20 mei 2015

Technologie zal leraren niet snel (volledig) vervangen

Het begon vandaag met een discussie via Twitter naar aanleiding van een tweet waar ik tegenaan liep:
Programmeurs onder elkaar ontwikkelen startup voor het basisonderwijs http://www.z24.nl/ondernemen/42-education-startup-basisonderwijs-vernieuwen-xprize-10-miljoen-561693 … - zonder enige kennis van zaken. #onderwijs
Nieuwsgierig als ik ben vroeg ik de plaatser waar hij zijn uitspraak "zonder enige kennis van zaken" op baseerde. Dat bleek te zijn op de inhoud en toon van het artikel. Het artikel gaat over een Nederlandse start-up die het basisonderwijs digitaal wil opschudden. "Een kind leren lezen en schrijven met apps, zonder tussenkomst van een leraar. Dat willen de drie jonge ondernemers van de startup 42 Education voor elkaar boksen."

De wereld heeft een lerarentekort. Zo’n 250 miljoen kinderen in ontwikkelingslanden kunnen volgens de Verenigde Naties niet lezen, schrijven of rekenen. Om dat probleem op te lossen, zijn anderhalf miljoen extra leraren nodig. Een hele hoop.
Of is er een andere oplossing? De jonge honden van de Nederlandse startup 42 Education denken van wel. Jeroen Offerijns (21), Thomas Meijers (24) en Tobias Rijken (23) willen zorgen dat kinderen aan een smartphone of tablet genoeg hebben om basisvaardigheden te leren.
(bron)

Als ik zoiets lees is mijn eerste gedachte: Wauw, wat moedig! En wat stoer dat een stel jonge honden hun nek durft uit te steken om hier wat aan te doen!

Anderen denken daar duidelijk anders over. Het blijkt niet de eerste keer te zijn dat zoiets geroepen wordt. De knapen hebben er geen verstand van en het onderwijs loopt gevaar! Ik ga de discussie die zich ontspon hier niet herhalen, maar door tussenkomst van Amber Walraven die met een prachtige quote kwam werd ik wel weer aan het denken gezet. Dus heb ik gezocht waar de quote vandaan kwam en heb ik deze (zeer vrij) vertaald naar het Nederlands waarbij ik er wel weer mijn eigen draai aan heb gegeven:



Het is duidelijk: ik heb niet geleerd over onderwijs en in een discussie met mensen die dat wel gedaan hebben zal ik al snel het onderspit delven, dus begin ik er maar niet meer aan. Maar mijn gevoel zegt dat het onderwijs er over 20 jaar echt heel anders uit kan zien dan sommige mensen denken. Ik durf het te zeggen, want tegen die tijd ben ik (als ik nog leef) een oude man van 83 en die mogen denken en zeggen wat ze willen.

Maar is het nu echt zo ondenkbaar dat de leraar zoals we die nu (nog) kennen straks gewoon niet meer bestaat? Ik durf daar best over te dromen.

Vanmiddag gooide ik nog "in de strijd" dat ik juist heel veel geleerd heb zonder tussenkomst van wat voor leraar dan ook. Maar dat bleek dan om informeel leren te gaan. Maar wat maakt dat uit of het formeel is of informeel?
Ik heb op een informele manier (namelijk door zelfstudie) heel veel geleerd over HTML, CSS ASP, PHP en ga zo maar door. In 1995 (en ver daarna) waren daarvoor namelijk nog geen docenten te vinden. En toch wilde ik het weten! Volgens mij heb ik zelfs mijn huidige werk daar aan te danken!

In de derde wereld waar die jonge honden het over hebben zijn ook geen leraren te vinden. En toch willen die kinderen leren lezen en schrijven! Stel nou dat dat zou lukken met behulp van een app? Wat is daar dan tegen?
Maar nogmaals, ik heb er niet voor geleerd, dus heb er geen verstand van. Overigens, als ik dat aanvoer wordt mij "Calimero gedrag" verweten. Tsja, dan weet ik het ook niet meer en maak ik er maar een blogpost van.
Jongens van 42 Education, ik wens jullie heel veel succes en als jullie op je bek gaan heb je in ieder geval heel veel geleerd!
Overigens kan het zijn dat je gewaarschuwd wordt door en tips krijgt van die mensen die ik vanmiddag sprak, dat heb ik ze tenminste wel gevraagd. Tenslotte zijn dat mensen met kennis van zaken en die kennis willen ze vast graag delen!

En als ik jullie dan tenslotte zelf nog een tip mag geven: Doe wat aan die website!
Eerlijk gezegd zou ik op basis van wat ik daar lees jullie ook niet zo maar een paar miljoen meegeven:-)

4 opmerkingen:

  1. Willem, dank voor je blog. Ik verbaas me over je toon. Naar mijn idee hadden we gewoon een discussie, waarin niemand jouw kennis, ervaringen, inzichten weg heeft gezet als niet legitiem. Waar ik zelf over viel in het artikel is "aan een smartphone genoeg hebben om basisvaardigheden te leren", want dan hoeven we ons niet druk te maken over lerarentekort. Maar leraren zijn belangrijker dan het puur aanleren van basisvaardigheden. En dat punt maakten we. Dat je ook dingen informeel kunt leren doet daar niks aan af. Is het dus erg dat men informeel leert? Natuurlijk niet! Maar dat was mi het discussiepunt niet.
    Ik ben voor onderwijsvernieuwing en ict, dat weet je. Maar de toon hiervan vond ik verkeerd, daarom gaf ik die quote.
    Calimerogedrag kwam van mij. Ik vind het raar als iemand zegt "maar ik hou wel op, want heb er niet voor geleerd". Dan doe je net alsof wij dat vinden of hebben gezegd. Dat klopt niet. Een discussie is toch prima? Waarom dan nu 'onderspit delven' 'ik begin er niet meer aan'? Vind je dat we je onheus bejegend hebben?
    Meedenken doe ik graag natuurlijk, want een goede educatieve app juich ik altijd toe. Maar niet omdat lerarentekort daarnee niet opgelost hoeft te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De leraar zal blijven bestaan. Kennis is te leren uit boeken. De volgende zaken zijn niet te leren uit een boek:

    Opkomen voor jezelf
    omgaan met liefdesverdriet
    Solliciteren
    sociale vaardigheden
    samenwerken
    Ondernemersschap
    Spreekvaardigheid
    humor
    handelingen (bijvoorbeeld lesgeven)
    Dansen
    theater
    zelfvertrouwen
    omgaan met feedback

    En laten dat nou dingen zijn waar docenten een rol in spelen (soms een kleine rol, in andere gevallen een grote rol).

    Daarnaast is, gezien het sociale karakter van de mens, de leraar een uitermate geschikt leermiddel :-) (niet persee kennisoverdrager).

    Note: discussie op Twitter niet gelezen

    Wat zegt men tegen leerlingen over discussiëren op het internet: kies je woorden zorgvuldig, want je weet nooit hoe iets overkomt. Communicatie is meer dan woorden (lichaamstaal, emoties) etc....

    Beiden: keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik proef nog veel weerstand op het gebied van technologische ontwikkelingen en start-ups die zich richten op het onderwijs. Er is ooit een start gemaakt met digischoolbord, maar deze wordt nog lange niet gebruikt naar diens mogelijkheden.

    Ik denk dat start-ups ook een goede ontwikkelingen kunnen bieden, door juist van vanuit een andere insteek naar het onderwijs te kijken. De vraag is alleen of men in het onderwijs hier al klaar voor is.

    BeantwoordenVerwijderen