11 januari 2016

Hoe vaak klikken mensen op mijn spullen?

Dit weekend kwam er weer zo'n leuke vraag binnen via Twitter:
"@trendmatcher kan ik ook zien hoe vaak mensen echt doorklikken naar m’n thesis? Best wel.. eehh.. nieuwsgierig naar."

Direct aan mij gericht, dus dan moet ik wel antwoorden natuurlijk;-)

En het antwoord is zo simpel:
Verkort de url via een URL verkorter!
Zelf gebruik ik daar altijd goo.gl voor.
Zorg dat je daar bent ingelogd met je Google account en plak de url van de bron die je wilt monitoren en je krijgt gelijk een verkorte url aangeboden. In het geval van Martijn is dat dus: https://goo.gl/sdT24k
Als je daarna weer naar goo.gl gaat en je klikt op details achter die verkorte url dan krijg je nog meer informatie te zien, bijvoorbeeld over welke browsers en platformen gebruikt worden en vanuit welk land je pagina bezocht wordt.
Binnen een half uur had ik Martijn geantwoord via deze screencast die ik in 2.09 minuten gemaakt had. Het schrijven van deze blogpost duurt heel wat langer!

Let op:
Maar let op, want als je niet zo van transparantie en delen bent zit er wel een addertje onder het gras bij gebruik van goo.gl. Een ander kan namelijk ook die informatie oproepen! Klik maar op deze url:
https://goo.gl/#analytics/goo.gl/LR5G2g/all_time
Dan zie je de statistieken van de thesis van Martijn!
Het leuke is, er zijn bedrijven die dit niet weten, goo.gl gebruiken en hun bezoekers aantallen soms schromelijk overdrijven. Ik moet dan wel eens een beetje lachen...



Alternatieven
Natuurlijk zijn er alternatieven wanneer je goo.gl niet zo'n goed idee vindt, waarvan bit.ly misschien wel de bekendste is. Als je daar een account aanmaakt krijg je ook statistieken en de mogelijkheid om een unieke url aan te maken. Hier een uitgebreid overzicht.

Wat is jouw favoriete url verkorter en waarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen