05 januari 2015

Wat wordt er gezegd over Magister?

Gisteren viel het me op dat in mijn tijdlijn op Twitter opeens weer regelmatig de hashtag #Magister gebruikt werd. Logisch, want de scholen zijn weer begonnen en leerlingen zijn nieuwsgierig naar hun rooster. Docenten doen pogingen om alles in Magister te zetten en lopen daarbij tegen zaken aan...

Het bracht me op het idee om "Magister" dit jaar eens te volgen op Twitter. Niet dat ze daar zelf actief zijn*), maar er wordt voldoende over ze gesproken! En ik heb het gevoel dat er dit jaar het nodige gaat gebeuren. **)

Reden genoeg dus om een #TAGS aan te maken op Google Drive met als zoekterm Magister. Ik heb er iets aan veranderd, zodat alleen tweets uit Nederland worden verzameld. Op het #TAGS forum staat beschreven hoe je dat doen moet.

Vervolgens leek het me leuk om de laatste 50 tweets over Magister te delen, maar hoe doe je dat?
De oplossing bleek uiteindelijk niet al te ingewikkeld:
  1. Ik heb een tweede Google Sheet aangemaakt die de laatste 50 bijdragen importeert vanuit mijn #TAGS sheet. Dat gaat heel simpel met de formule:
    =IMPORTRANGE("1cVCmevRhyOqn0u2MGBInDrCRhCI7XgV4C4DJ4G5TPNU"; "Archive!A1:P51")
  2. Vervolgens heb ik in die nieuwe sheet een tweede blad aangemaakt waar ik alleen die kolommen binnenhaal die ik wil laten zien in een lay-out die ik mooi vind. Met wat kunst- en vliegwerk kun je de avatars en links naar de aparte tweets tenslotte netjes weergeven in je sheet.
  3. Als laatste heb ik dat tweede blad gepubliceerd naar internet zodat iedereen het kan bekijken. Het wordt ieder uur ververst.
Zo kun je dus op de voet volgen wat er over (in dit geval) Magister gezegd wordt. Maar in plaats hiervan kun je dus iedere willekeurige zoekopdracht bedenken.

Als je een bedrijf en een of meer produkten voert, dan neem ik aan dat je dit al lang hebt geregeld, toch? Daarvoor zijn prima tools beschikbaar, zoals Clipit, Coosto, OBI4wan en ga zo maar door.
Maar via de werkwijze zoals hierboven beschreven kun je als particulier dus ook al een heel eind komen!

*) Zoals gezegd zit Magister of Schoolmaster niet (zichtbaar) op Twitter, maar ik mag aannemen dat ze toch hetzelfde doen als ik hier laat zien, maar dan op een professionele manier.
Tenslotte is een bedrijf dat niet actief is op Twitter net zoiets als een zaak die de telefoon niet opneemt...
Wellicht dat alles loopt via @Iddink? (Laatste bericht op 15-10-2014)

**) Update
Sinds 6-1-2015 11:34:49 is het account van @SchoolmasterBV weer actief! Als dat een gevolg is van dit bericht ben ik daar trots op en blij om! Transparantie in de communicatie is ontzettend belangrijk, ook als je af en toe wat minder leuke mededelingen hebt... Chapeau voor Schoolmaster!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen