidelijk wie de kroon spant als het gaat om het aantal verzonden tweets. Daar heb je geen intelligent programma voor nodig:-) Maar dat een plaats als Emmen zo duidelijk op de edubloggerskaart staat had ik toch niet verwacht.
Zoals gezegd, uit de verzamelde data is nog veel meer te halen. Mijn vraag is nog wel hoe alles juist geïnterpreteerd wordt, bijvoorbeeld van de woordkeuze bij sentimenten. Maar daar zal vast goed over zijn nagedacht.

Wat hebben we hier aan?
Bedenk welke data je krijgt als je je eigen leerlingen gaat volgen op social media. Ver van mijn bed? Nee hoor, een aantal scholen doet dat al! OBI4wan werkt samen met HowAboutYou aan Gemeentebuzz.nl. Op die site kun je gemeenten met elkaar vergelijken. Waarom zou je dat niet ook met scholen doen? Ook daar heb ik inmiddels een rapportage van gekregen waarin een aantal hogescholen met elkaar wordt vergeleken.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kom dan naar mijn presentatie op donderdag in Amsterdam waar ik meer tipjes van deze sluier zal oplichten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen