02 juli 2015

Vragen online delen via Formative

Heel af en toe kom je een tool tegen waarvan je gelijk zegt: WOW!
Vandaag had ik dat toen ik aanliep tegen Formative, een tool die je echt live gezien moet hebben om te bevatten hoe makkelijk, snel en effectief het werkt. Je kunt er vier soorten vragen mee maken die je via een code deelt en die vanaf elk willekeurig device ingevuld kunnen worden.
Om te beginnen gelijk de leukste:
Je kunt je leerlingen vragen ergens een tekening of schets van te maken. Daarbij kunnen ze ook plaatjes uploaden en tekst invoegen. Verder heb je de keuze op meerkeuze-, ja/nee en open vragen.
Die vragen kun je maken "from scratch" maar ook door een Word document of afbeelding te uploaden. Daar kun je dan vragen bij plaatsen. Dat laatste werkt echt heel makkelijk en snel! Je kunt aangeven wat het juiste antwoord is en meerdere antwoorden kunnen goed zijn.
Alles komt gelijk live en overzichtelijk binnen in je docenten account, waarbij je de resultaten aan de klas kunt laten zien zonder de namen en/of de scores. Bekijk de screencasts!

28 juni 2015

Teksten in een document verbergen met een wachtwoord

Met behulp van DocSecrets is het mogelijk om stukjes tekst in een Google Document te verbergen.
Je kunt ze alleen leesbaar maken wanneer je een wachtwoord intypt.

Op deze manier kun je dus raadsels of opdrachten aan je leerlingen geven bijvoorbeeld. Wanneer ze het antwoord weten op een vraag en daarmee het wachtwoord raden kun je ze de link geven naar een volgend document. 
Probeer het maar uit via dit document!

27 juni 2015

Een Chromebook voor het onderwijs

Dit weekend mag ik een Dell Chromebook uittesten. Mijn lief heeft er een heleboel voor haar school aangeschaft en er even een mee naar huis genomen. Wat een mooie robuuste machine zeg!
Alles voelt heel degelijk aan en dat klopt ook wel, want volgens de specs is de Dell Chromebook 11 MIL-STD (Amerikaanse militaire standaard) getest op duurzaamheid, druk, temperatuur, vochtigheid, schokken en trillingen. Het notebook heeft een 180 graden scharnier zodat je hem plat op tafel kan leggen. Handig in combinatie met een touchscreen, maar dat zit helaas niet op deze uitvoering.
Verder biedt het Chromebook aan de achterkant een "Activity light" dat je kunt aansturen via een speciale app. Daarmee kun je het balkje blauw, geel of rood laten branden en daarmee de aandacht van de docent trekken. Of dat nu veel toegevoegde waarde biedt waag ik te betwijfelen, maar het is wel grappig. Door die lampjes moet de docent ook kunnen zien of de leerling online is, maar niet meedoet met de les. Ik heb echter nog geen idee hoe dat werkt...
Voor de rest is het apparaat gewoon lekker snel en doet wat ervan verwacht wordt. Kwaliteit van het scherm en de ingebouwde camera is prima. Opstarten is nog weer wat sneller dan mijn eigen Chromebook, maar die is dan ook 2 jaar oud. Door zijn robuustheid vind ik deze machine echt een aanrader! De Dell is her en der te koop, zoals bij Paradigit*). Daar kun je ook de specs bekijken.

*) Disclaimer: Dit notebook is niet geleverd door Paradigit, maar ik vond hun beschrijving mooi duidelijk.

Dropbox biedt inlevermap

Ik zal er zelf niet op vertrouwen als volledige cloudoplossing voor al mijn documenten, maar een Dropbox account is toch wel heel erg makkelijk. Je kunt ermee overal en op elk device over je bestanden beschikken en die delen met anderen.

