07 juli 2016

Een gemiste trend? De disruptieve docent!

Deze week was ik bij een presentatie van het trendrapport van Kennisnet, samengesteld door Michael van Wetering die deze sessie voor onderwijsadviseurs ook leidde. Voor een prima verslag verwijs ik graag naar het weblog van Don Zuiderman.
Natuurlijk kwam de Hype Cycle van Gardner voorbij, alsmede de SWOT analyse. Gesneden koek zou je kunnen zeggen.
Maar toen kwam Michael met de Strategic Technology Map op de proppen, een simpele matrix met vier kwadranten. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld werd deze map volgetekend met allerlei dingen waar je tegenaan loopt als je bijvoorbeeld een digitale leer- en werkruimte wilt implementeren.
En toen werd ik eerlijk gezegd toch een beetje onrustig. Want klopt dit wel, of zaten we met elkaar naar iets te kijken dat in de praktijk heel anders verloopt? En zien we niet een trend gigantisch over het hoofd?
Dus introduceer ik in bijgaande screencast een gemiste trend: de disruptieve docent!

Michael stelde een aantal keren (terecht?) dat zijn rapport niet gaat over mensen, maar over dingen, over de techniek. Maar als je naar trends kijkt, moet je dan ook niet kijken naar de mensen die die techniek gebruiken en vooral de mate waarin ze dat doen?

De disruptieve*) docent
Ik zie in mijn netwerk steeds meer docenten die volledig onafhankelijk (en zonder steun) van hun dienst ICT en/of de schoolleiding bleeding edge technologie inzetten waarbij hun leerlingen volledig buitenom datgene wat de school te bieden heeft gebruik kunnen maken van een digitale leer- en werkruimte. Het ene moment is dat Kahoot, het volgende moment Google Cardboard en daarna weer wat anders.
Is dat wenselijk en moeten we dat toejuichen? Bekeken vanuit de diensten ICT en Marketing & Communicatie wellicht niet, maar daar ga ik niet over. Ik zie het gebeuren en zie daarin ook een trend: wat kan ik mijn leerlingen bieden ondanks de beperkingen die de school mij oplegt?

Daarmee in feite dus toch een pleidooi om in het trendrapport ook de mensen op te nemen die meebewegen op de Hype Cycle en niet sec te kijken naar de techniek alleen. Het gaat erom in wiens handen je die techniek legt (of ontzegt).

Wie reageert?



*) Hier vind je een wat mij betreft passende omschrijving van het woord disruptive.

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij zit de waarheid in het midden. De basis leg je als team/vakgroep vast op een met elkaar afgesproken plek. Dat kan een ELO, zijn. Dit is waar je als team aan wilt voldoen en waar je je collega's ook op aan kunt spreken. Daarnaast kan iedereen de weg daar naar toe op z'n eigen manier invullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Willem, mooie bijdrage!

    De docenten die jij benoemt zou ik omschrijven als pioniers. Jij ook? Deze pioniers spelen een belangrijke rol in het hele implementeren-van-ict-in-het-onderwijs proces. Zij staan vaak aan het begin van een succesvolle en duurzame implementatie. Lector Jos Fransen schreef een paar jaar geleden in 4W het artikel de pionier als bruggenbouwer. Pioniers zijn belangrijk in het maken van de brug tussen de early adopters en de volgers (de innovatietheorie van Rogers). Daar zit een namelijk een kloof. Hierbij speelt leiderschap een belangrijke rol. Als ik jouw omschrijving van de disruptive collega lees, dan zullen zijn acties niet 1-2-3 leiden tot het slaan van die brug, de kloof zal alleen maar groter worden. Maar een leidinggevende zou deze collega kunnen helpen, om er voor te zorgen dat deze collega en disruptive zijn gangetje kan gaan, maar er ook zorg voor draagt dat de kennis en ervaringen gedeeld worden met de rest van het team, opdat wellicht de kloof gedicht wordt.

    BeantwoordenVerwijderen