02 december 2007

Een ontroerend mooie presentatie

"Heb je nog wat meegenomen uit Berlijn?" vroeg mijn vrouw toen ik gisterenavond thuiskwam.
"Uh...., jazeker een prachtige presentatie die ik je graag wil laten zien", bedacht ik snel. Tenslotte ging ik niet om te shoppen, maar om een conferentie te bezoeken. "Laat maar zien dan" zei ze en samen hebben we met veel plezier naar de presentatie van prof. Sugata Mitra zitten kijken die ik met m'n goedkope videocamera op de voorste rij had opgenomen.
Wat een prachtig experiment heeft die man toch uitgevoerd. Na afloop was ik opnieuw, net als in Berlijn gewoon geraakt door wat ik gezien had!
Hoe vertaal je zo'n boodschap nu naar Nederland, waar we alles al hebben? "Ach Willem, ik zie zoveel herkenbaars in wat hij aantoont" zei m'n vrouw. "Als je kinderen ziet binnenkomen in groep 1 van de basisschool zijn ze perfect in staat om zelf allerlei dingen te leren, zonder dat ze het uitgelegd krijgen. Ze pakken iets op en bedenken daar hun eigen verhaal bij. Naarmate ze verder komen op school pakken we ze steeds meer af, totdat ze uiteindelijk braaf wachten totdat de bel gaat of ze hun boek mogen opendoen. Heel veel initiatieven tot zelfontplooiing worden door onze manier van werken de grond ingeboord in plaats van gestimuleerd. Dit is een eye-opener om, zoals Mitra laat zien en zegt, het leren naar buiten de school te verleggen!"
En zo praatten we verder naar aanleiding van dit verhaal...
Zet je luidsprekers goed hard, want zijn Engels is prima, maar soms wat moeilijk te verstaan. Welke organisatie haalt deze man naar Nederland, zodat ik er nog eens van kan genieten?

In het begin van de presentatie ging er technisch van alles fout, maar in plaats van in de war te raken speelde Mitra er prachtig op in: "You see the most important part of the slide".
Voor mij was dit het hoogtepunt van de Online Educa in Berlijn!

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad, dit was een prachtige presentatie die zowel het hoofd stimuleerde, als het hart verwarmde.

    Heerlijk dat je het gefilmd hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik denk dat je er bij had moeten zijn. Ik kan het niet echt heel erg goed volgen. Maar aan het publiek te horen is het wel een interessante presentatie.

    Als je nog meer over het gebrek aan creativiteit bij jongeren en ouderen wilt horen zou je ook eens de volgende presentatie van Tony Buzan moeten bekijken (http://www.fontysmediatheek.nl/weblog/cluster_mens_maatschappij/leren_leren_en_leren_wat_er_te_leren_is/)

    Overigens denk ik niet dat dit een verhaal (of althans wat ik van het verhaal heb kunnen volgen) is over creativiteit, maar een verhaal over motivatie. Tijdens de kleuterschool hebben leerlingen nog een grote intinsieke motivatie, naarmate dit kind groeit wordt er steeds meer van het kind verwacht en neemt de extrinsieke motivatie toe.

    Ook wel logisch want men verwacht ook iets van deze kinderen en soms beginnen kinderen (en jongeren en ook volwassenen) wel ergens aan vanuit hun intrinsieke motivatie, maar hebben zij ook extrinsieke motivatie nodig om dingen af te ronden of om dingen door te zetten.

    Ik heb op een basisschool gewerkt waar men kinderen ook meer vrijheid wil geven in hun eigen leerproces, door zelf te bedenken wat ze willen leren etc. Hier heb ik een paar heel positieve voorbeelden gezien van wat kinderen zelf kunnen leren en bedenken (ook in de oudere groepen), maar ook een hoop minder goede voorbeelden. In de praktijk hebben een hoop kinderen toch nog behoefte aan begeleiding van leerkrachten en motivatie van leerkrachten.

    De boodschap is voor mij dus niet nieuw. Ik denk ook dat creativitei binnen het onderwijs ook erg belangrijk is en zeker toegevoegde waarde kan hebben. Maar als ik alleen op mijn eigen ervaringen af ga dan denk ik niet dat het zo heel erg gesteld is met creativiteit binnen het onderwijs (maar misschien dat dit ook komt omdat ik de school die je vrouw beschrijft nog nooit ben tegengekomen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem,

    Dank. Ik zal 'm social bookmarken en later nog eens bekijken.
    @ Jeroen: je moest er inderdaad zeker bij zijn. En Mitra's belangrijkste boodschap is inderdaad: triggering the right emotion (zie mijn impressie ).

    BeantwoordenVerwijderen