Maar er is nog meer mogelijk. Dropbox biedt nu "Bestandsaanvragen". Daarmee maak je een inlevermap aan waarbij je anderen kunt uitnodigen om bestanden te uploaden naar die map. Die ander hoeft daarvoor geen Dropbox account te hebben!
Superhandig bijvoorbeeld voor docenten die nog afhankelijk zijn van een ouderwets mailsysteem dat bestanden groter dan 10 mB weigert te verwerken!
Ga daarvoor naar www.dropbox.com/requests en klik op de +. Je kunt dan aangeven in welke map je de aanvragen wilt plaatsen en dan krijg je een url die je kunt kopiëren of versturen via e-mail. De ontvanger klikt op de link en kan bestanden uploaden. Super handig om bijvoorbeeld per klas een map aan te maken en zo het huiswerk te verzamelen!
Hier vind je meer informatie. Heb je nog geen Dropbox account? Vraag het dan aan via deze link. Als je dat doet krijg ik namelijk weer wat meer opslagruimte:-)

26 juni 2015

Google documenten samenvoegen tot één bestand

Via een scriptje dat je draait in een Google sheet kun je heel makkelijk een aantal Google documenten dat in een map staat samenvoegen tot één bestand.
Maak een kopie van deze sheet.
Plaats een aantal Google docs in een aparte map. Zorg ervoor dat er geen andere bestanden staan, want dan kan het fout gaan.
Vul in cel A3 de naam in van de map waar je Google documenten staan.
Vul eventueel in cel B3 de naam in die je aan het mergebestand wilt geven. Als je dat niet doet wordt datum en tijd als naam gebruikt.
Klik daarna in het menu bovenin op: Documenten samenvoegen en dan op: ➨ Start samenvoegen.
Ga naar de map en je zult zien dat er een bestand is bijgekomen, klaar!
De eerste keer dat je dit script gebruikt zul je het even moeten autoriseren.

Riël Notermans van Zzapps heeft me geholpen het script wat aan te passen en maakt er nu zelfs een add-on van met meer mogelijkheden zoals sorteren, zodat het binnenkort nog makkelijker zal zijn om Google documenten samen te voegen!
Wil je eerst zien hoe het werkt, bekijk dan deze screencast.

16 juni 2015

Stukjes van een Google Sheet publiceren

Regelmatig publiceer ik werkbladen uit Google Sheets online, maar tot nu toe wist ik niet dat je door het toevoegen van wat simpele parameters datgene wat je wel en niet wilt laten zien volledig naar je hand kunt zetten!

Als voorbeeld gebruik ik dit bestand met willekeurige namen dat ik vaak gebruik voor demo doeleinden.

De url van dat bestand ziet er zo uit:

Automatisch mail versturen vanuit Google Sheets

Ik kreeg de vraag of het ook mogelijk is om automatisch vanuit Google Sheets iedere dag een of meer mailtjes te versturen.

Na wat zoeken heb ik iets gevonden dat ik heb aangepast en uitgebreid. Daarmee is het inderdaad mogelijk om in het voren een aantal mailtjes klaar te zetten die vervolgens op de gekozen dag rond een bepaald tijdstip zullen worden verzonden naar een of meer ontvangers.

Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken om voor je leerlingen tijdens een project iedere dag een opdracht klaar te zetten, verzin het maar...

Maak een kopie van deze sheet en vul hem naar wens. Daarna kun je het script via het menu autoriseren en een trigger instellen. Vanaf dat moment zullen de mailtjes iedere dag na 8 uur automatisch verzonden worden. Kies je liever een ander tijdstip, dan is dat handmatig aan te passen. Een handleiding is via het menu bijgevoegd!
Je kunt HTML code gebruiken in je mailtjes, zoals <br> voor een nieuwe regel. Ook kun je op blad 2 een kolom met meerdere adressen vullen die dan makkelijk zijn toe te voegen aan de mailtjes.
Kortom, een script dat voor sommige mensen een uitkomst kan zijn!

15 juni 2015

#Mediawijsheid in de klas

Ruim vijf jaar geleden volgde ik op Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT van het CvI in Veldhoven een presentatie van Patrick Koning: Just do IT inspiratie, web 2.0 voorbeelden voor de leraar 2.0 (zie verslag).
Na afloop van de presentatie, die onder andere ging over een door Patrick georganiseerde mediawijsheidsweek, vroeg ik hem of dat collegebreed voor alle studenten op het Koning Willem 1 College gedaan werd.

De rest is geschiedenis en daar wordt mooi aan gerefereerd in het boek #Mediawijsheid in de klas dat Patrick geschreven heeft. Nou ja, boek...
Het is eigenlijk een complete handleiding en methode voor docenten die willen werken met mediawijsheid in de klas, maar niet alleen voor hen. Iedereen die zich beroepsmatig of vanuit interesse bezighoudt met mediawijsheid kan hier ontzettend veel informatie uit halen!

