12 juli 2016

Foto's mixen? Zo doe je dat!

Gisteren kreeg ik de foto's thuisgestuurd die onlangs op mijn werk gemaakt zijn voor de website. Daarbij de melding dat ik de foto's ook zelf op social media mocht gebruiken. Fijn als je werkgever dat faciliteert!
Ik had de foto nog niet online gezet of er kwam al een creatieve variant op, gemaakt door Petra Holstein. Zij gebruikt daarvoor Adobe Photoshop Mix, als gratis app beschikbaar voor IOS en Android. Ook haar leerlingen bereiken hier heel mooie resultaten mee!

Maar toen bedacht ik me dat je hetzelfde resultaat ook kunt bereiken met behulp van PowerPoint dus heb ik daar even een screencast van gemaakt. Zo kun je je leerlingen mooie mixes laten maken van door hen zelf geschoten foto's of je houdt je familie voor de gek met wat vakantiefoto's vanaf Bali...

11 juli 2016

MY COMMENT FESTIVAL 2016


Think. Create. And post your comment.

MY COMMENT FESTIVAL 2016
Het mediawijsheid festival voor VO en MBO

My Comment Festival is een uniek mediawijsheid festival waar jongeren tussen de 14 - 17 jaar op een positieve manier zelf media maken en reflecteren op de ethische kant en artistieke waarde van media. ​De jonge mediamakers worden hierbij aangesproken op hun talent en vermogen zich te uiten en na te denken over vragen als: ​Wat vinden wij absolute do’s and dont’s? Welke codes gelden online en offline? En hoe kunnen wij onze stem laten horen? W​hat’s ​My Comment?

Beeld en Geluid en Mediawijzer.net organiseren het My Comment Festival tijdens de Week van de Mediawijsheid 2016 en richten zich op leerlingen uit het voortgezet­ en middelbaar beroepsonderwijs.

08 juli 2016

Audiobestanden op YouTube? Ja hoor, dat kan!

Je zou denken dat YouTube alleen geschikt is voor video, maar met een klein trucje kun je er ook prima audiobestanden neerzetten. Daarvoor moet je het audiobestand, bijvoorbeeld een podcast, dan even combineren met een of meer plaatjes. Dat kan met behulp van MovieMaker of iMovie.

Maar waarom zou je dit willen?
In een Google Formulier kun je een video invoegen vanaf YouTube, maar je kunt geen geluidsbestand  erin opnemen. Via deze omweg kan dat wel. Zo kun je aan een of meerdere geluidsfragmenten vragen koppelen, of je kunt een beoordeling vragen voor jouw geweldige podcast!
Klik op dit voorbeeld en laat weten wat je ervan vindt...

07 juli 2016

Een gemiste trend? De disruptieve docent!

Deze week was ik bij een presentatie van het trendrapport van Kennisnet, samengesteld door Michael van Wetering die deze sessie voor onderwijsadviseurs ook leidde. Voor een prima verslag verwijs ik graag naar het weblog van Don Zuiderman.
Natuurlijk kwam de Hype Cycle van Gardner voorbij, alsmede de SWOT analyse. Gesneden koek zou je kunnen zeggen.
Maar toen kwam Michael met de Strategic Technology Map op de proppen, een simpele matrix met vier kwadranten. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld werd deze map volgetekend met allerlei dingen waar je tegenaan loopt als je bijvoorbeeld een digitale leer- en werkruimte wilt implementeren.
En toen werd ik eerlijk gezegd toch een beetje onrustig. Want klopt dit wel, of zaten we met elkaar naar iets te kijken dat in de praktijk heel anders verloopt? En zien we niet een trend gigantisch over het hoofd?
Dus introduceer ik in bijgaande screencast een gemiste trend: de disruptieve docent!

Michael stelde een aantal keren (terecht?) dat zijn rapport niet gaat over mensen, maar over dingen, over de techniek. Maar als je naar trends kijkt, moet je dan ook niet kijken naar de mensen die die techniek gebruiken en vooral de mate waarin ze dat doen?

De disruptieve*) docent
Ik zie in mijn netwerk steeds meer docenten die volledig onafhankelijk (en zonder steun) van hun dienst ICT en/of de schoolleiding bleeding edge technologie inzetten waarbij hun leerlingen volledig buitenom datgene wat de school te bieden heeft gebruik kunnen maken van een digitale leer- en werkruimte. Het ene moment is dat Kahoot, het volgende moment Google Cardboard en daarna weer wat anders.
Is dat wenselijk en moeten we dat toejuichen? Bekeken vanuit de diensten ICT en Marketing & Communicatie wellicht niet, maar daar ga ik niet over. Ik zie het gebeuren en zie daarin ook een trend: wat kan ik mijn leerlingen bieden ondanks de beperkingen die de school mij oplegt?

Daarmee in feite dus toch een pleidooi om in het trendrapport ook de mensen op te nemen die meebewegen op de Hype Cycle en niet sec te kijken naar de techniek alleen. Het gaat erom in wiens handen je die techniek legt (of ontzegt).

Wie reageert?

