16 oktober 2013

Social media op instellingsniveau - waar zit de winst?

Steeds meer docenten ontdekken de mogelijkheden van het gebruik van social media binnen de les en beginnen deze in te zetten. Maar hoe staat het met het gebruik van social media op instellingsniveau? En welke rol speelt ICT in dat verband, of is het vooral mensenwerk?

Uit een inventarisatie van het gebruik van social media door MBO instellingen is gebleken dat de verschillen onderling erg groot zijn. Daar waar de ene instelling al een compleet webcare-team heeft is de andere nog erg zoekende en op bepaalde platforms nauwelijks actief.
In veel gevallen is social media op instellingsniveau vooral het domein van de afdeling Communicatie & Marketing. Zij gebruiken Twitter en Facebook met name om voorlichting te geven over open dagen en opleidingsmogelijkheden.

Er kan echter zoveel meer en juist dan kan ICT daar een belangrijke rol in spelen! Wat in een aantal gevallen bij de besluitvorming rond de inzet van social media ontbreekt is voldoende kennis van de mogelijkheden die er zijn.
Over dit onderwerp geef ik op 19 en 22 november een workshop, bedoeld voor beleidsadviseurs, communicatiemedewerkers, onderwijsmanagers, maar natuurlijk ook docenten die betrokken zijn bij deze materie..

De workshop Social media op instellingsniveau - waar zit de winst? geeft antwoord op vragen als:
● Wat gebeurt er om me heen, wat doen andere instellingen?
● Welke kennis heb ik nodig om social media op een goede manier in te zetten?
● Welke tools zijn er beschikbaar om zaken te monitoren en te beheersen?
● Voor welke doeleinden kan ik social media allemaal inzetten?
● Wat zijn de valkuilen, waar moet ik op letten?
● Wat doe je met een directeur/manager/docent die er maar op los twittert?

Het Consortium voor Innovatie organiseert op 22 november een mini-conferentie over social media in het mbo, waar ik bovenstaande workshop zal geven. Daarnaast zijn er presentaties van Jorick Scheerens, Ashwin Brouwer en Kennisnet. Je kunt je aanmelden voor de ochtend, de middag of de gehele dag via dit formulier. Het volledige programma vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Mooi Willem, alvast succes.

    Ik hoop dat je (en dat bedacht ik me al lezend, voordat ik zag welke titel je wil gebruiken) ook ingaat op kosten/baten. Want 1 ding is zeker: dit kost tijd. En dus middelen/geld. Staat dat in verhouding tot de waarde?

    Ik lees (maar ben relatief leek) vaak discussie over strijd om toch vooral meer tijd en kwaliteit voor de klas te hebben, ipv al die randzaken, administratie etc. Hoe idealistisch en theoretisch mooi activiteit met bepaalde tools op bewust gekozen kanalen ook is: waarom zou je DAAR je geld in steken ipv in wat anders?

    Ik hoop dat je daar antwoord op kunt geven... Eventueel wil ik in de voorbereiding via mail etc graag meedenken, maar als je mij midden in de nacht wakker maakt en mij die vraag stelt, weet ik niet zo snel antwoord ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Raoul,
      Bedankt voor je vraag en reactie. Ik zou zeggen: kom naar mijn presentatie, dan krijg je antwoord op al je vragen! :-)
      Bij alles wat ik aandraag zeg ik altijd: Je moet het er niet bij doen, maar in plaats van wat anders dat je dus loslaat en niet meer doet. Kan dat? Ja hoor!
      Alfa College merkt duidelijk dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden. Er wordt veel minder geïnvesteerd in glossy folders (die vaak toch in de dichtsbijzijnde prullenbak verdween) en de tijd en middelen die daardoor vrijkomen wordt besteed aan het goed inzetten van social media.
      Dit is slechts een voorbeeld!

      Verwijderen