20 augustus 2015

Van namen naar tabbladen

Wil je je leerlingen leren samen te werken, laat ze dan eens allemaal tegelijk in dezelfde Google Sheet werken, maar dan wel op hun eigen tabblad!
Zo'n sheet maak je heel makkelijk aan met behulp van dit script. Op blad 1 kopieer je de namen van de leerlingen voor wie je een eigen blad wilt maken. Op blad 2 maak je een template zoals je wilt. Daarna klik je op de knop in blad 1 en voilà:
Per naam wordt er apart werkblad in je sheet aangemaakt, gevuld met jouw voorgedefinieerde template!
Deel nu de url met je leerlingen en vraag ze hun eigen template in te vullen.

Bekijk de screencast.

16 augustus 2015

Belonen #blimageNL

Tsja, ik ontkom er niet aan. Frans Droog daagde ook mij uit om mee te doen aan zijn #blimageNL project met bijgaande foto. Wie ben ik dan om "NEE" te zeggen? Als ik ergens niet goed in ben dan is dat schrijven op commando. Vraag me dus nooit voor een column of dat soort zaken, want bij het idee alleen krijg ik meestal gelijk een writer's block.

Gelukkig geeft de foto waarmee Frans me uitdaagde toch de nodige aanknopingspunten. Want wat we zien is een hond die met veel plezier iets doet dat hij geleerd heeft! Hoe heeft de baas het beestje zover gekregen? Als hondenbezitter weet ik het antwoord wel: nooit afstraffen als er iets fout gaat maar flink belonen iedere keer als iets lukt! Een hondenbezitter herken je aan de broekzak, want daar zitten altijd wat brokjes in:-) En nee, het is niet zielig om een dier allerlei "kunstjes" te leren. Ze voelen zich uitgedaagd en vinden het juist leuk om voor hun baas te werken, want zo zien ze het!

Nu wil ik niet beweren dat vanaf nu iedere leerkracht de broekzak maar vol moet stoppen met spekkies en trekdroppen, maar een beloning kan ook bestaan uit een leuk filmpje op het bord, een goede mop, wat minder huiswerk of letterlijk een schouderklopje! Tussen afstraffen en belonen zit natuurlijk nog het gebied van corrigeren, lekker bot of heel subtiel...
Wat stop jij extra in je broekzak of tas als je morgen weer naar school gaat?
De bedoeling van #blimageNL is dat ik nu een foto plaats waarmee ik de volgende blogger uitdaag. Ik noem geen namen, te bang als ik ben dat hij/zij weigert aan mijn verzoek te voldoen. Maar word jij geïnspireerd door de foto hieronder, schrijf er dan een mooi verhaal bij en geef de link door naar Frans!


13 augustus 2015

Maak een Dropbox in je Google Drive

Je wilt je leerlingen digitaal werk laten inleveren, maar dat niet allemaal in je mailbox ontvangen? Dan kun je er via een webformulier voor zorgen dat ze het direct bij jou in een Google Drive map plaatsen!

Leerlingen vullen in het webformulier naam en e-mail adres in, kiezen een bestand en klikken op Uploaden. Ze hoeven geen Google account te hebben of in te loggen!

Maak een kopie van dit script.
Make a copy of the English version.
Het script bevat 2 bestanden en in beide zul je een paar zaken willen aanpassen. In het bestand server.js kun je de naam van de map aangeven waarin je de bestanden geplaatst wilt hebben.  De code in dat bestand zorgt er ook voor dat jij zelf en de verzender allebei een mailtje ontvangen. Het bestand form.html bevat de lay-out van het webformulier en ook daar kun je de teksten en eventueel de link naar een ander plaatje aanpassen. Bekijk ook de screencast!

11 augustus 2015

Snel willekeurige groepjes maken

Een nieuw schooljaar met nieuwe klassen vol leerlingen die je waarschijnlijk regelmatig in willekeurige kleine groepjes van 2, 3 of meer deelnemers wilt kunnen opdelen. Dat gaat heel makkelijk met behulp van flippity.net en Google Sheets.

Maak een kopie van dit template en geef die een andere naam. Vervang de namen door die van je leerlingen. Geef het werkblad tenslotte de naam van de klas of groep.
Publiceer je spreadsheet en kopieer de link. Plak de link in het tweede blad in cel A3. Daarna krijg je in cel A6 de link aangeboden naar je eigen Flippity pagina.
Je kunt later naar believen namen weghalen of toevoegen. Even je Flippity pagina verversen en klaar ben je! De url kun je delen met collega's en je leerlingen zodat ook zij zelf groepjes kunnen samenstellen.
In de screencast hieronder laat ik zien hoe het werkt.

