19 september 2006

Weblogs in het onderwijs

Ik mopper wel eens op "Zoetermeer" maar daar gebeuren natuurlijk ook heel goede dingen! Zo heeft ICT op School, onderdeel van de Stichting Kennisnet ICT op School, vandaag een informatiewijzer uitgebracht met de titel: 'Weblogs in het onderwijs'
Wat is een weblog? Hoe maak ik een weblog? Maar belangrijker, hoe zou je weblogs in kunnen zetten in de klas?
In deze informatiewijzer geven ze allerlei praktische tips om aan de slag te gaan met bloggen in de klas. Download nu direct de informatiewijzer (PDF, 487Kb).
Het is bijzonder actueel, want er wordt o.a. verwezen naar een bericht op dit weblog dat ik op 6 september geplaatst heb! Leuk is dat ook de Scholenlijst uitdrukkelijk genoemd wordt.
Het (lang niet complete) overzicht van edubloggers begint natuurlijk met mijn grote voorbeeld en inspirator Pierre Gorissen, maar in deze lijst zouden inmiddels veel meer namen mogen staan. Verder worden er lesideeën gegeven en een stappenplan om met een weblog te starten.
Ik vind het een compliment waard dat ICT op School via ISPwijzer zo inspeelt op nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs.
Eerdere uitgaven onder andere:
Wiki's in het onderwijs
Podcasting in het onderwijs

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het compliment Willem!
    Groet,
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan nauwelijks een objectief oordeel over de drie uitgaven geven. Niet alleen behoor ik duidelijk niet tot de doelgroep van de informatiewijzer, maar ik wordt in alle drie de uitgaven op de een of andere manier genoemd.

    Waar ik écht nieuwsgierig naar ben is of dit het soort materiaal is waar de achterban van de lezers op 'jouw' scholenlijst iets mee kan. De mensen dus niet nog niet via RSS weblogs bijhouden of wiki's gebruiken etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mijn ego is het wel heel erg motiverend om een stukje tekst terug te lezen (Ik heb soms op mailinglist en weblogs het idee dat er niets gedaan word met de informatie die je plaatst) ;)

    Hoewel ik niet tot de doelgroep behoor denk ik wel dat dit soort informatie voor leerkrachten zeker heel interessant kan zijn. Ik heb zelf ooit een juf helemaal enthousiast zien worden voor weblogs na het lezen van een artikel hierover. Het nadeel van deze publicaties is alleen dat deze niet altijd bij de juiste mensen terecht komen.

    Daarnaast kan de drempel om er aan te beginnen, vooral voor de niet zo technische leerkracht nog best hoog kan zijn. Als een leerkracht niet de tijd en de kennis heeft om zich verder in weblogs, wiki en podcasts te verdiepen en niemand heeft die hem of haar hierbij kan ondersteunen, dan zal hoe enthousiast ze ook zijn er niet aan beginnen.

    Ik denk dat er dus ook op het gebied van ondersteuning een hoop te verbeteren is. Misschien een speciale Kennisnet helpdesk die weblogs en wiki's beschikbaar stelt en waar docenten met vragen over deze toepassingen kunnen aankloppen.
    Of een speciale (verplichte) module social software in het onderwijs voor PABO studenten, natuurlijk geheel ondersteund en gegeven met social software. Dan hebben we over een aantal jaren een grote groep ICompeTenten leerkrachten. (wie wil deze mee gaan ontwikkelen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wim van der Steen21 september, 2006 09:03

    Zelf ben ik enthousiast over de informatie en de tools van ICT op school en ISPwijzer.
    Ik ben ook geabonneerd op de digitale Nieuwsbrieven, en blijf ook zo goed op de hoogte.

    Ik ben ook Bovenschools ICT-coördinator. Vanuit die positie draag ik informatie van ICT op school en ISPwijzer binnen onze scholen aan. Ik merk dat bij de ICT-coördinatoren van deze scholen die informatie bijna altijd nieuw is. Ook mijn suggestie om een abonnement te nemen op de digitale nieuwsbrieven is volgens mij niet of nauwelijks opgepikt.
    Steeeds meer probeer ik de collega's van de verschillende scholen rechtstreeks op deze informatie te wijzen. Ik begrijp ook dat via de PABO waarvan wij studenten krijgen studenten met een ICT-specialissatie ICT op school en ISPwijzer gebruiken.

    Misschien komt het mindere gebruik doordat de informatie niet altijd een "klik-klak-klaar" product oplevert. Gebrek aan tijd voor verdieping is vaak reden om niet verder te zoeken dan "een leuke site" die langs komt.

    BeantwoordenVerwijderen