QR codes genereren

Voor een project waarover ik in de loop van volgend jaar meer kan vertellen heb ik een aantal QR codes nodig. Nu zijn er diverse online QR code generatoren beschikbaar, maar die deden eigenlijk geen van alle wat ik precies wilde, dus heb ik op basis van een Google API en wat Javascript zelf een generator gemaakt waarbij ik makkelijk de grootte kan kiezen. Voorwaarde binnen dat project is dat de code makkelijk en op afstand goed is uit te lezen.

Zo'n QR code generator vertaalt gewoon de karakters die je invoert naar blokjes. Dus hoe meer tekst of hoe langer de url, des te meer blokjes je krijgt. En hoe meer blokjes, hoe lastiger het is voor een scanner om de code goed uit te lezen. Dus is het slim om de url waarvan je een QR code wilt hebben eerst in te korten met een URL shortener. Ik gebruik daarvoor altijd goo.gl.
Bijkomend voordeel is dan dat je gelijk de beschikking krijgt over statistieken. Goo.gl houdt namelijk keurig bij hoe vaak een url wordt opgeroepen. Daarnaast maakt goo.gl ook nog automatisch een QR code aan, maar die heeft een grote witte rand die ik niet wilde hebben, vandaar dat ik zelf een generator gemaakt heb.
Hieronder zie je QR codes van dezelfde url, waarbij de tweede variant eerst kleiner is gemaakt via goo.gl

04 juli 2016

Van data naar wijsheid, of creativiteit...

Gisteren kwam ik deze tweet tegen op Twitter:
We worden overspoeld door informatie, maar wat heb je er aan als je er niets mee doet..?

Toen realiseerde ik me dat ik de strip ook een keer in een andere variant had gezien, namelijk met een leuke en creatieve poezentekening erbij. Reden genoeg dus om die alsnog toe te voegen!

Daarvoor moest ik wel even op jacht naar die strip, maar met "zoeken op afbeelding" via https://images.google.com was die tekening snel gevonden!

Daarna was het nog slechts een kwestie van combineren van alles via Google Slides, maar ik heb er ook nog maar een animated gif van gemaakt met behulp van UnFREEz.

Al met al een leuke vingeroefening waar vast nog wel andere varianten op te bedenken zijn. Gek genoeg kan ik de oorspronkelijke tekenaar niet vinden en hem/haar dus ook geen credits geven. Als iemand het weet hoor ik het graag!

30 juni 2016

Kosten keuzevakken automatisch berekenen

Beste Willem,

Ik heb jouw naam gekregen van Frans ...
Ik ben gymdocent en volgend jaar gaan we de examenklassen een nieuw programma bieden. Er zijn altijd drie les-opties die leerlingen kunnen kiezen, ze moeten dus hun eigen LO-programma gaan vaststellen. Zo kunnen ze in blok 1 bijvoorbeeld kiezen uit: La Crosse, Tennis en voetbal. Aan sommige keuzes zullen kosten verbonden zijn.
Er moet een digitaal keuzeformulier komen waar eigenlijk ook gelijk een kostenplaatje uit komt rollen, af te drukken is, gelijk een soort factuur is en door ouders te ondertekenen.
De keuzes moeten dit schooljaar nog gemaakt worden, zodat de financiën met de externe partijen volgend jaar direct geregeld kunnen worden.

Snapt u mijn idee? Bestaat dat? Ik wil heel graag wat leren over de ins en outs van Google.

Tsja, zo'n uitdaging ga ik natuurlijk graag aan en in concept is het me nog gelukt ook!
Vul dit formulier maar in kijk vervolgens in je postvakje wat daar binnenkomt.

In het voorbeeld maak ik gebruik van de add-ons copyDown en formMule.
Wil je een en ander echt automatiseren, dan moet je ook vragen om het leerlingnummer en een koppeling maken met een beschikbaar adressenbestand. Je kan dan met behulp van autoCrat een PDF bestand naar de ouders/verzorgers sturen.
Tot nu toe deed de gymdocent dit allemaal op de hand. Nu gaat ze mijn formulier gebruiken!

De screencast lijkt me aardig duidelijk. Het belangrijkste rekenwerk wordt gedaan door deze formule:
=WAARDE(ALS(D2="Bootcamp";"7,50";ALS(D2="La Crosse";"7,50";"0,00")))
wil je een kopie maken van de spreadsheet, klik dan hier.
Wil je maatwerk? Dan zijn er vast mensen te vinden die hier hun geld mee verdienen;-)

28 juni 2016

Google Expeditions beschikbaar voor iedereen

In januari mocht ik op de BETTshow al kennismaken met Google Expeditions maar sinds gisteren is deze fantastische tool beschikbaar voor iedereen en natuurlijk heb ik een en ander gelijk uitgetest.
Het installeren van de app gaat eenvoudig en snel. Na het lezen van de onvermijdelijke disclaimer kun je gelijk aan de gang, waarbij je kunt kiezen uit de rol van gids of van verkenner. Sinds kort heb ik een Android tablet die ik heel goed kan gebruiken in de "gids" modus. Op m'n smartphone heb ik hetzelfde gedaan en daar gekozen voor "verkenner".