13 juli 2015

Een script als kopieermachine in Google Drive

Als er iemand is waar ik echt veel ideeën vandaan haal, dan is het wel Alice Keeler!
Nu heeft ze weer een mooi script beschikbaar gesteld waarmee je makkelijk bestanden in je Google Drive heel vaak kunt kopiëren. Dat kan van pas komen als je voor al je leerlingen bijvoorbeeld een apart document wilt hebben, of bijvoorbeeld een badge. Na het kopiëren hoef je dan nog maar een paar dingen aan te passen. Ik heb het script wat bewerkt en uitgebreid zodat je de bestanden ook een naam kunt geven met oplopende nummering.

Maak een kopie van dit script en volg de aanwijzingen. Nadat je het script geautoriseerd hebt klik je op: Uitvoeren en het gekozen bestand zal net zo vaak gekopieerd worden als jij hebt aangegeven. Je kunt hetzelfde script blijven gebruiken voor andere bestanden. Autoriseren is dan niet meer nodig. Vergeet niet om op te slaan als je gegevens hebt aangepast.

Bloggen op Dé Onderwijsdagen

Dé Onderwijsdagen 2015 worden gehouden op 9, 10 en 11 november 2015 in het World Trade Center in Rotterdam en bieden inzicht in de trends en ontwikkelingen op het gebied van ict in het onderwijs. Het congres is bedoeld voor beleidsmakers, managers, bestuurders en andere professionals binnen onderwijsinstellingen die de verbinding leggen tussen onderwijs en ict. De organisatie van Dé Onderwijsdagen 2015 is in handen van SURF en Kennisnet.
Het thema van de conferentie is dit jaar:
Onderwijs op maat
Speciaal aanbod voor Edubloggers
Nu heb ik van de organisatie van Dé Onderwijsdagen een mooi aanbod gekregen:
ik mag namelijk twaalf toegangskaarten verdelen, omdat edubloggers ook dit jaar meer dan welkom zijn tijdens Dé Onderwijsdagen. Die kaarten ga ik verdelen via een loting, waarbij ik rekening houd met het aantal dagen, zodat er zowel tijdens de pre-conferentie als tijdens de twee congresdagen geblogd kan worden. Het bijwonen van de pre-conferentie staat de deelname aan het Edubloggersdiner niet in de weg, omdat op maandag 9 november alle sessies in de middag worden gegeven.

12 juli 2015

Yet Another Mail Merge voor Gmail

Ruim 2 jaar geleden schreef ik over een script waarmee je heel makkelijk een gepersonaliseerd mailtje naar meerdere personen kunt versturen. Het script is inmiddels veranderd in een Add-on en heeft meer functionaliteit gekregen. Het gebruik is nog steeds even gemakkelijk. Installeer de Add-on voor Google Sheets. Vanaf dat moment kun je de Add-on in al je sheets gebruiken. Componeer het mailtje zoals je dat verzenden wilt naar meerdere mensen en bewaar het als concept. In de aanhef zet je bijvoorbeeld: Beste <<Voornaam>>,

06 juli 2015

Hoe vaak is de enquête al ingevuld?

Regelmatig krijg ik vragen over Google Sheets, in de hoop dat ik het antwoord weet en soms is dat ook zo.
"Willem, we hebben via Google Forms een enquête uitgezet onder onze studenten en we willen op de website laten zien hoe vaak deze al is ingevuld, kan dat?"
Kijk, dat is een vraag waar anderen wellicht ook graag een antwoord op hebben, dus ben ik op zoek gegaan en heb een oplossing gevonden.
Met behulp van de formule COUNTA() kun je achterhalen hoeveel cellen in een kolom gevuld zijn. Als je dat getal afzet tegen het totaal van verstuurde enquêtes heb je alleen nog maar een formule nodig om het percentage uit te rekenen. Dit heb ik in een tweede blad gezet en dat blad kan ik daarna publiceren via een link of met iFrame embedden op een website. Klaar is Kees! Bekijk de screencast.

02 juli 2015

Vragen online delen via Formative

Heel af en toe kom je een tool tegen waarvan je gelijk zegt: WOW!
Vandaag had ik dat toen ik aanliep tegen Formative, een tool die je echt live gezien moet hebben om te bevatten hoe makkelijk, snel en effectief het werkt. Je kunt er vier soorten vragen mee maken die je via een code deelt en die vanaf elk willekeurig device ingevuld kunnen worden.
Om te beginnen gelijk de leukste:
Je kunt je leerlingen vragen ergens een tekening of schets van te maken. Daarbij kunnen ze ook plaatjes uploaden en tekst invoegen. Verder heb je de keuze op meerkeuze-, ja/nee en open vragen.
Die vragen kun je maken "from scratch" maar ook door een Word document of afbeelding te uploaden. Daar kun je dan vragen bij plaatsen. Dat laatste werkt echt heel makkelijk en snel! Je kunt aangeven wat het juiste antwoord is en meerdere antwoorden kunnen goed zijn.
Alles komt gelijk live en overzichtelijk binnen in je docenten account, waarbij je de resultaten aan de klas kunt laten zien zonder de namen en/of de scores. Bekijk de screencasts!

28 juni 2015

Teksten in een document verbergen met een wachtwoord

Met behulp van DocSecrets is het mogelijk om stukjes tekst in een Google Document te verbergen.
Je kunt ze alleen leesbaar maken wanneer je een wachtwoord intypt.

Op deze manier kun je dus raadsels of opdrachten aan je leerlingen geven bijvoorbeeld. Wanneer ze het antwoord weten op een vraag en daarmee het wachtwoord raden kun je ze de link geven naar een volgend document. 
Probeer het maar uit via dit document!

27 juni 2015

Een Chromebook voor het onderwijs

Dit weekend mag ik een Dell Chromebook uittesten. Mijn lief heeft er een heleboel voor haar school aangeschaft en er even een mee naar huis genomen. Wat een mooie robuuste machine zeg!
Alles voelt heel degelijk aan en dat klopt ook wel, want volgens de specs is de Dell Chromebook 11 MIL-STD (Amerikaanse militaire standaard) getest op duurzaamheid, druk, temperatuur, vochtigheid, schokken en trillingen. Het notebook heeft een 180 graden scharnier zodat je hem plat op tafel kan leggen. Handig in combinatie met een touchscreen, maar dat zit helaas niet op deze uitvoering.
Verder biedt het Chromebook aan de achterkant een "Activity light" dat je kunt aansturen via een speciale app. Daarmee kun je het balkje blauw, geel of rood laten branden en daarmee de aandacht van de docent trekken. Of dat nu veel toegevoegde waarde biedt waag ik te betwijfelen, maar het is wel grappig. Door die lampjes moet de docent ook kunnen zien of de leerling online is, maar niet meedoet met de les. Ik heb echter nog geen idee hoe dat werkt...
Voor de rest is het apparaat gewoon lekker snel en doet wat ervan verwacht wordt. Kwaliteit van het scherm en de ingebouwde camera is prima. Opstarten is nog weer wat sneller dan mijn eigen Chromebook, maar die is dan ook 2 jaar oud. Door zijn robuustheid vind ik deze machine echt een aanrader! De Dell is her en der te koop, zoals bij Paradigit*). Daar kun je ook de specs bekijken.

*) Disclaimer: Dit notebook is niet geleverd door Paradigit, maar ik vond hun beschrijving mooi duidelijk.

Dropbox biedt inlevermap

Ik zal er zelf niet op vertrouwen als volledige cloudoplossing voor al mijn documenten, maar een Dropbox account is toch wel heel erg makkelijk. Je kunt ermee overal en op elk device over je bestanden beschikken en die delen met anderen.

Maar er is nog meer mogelijk. Dropbox biedt nu "Bestandsaanvragen". Daarmee maak je een inlevermap aan waarbij je anderen kunt uitnodigen om bestanden te uploaden naar die map. Die ander hoeft daarvoor geen Dropbox account te hebben!
Superhandig bijvoorbeeld voor docenten die nog afhankelijk zijn van een ouderwets mailsysteem dat bestanden groter dan 10 mB weigert te verwerken!
Ga daarvoor naar www.dropbox.com/requests en klik op de +. Je kunt dan aangeven in welke map je de aanvragen wilt plaatsen en dan krijg je een url die je kunt kopiëren of versturen via e-mail. De ontvanger klikt op de link en kan bestanden uploaden. Super handig om bijvoorbeeld per klas een map aan te maken en zo het huiswerk te verzamelen!
Hier vind je meer informatie. Heb je nog geen Dropbox account? Vraag het dan aan via deze link. Als je dat doet krijg ik namelijk weer wat meer opslagruimte:-)