Door de opzet en indeling leest het makkelijk weg en via de uitgebreide inhoudsopgave kom je snel bij zaken waar je op dat moment meer over wilt weten. Zo laat het boek zich op meerdere manieren gebruiken, en daar blijft het niet bij. Via een code in het boek krijg je toegang tot een ondersteunende website met nog veel meer informatie, materiaal en bronnen. Het boek is gelardeerd met foto's, illustraties, kaders met extra weetjes en ook nog een aantal interviews.
Wil je zelf een beeld krijgen van de inhoud, dan kun je een aantal pagina's inkijken. Het boek is al te bestellen en komt zeer binnenkort beschikbaar.

13 juni 2015

Microsoft Wireless Display Adapter

Op weg naar het zuiden ben ik deze week even langsgegaan bij Prowise in Budel, waar ik hartelijk ontvangen werd door Erik, Henk en Michael. Leuk om even te sparren over de producten die ze daar allemaal mooi uitgestald hebben staan. Natuurlijk werd me gevraagd wat ik vond van de Windows Pro 2-in-1 tablet. Het is een apparaat dat twee werelden bij elkaar brengt: een tablet en een Windows computer. Mooi handzaam, niet te duur en met een accu die lekker lang meegaat. En toch miste ik wat aan het apparaat: een HDMI uitgang.

De scores worden door de docent overgetypt...

Vandaag ontving ik een mailtje met de titel: Uitdaging

Wat is het geval?
Docenten op een Hogeschool in de Randstad maken gebruik van het Peer-Assessment ScoringsInstrument (PASI) van Prof. Filip Dochy van de universiteiten van Maastricht en Leuven en Louise Beijer van Amsterdam. Het is in 2003 bewerkt en beschikbaar gesteld als Excel spreadsheet. (Gebruiksaanwijzing)

Het zit heel slim in elkaar. Je vult de beoordelingscriteria, de naam van de groep en de namen van de leerlingen in. Op basis daarvan wordt een scoreformulier aangemaakt en per leerling een werkblad. Het formulier wordt uitgeprint en aan de leerlingen uitgedeeld. Zij vullen het blad met scores tussen -1 en 3 en leveren het weer in. Daarna moeten de docenten met de hand deze scores overnemen op de verschillende werkbladen. Veel werk en met kans op fouten natuurlijk!


Om heel eerlijk te zijn wist ik niet wat ik las. Geen wonder dat docenten klagen over veel werkdruk en bureauwerk. Maar zoiets laat zich toch zo anders organiseren! Van het scoreformulier heb ik even een Google Sheet gemaakt. Maak een kopietje voor iedere leerling, laat het ze invullen en terugsturen. Selecteer alle cijfers in de matrix en plak ze in je spreadsheet, klaar!
Wat, gebruiken de studenten geen Google Sheets? Dan deel je hetzelfde scoreformulier via Excel Online en laat ze dat invullen.

Ik geef toe, een quick en dirty oplossing. Maar volgens mij heb ik met een uurtje werk die docenten nu voor jaren uren werkbesparing opgeleverd!

11 juni 2015

Het 12e EDUbloggersdiner

Maandag 9, dinsdag 10 en woensdag 11 november 2015 vinden in Rotterdam Dé Onderwijsdagen plaats.

Traditiegetrouw komen dan op maandagavond de EDUbloggers bij elkaar voor hèt Edubloggersdiner. Bloggers en niet-bloggers ontmoeten elkaar (voor de twaalfde keer!) in Utrecht tijdens een heerlijk diner. De bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs en leren, bloggen in het bijzonder en Social Media in het algemeen.

Meer informatie vind je op edubloggers.nl en aanmelden kan via dit formulier.

06 juni 2015

Tellen in cellen met Google Sheets

Deze week kwam er via Twitter weer een leuke vraag voorbij:
"Kan Google sheets tellen in hoeveel cellen Wi staat? Zo ja Hoe?"

Nu ben ik echt geen goeroe en ik moest het zelf ook weer even opzoeken, maar door het te delen hebben we er allemaal wat aan!

Met de formule:
=countif(A2:A100;"*"&B2&"*")
Kijk je in kolom A van A2 tot A100 hoe vaak de waarde voorkomt die je hebt ingevuld in cel B2.

Ik moet je eerlijk zeggen:
Eerst werkte het niet! Ik had echt de uitgebreide documentatie nodig die me vertelde dat ik in dit geval ** om de zoekopdracht moest zetten.