Als gids heb je nu al de keuze uit maar liefst 200 verschillende expedities, die vaak bestaan uit 5 of meer scenes. Op het moment dat je als gids de expeditie start krijg je hem ook te zien als verkenner. Die verkenner kan kiezen uit normale weergave of cardboard weergave en dat laatste maakt de expeditie natuurlijk veel mooier. Maar alles werkte zelfs ook nog op mijn ruim drie jaar oude Nexus 7, die ik ook als gids device kon inzetten. Het verbinden met de router is geen enkel probleem.

Ik heb een korte presentatie gemaakt die alle stappen laat zien. En verder zou ik zeggen: Ga het vooral snel uitproberen!

Vreugde en teleurstelling
Het is natuurlijk prachtig dat Google dergelijke mogelijkheden aanbiedt. Het enige dat nu nog wel mist is de mogelijkheid om zelf expedities aan te maken. Google zegt daar helaas nog niets over, al werd dat afgelopen winter wel aangekondigd. Het lijkt me echt geweldig om zelf expedities te kunnen samenstellen. Technisch kan het zonder meer, dus is het vooral een kwestie van geduld hebben. De teksten bij de expedities zijn nu allemaal in het Engels, maar met een beetje voorbereiding kom je daar als docent wel uit.

Nieuw: Maak een quiz in Google Forms

Een quiz maken in Google Forms kon natuurlijk al langer, maar wat er sinds gisteren nieuw aan is, is de mogelijkheid om meerkeuzevragen automatisch te laten nakijken.Verder kun je nu feedback geven bij een goed en fout antwoord en daar eventueel een url aan koppelen naar een webpagina. Tenslotte kun je punten verstrekken per juist gegeven antwoord.

Respondenten kunnen na het verzenden gelijk de resultaten opvragen waarbij ze de puntenscore zien en de eventuele feedback per antwoord.
Hiermee heeft Google Forms nu voor een deel ingebouwd de functionaliteit gekregen waar je anders een add-on als Flubaroo*) voor nodig had.

Voor mijn gevoel werkt het nog niet helemaal correct bij de vraagoptie die gebruik maakt van selectievakjes. Als je maar een deel van de antwoorden goed hebt krijg je nul punten in plaats van punten per goed gegeven antwoord.

Maar verder is het een geweldig mooie uitbreiding op Google Forms die heel simpel is te configureren.
In bijgaande screencast laat ik de mogelijkheden zien.

Wil je het snel even uitproberen? Vul dan snel deze quiz in!

17 juni 2016

De onderzoeksconferentie in 2017

Er is al zoveel geschreven over de onderzoeksconferentie van afgelopen woensdag dat ik alleen maar hoef te verwijzen naar de blogposts van de bloggers die erbij waren én zij die dankzij hen zelfs op afstand het event konden volgen en erover schrijven zoals Wilfred Rubens deed.

En ja, het was een geslaagde dag met een mooi opgebouwd programma. Wat bij mij echter blijft hangen is de vraag: Waar was het MBO?

14 juni 2016

Het 13e EDUbloggersdiner op 14 november

Maandag 7, dinsdag 8 en woensdag 9 november 2016 vinden in Rotterdam Dé Onderwijsdagen plaats. Traditiegetrouw kwamen dan op maandagavond de edubloggers bij elkaar voor hèt Edubloggersdiner.

Dé Onderwijsdagen hebben vorig jaar die traditie doorbroken door er een driedaags evenement van te maken met op de maandagavond een "diner pensant" waar ze ook heel graag edubloggers bij willen hebben. Daarom hebben wij besloten een week op te schuiven, flexibel als we zijn!

Dus ontmoeten bloggers, lezers en 'reageerders' elkaar nu op maandag 14 november in Utrecht tijdens een heerlijk diner bij pinchobar De Zwarte Vosch. Bindende factor is traditiegetrouw een gemeenschappelijke interesse in onderwijs en leren, bloggen in het bijzonder en Social Media in het algemeen.
Let wel: het diner is dus niet bedoeld voor mensen die hopen langs deze weg aan acquisitie te kunnen doen...

Meer informatie vind je binnenkort op edubloggers.nl. Aanmelden kan al via dit formulier.
De deelnemerslijst vind je hieronder en in een nieuw scherm:

12 juni 2016

Ook Facebook ondersteunt nu 360° foto's

Vrijdagavond stond er opeens een schitterende foto van Manhattan online op Facebook die meebewoog met m'n tablet. En nu dus voor iedereen beschikbaar: 360° foto's!

Natuurlijk gelijk uitgetest en het werkt naadloos wanneer je een foto uploadt vanaf bijvoorbeeld de Ricoh ThetaS.

Maak je fotospheres met je smartphone dan zul je nog wel even de exif data moeten aanpassen.

Wat ik doe is natuurlijk spielerei als je het vergelijkt met deze prachtige 360° opname van mijn vroegere buurjong Roelof de Vries van Skycap die deze prachtige foto schoot op PinkPop van Major Lazer!

De vraag is nu niet meer of Twitter volgt, maar wanneer Twitter volgt...