15 september 2014

=SORT( UNIQUE( FILTER( B2:B ; COUNTIF( UPPER(A2:A) ; UPPER(B2:B) )= 0 ) ) )

Kijk, dat is nog eens een titel voor een blogpost:-)

Waar gaat het over? Het volgende is het geval:
Binnenkort is er weer ons jaarlijkse Edubloggersdiner. Daarvoor heeft zich al een aantal mensen opgegeven. De andere Edubloggers wil ik graag een herinnering sturen. Van beide groepen heb ik uiteraard de e-mail adressen. Hoe zorg ik er nu voor dat alleen zij die zich nog niet hebben opgegeven een mailtje krijgen? Er moet natuurlijk gefilterd worden in Google Spreadsheets, maar welke formule heb ik daar voor nodig?
Na wat zoeken op internet kwam ik uiteindelijk de oplossing tegen:
=SORT( UNIQUE( FILTER( B2:B ; COUNTIF( UPPER(A2:A) ; UPPER(B2:B) )= 0 ) ) )
Vraag me niet wat er precies gebeurt, maar het werkt!
Ik heb een voorbeeldbestand gemaakt waarin je kunt zien hoe het werkt.

Ik heb de eerste kolom gevuld met de (Twitter)namen van iedereen die komt.
De tweede kolom heb ik gevuld met de (Twitter)namen van alle edubloggers.
In de derde kolom zet ik in C2 de volgende formule:
=SORT( UNIQUE( FILTER( B2:B ; COUNTIF( UPPER(A2:A) ; UPPER(B2:B) )= 0 ) ) )
Daarmee wordt die kolom gevuld met alle namen die wel in kolom 2 staan, maar niet in kolom 1.

Voor dit voorbeeld heb ik de twitternamen gebruikt. Zelf heb ik natuurlijk in plaats daarvan de e-mail adressen gebruikt, maar die deel ik natuurlijk niet met jullie:-)

En dan mijn vraag: Hoe werkt dit in Excel?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen