14 april 2014

Denken wordt door Googlen afgeleerd... zegt BON

Soms kom ik op Twitter uitspraken tegen waarvan ik denk: Dit moet een grap zijn! Maar als ik dan een poging waag om die grap te ontzenuwen blijkt het nog serieus bedoeld te zijn ook.
Afgelopen vrijdag was het weer eens raak.

Naar aanleiding van een prima betoog op de Correspondent met als titel: Geef leerlingen les in nadenken reageert Gerard Verhoef van @BestuurBon met:
"leerlingen zijn gewend om vragen in Google te stellen en binnen 5 seconden een antwoord te krijgen. Denken wordt zo afgeleerd"

10 april 2014

Meneer, bent u een startende leraar?

Gisteren mocht ik een workshop verzorgen op de Inspiratiedag voor startende leraren in Utrecht, die geopend werd door minister Jet Bussemaker. Waarom zeg ik dit er gelijk bij in mijn eerste zin? Omdat ik het best wel goed vind van haar dat zij in dit soort bijeenkomsten investeert door even te komen voor een peptalk. Hoe vaak hebben we het niet meegemaakt op niet de minste onderwijscongressen dat een minister toezegde te komen, maar op het laatste moment altijd iets anders had?

Het eerste dat me gevraagd werd toen ik het schoolgebouw binnenkwam was: "Meneer, bent u ook een startende leraar?" Zo schattig!

Ik heb in tijden niet zo'n jong gehoor gehad als gisteren en dat gaf me een extra boost om er toch vooral iets speciaals van te maken. Het filmpje dat ik via Twitter kreeg aangedragen hielp zeker om de sfeer losjes te maken. Waar ik erop gehoopt had dat iedereen wel een device bij zich zou hebben bleek dat toch iets tegen te vallen. Ook het feit dat aanwezigen kwamen uit PO, VO en MBO maakte het best lastig om voor iedereen de verwachtingen waar te maken.

De tijd vloog om zodat ik lang niet alles kon laten zien en doen wat ik wilde, maar het is me gelukt om naast inspiratie ook Todaysmeet, Mentimeter, Answergarden, Sticky Moose en Google Forms te delen. Toch blijft mijn boodschap dat het niet gaat om de tooltjes, maar om de docent die ze op een goede manier (en gedoseerd) weet in te zetten.

Of, zoals Rob Sudmeijer gisteren zo mooi zei:

BYODEBAT met backchannel bij ROC A12

Afgelopen dinsdag mocht ik een bijdrage leveren aan een debat bij ROC A12 over BYOD. Doel was om door terug- en vooruit te kijken op de invoering van Bring Your Own Device (waar staan we nu, wat heeft het ons opgeleverd en wat heeft het van ons gevraagd) te komen tot kwaliteits- en rendementsverbetering. De doelgroep bestond uit docenten, studenten, directie, CvB, staf, ict, facilitair en trainers van buiten.

Een steeds wisselend panel, bestaande uit vertegenwoordigers van bovengenoemde groepen, ging in discussie aan de hand van vier stellingen. Ik had een speciaal backchannel gemaakt zodat alle deelnemers vanuit de zaal met hun eigen device konen meedoen. Hun reacties werden live getoond op een groot scherm direct achter het panel. De gespreksleider kon zo kijkend naar het panel direct de reacties uit de zaal zien en daar op reageren. Ook de panelleden zelf lazen regelmatig mee.

01 april 2014

Diavoorstelling via YouTube

Wie denkt dat YouTube er alleen is voor het uploaden van filmpjes ziet toch nog een mogelijkheid over het hoofd.
Je kunt namelijk ook een aantal foto's uploaden en er een (rechtenvrij) muziekje onder hangen. Kies hoe lang iedere foto zichtbaar moet zijn, welke overgang tussen de foto's je mooi vindt en klaar ben je!

YouTube maakt er een mooi filmpje van dat je weer kunt embedden. Als voorbeeld heb ik de pagina's uit "ons" boekje genomen, dat inmiddels al meer dan 1600 keer is gedownload! En dat kan nog steeds, via deze link.

28 maart 2014

Bachelor student heeft jouw hulp nodig!

Studenten met vragen moet je helpen vind ik, dus als er een uitgebreid en gemotiveerd verzoek bij me binnenkomt of ik ergens aandacht aan wil geven zeg ik niet snel nee, zeker als we er uiteindelijk zelf allemaal baat bij hebben!

Onderwijs en ICT anno 2014
Voor haar afstudeerscriptie van de bachelor Commerciële Economie aan de Fontys Hogeschool te Eindhoven, onderzoekt Manon Bogman hoe het huidige ICT beleid van Nederlandse onderwijs-instellingen eruitziet.

23 maart 2014

Het boekje als slideshow

Het is nog geen week geleden dat Ashwin Brouwer en ik ons boekje hebben uitgegeven en het is nu al meer dan 1300 keer bekeken en gedownload. Overal waar we het boekje presenteren wordt het met veel enthousiasme ontvangen, zoals op de IPON en bij de MBO ambassadeursbijeenkomst van Kennisnet.
Volgende week nemen we het natuurlijk mee naar Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT in den Bosch.

Speciaal voor die gelegenheid heb ik een mooie display gemaakt, geheel in lijn met het thema van de conferentie: GROEI & bloei.

Daar wil ik ook een slideshow laten zien van de pagina's uit het boekje. Dus maar eens door het huis gelopen op zoek naar spullen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken. En toen kwam ik m'n Asus EeePC 701 weer tegen! Jaren niet gebruikt en na een paar uur prutsen begreep ik ook weer waarom: Traaaaaag....

Wat, een zwart-witte koe? Nee, dat is de QR code!

Paul Laaper is al jaren werkzaam in het beroepsonderwijs (horeca) en nog steeds op zoek naar manieren en instrumenten om het onderwijs-leerproces te optimaliseren. Dat bewijst hij vandaag weer eens via zijn weblog waar hij een bericht geplaatst heeft over: Quirine en de mogelijkheden van de qr-code.

Quirine is een kunstkoe die hij zo gedoopt heeft. Een kunstobject heeft hij een didactische functie gegeven door deze vol te plakken met QR codes. Zo kunnen zijn leerlingen leren op welke plek welk vlees is te vinden!

21 maart 2014

Backchannel voor stellingen

Probeer maar uit!
Binnenkort is er een grote bijeenkomst rond een bepaald thema waar een wisselend panel de discussie aangaat aan de hand van een aantal stellingen en de zaal mag meepraten via een backchannel.

Mij is gevraagd die discussie in goede banen te leiden. De suggestie was om voor dat backchannel gebruik te maken van TodaysMeet. Op zich een prima tooltje, maar ik vind dat het niet efficiënt omgaat met een scherm en al helemaal niet in de projectorstand, veel te veel witruimte aan weerszijden!

Dus heb ik zelf een backchannel gebouwd op basis van een PHP chat scriptje, dat gratis beschikbaar is.

Weten Wat Werkt en Waarom

Er is weer een nieuwe editie uit van 4W, het wetenschappelijke tijdschrift van Kennisnet over opbrengsten en werking van ICT in het onderwijs.

De drie artikelen in deze 4w gaan over zeer geavanceerde manieren waarop ICT het onderwijs in de toekomst fundamenteel zou kunnen veranderen.

19 maart 2014

André Manssen wint IPON2014 - Stimulerings Award

Vandaag werd onder het oog van Louis Hilgers een aantal awards uitgereikt op de IPON. De mooiste award hield hij voor zichzelf om uit te reiken. Dit was zijn begeleidende tekst:

Op het gebied van ICT en onderwijs hebben zich vanaf het begin vele pioniers met passie op de mogelijkheden van ICT in de dagelijkse onderwijspraktijk gestort. Hun ervaring delen zij in magazines, in nieuwsbrieven, op websites en in blogs. Ze worden met een moderne verzamelnaam ook wel de Edubloggers genoemd. Wie kent bijv. in het Primair onderwijs Jack Nowee niet van de Webpaden of Susan Spekschoor, eindredactrice van Kleuterportaal, startpagina met digibordtools voor kleuters.

17 maart 2014

Social media praktijkvoorbeelden uit het onderwijs


Dat is een boekje vol met inspirerende voorbeelden van social media gebruik uit alle lagen van het onderwijs, verzameld en samengesteld door Ashwin Brouwer en mijzelf. Docenten uit het hele land hebben de afgelopen maanden hun ervaringen ingestuurd*) en een selectie daarvan kun je nu teruglezen in dit boekje! Alle voorbeelden komen uit de echte praktijk en hebben zich dus in de klas bewezen!

Het boekje kun je online bekijken of downloaden, maar je kunt ook een exemplaar gratis (excl. verzendkosten) aanvragen!

14 maart 2014

#meetgreettweet met EDUbloggers op de IPON2014

Een EDUblogger is iemand met een hart voor onderwijs, die geregeld online een stukje plaatst. Alle EDUblogs gaan – de naam zegt het al – over onderwijs en educatie, maar daar houdt de overeenkomst wel op. Er zijn EDUblogs over lesgeven, over onderwijsontwikkelingen, over beleid, over de inzet van ict, over de rol van de bibliotheek, over dagelijkse beslommeringen in de klas… Variërend van basisonderwijs tot universiteit.

Hoe verschillend ook, de overeenkomsten tussen EDUbloggers zijn belangrijker dan de verschillen, vinden ze zelf. Tijdens het jaarlijkse EDUbloggersdiner, een initiatief van Willem Karssenberg (alias Trendmatcher) en Karin Winters, worden dan ook altijd geanimeerde gesprekken gevoerd en vele schrijf-tips uitgewisseld.

Nu is het hoog tijd voor de EDUbloggers om zich te presenteren tijdens de IPON van 2014. Wil je wel eens een EDUblogger de hand schudden of ermee in gesprek gaan over onderwijs? Wil je weten wat een EDUblogger beweegt om steeds stukjes te schrijven? Ben je fan van een speciale EDUblogger of van meet&greet-momenten? Wil je zelf gaan bloggen en heb je vragen over hoe je dat moet aanpakken? Wil je misschien zelf EDUblogger nummer 251 worden? Kom dan langs op de EDUbloggers-ontmoetingsplek [standnr E016] en vraag hen het hemd van het lijf.

Nog niet ingeschreven voor de IPON? Doe dit dan nog snel. Bij voorinschrijving is de toegang gratis.

Ben je EDUblogger, kom je ook naar de IPON en wil je de #bloggersarea een tijdje bemensen? Geef je dan even op bij Karin via dit bericht. Daar zie je ook wie zich al hebben opgegeven en er dus ook zullen zijn!

En nog een verrassing!
En tenslotte heb ik voor iedere EDUblogger die langskomt in de #bloggersarea nog een mooie verrassing. Wat dat is vertel ik hier maandagavond!