20 maart 2008

Van leren 1.0 naar leren 2.0

Tja, ik kon geen betere titel bedenken voor m'n laatste presentatie. Gisteren heb ik hem gebruikt voor een masterclass bij Kennisnet en vandaag voor een masterclass op een studiedag voor docenten en medewerkers van de sectoren welzijn en handel bij ROC Nijmegen. Dat was nog stressen vanmorgen want ik heb een uur stil gestaan in een file bij Zwolle. Zag m'n presentatie al de mist in gaan, maar gelukkig had ik een mobiel nummer van de organisatie (complimenten!) en kon ik doorgeven dat ik wat later zou zijn. Ik weet niet hoeveel bekeuringen ik na Zwolle heb opgelopen, maar om 9.30 uur draaide ik het terrein op van het ROC en om 9.35 uur ging ik van start met de presentatie: 95 slides in één uur!
Jammer dat je via Scribd niet de filmpjes en de animaties ziet. Helaas had ik geen tijd om m'n verhaal op te nemen, dus er is geen audio.

Read this doc on Scribd: masterclass


Gisteren bij Kennisnet had ik zelf een switch meegenomen zodat ook het Macbook aangesloten kon worden en ik de presentatie kon streamen naar Ustream.tv
Helaas ging ook dat fout zodat slechts een klein gedeelte bewaard is. Dus moet ik deze presentatie nog wel een keer ergens geven om hem goed te kunnen opnemen. De plaatjes alleen zonder het verhaal eromheen zeggen namelijk niet genoeg ben ik bang voor...

10 opmerkingen:

  1. Wat gebruik je een goede bronnen, Willem ;-)
    Werd het de luisteraars niet wat veel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Willem,

    Ik ben een fanatiek lezer van je weblog en complimenten met de prachtig gemaakte presentatie.

    Maar 95 slides in een uur....?

    Ik vraag me af of je je doel dan niet een beetje voorbijschiet.

    Wie is je doelgroep Willem? Ben je dat zelf, die andere ICT-gekke collega's zoals ik of de gewone docent?
    Ik ben bang dat dit soort dingen gewone docent eerder afschrikt en kritisch maakt.

    Hoe kijk jij hier tegenaan of wat is de mening/ervaring van andere lezers?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal met Erwin eens, Willem. Een uur lang moeten kijken naar een 'talking head' met lichtbeelden is geen leren 2.0
    Dit is wel heel erg vorige eeuw...
    Een inleidend verhaal van maximaal een half uur, en dan aan het werk: actie, bezig zijn met de materie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd weer veel bruikbare informatie.

    geniaal! van die nietjes, en gaatjesponsen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Rino,
    Hartelijk dank voor je compliment. Ik weet hoe scheutig je daar altijd mee bent:-)
    Van sommige mensen kan ik me inderdaad voorstellen dat mensen het niet langer dan een half uur volhouden om ernaar te luisteren! Als ik mezelf terug zie en hoor kan ik mijn manier van presenteren bepaald niet "heel erg vorige eeuw" noemen. Ik denk dat je erbij geweest moet zijn om daarover te kunnen oordelen. Mensen die zelf presentaties geven weten dat je niet altijd gebruik maakt van alle slides die je op voorraad hebt. Laatst volgde ik een presentatie van Arko van Brakel en uit zijn Powerpoint van 90 slides gebruikte hij er slechts 3!
    Overigens vroegen de aanwezigen bij de masterclass van woensdag of ik alsjeblieft door wilde gaan en boden aan de tijd voor eten in te korten.
    De bezoekers aan mijn "show" van donderdag konden daarna kiezen uit een aantal handson workshops waar ze aan de gang konden met allerlei web 2.0 applicaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste willem, ik vond dit blog via Erwin blom en wil het graag volgen via bloglines. Hij zegt echter dat er geen RSS feed te vinden is. Wat doe ik fout?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 95 Dia's achter elkaar lijkt veel. (ik heb er volgende week 11 voor één uur). En dan heb je het toveren met kurk nog niet genoemd en de filmpjes die ook de nodige tijd in beslag namen. Het gaat hier natuurlijk wel om een presentatie waarin je in een korte tijd wil laten zien wat er allemaal op het WWW mogelijk is. Ik ben wel bang dat mensen die niet bekend zijn met de materie af en toe wegzakken maar je kreeg ze wel weer bij de les door regelmatig op andere aansprekende onderwerpen over te stappen. Het ROCN heeft daarna aan docenten de mogelijkheid geboden zelf één onderwerp uit te diepen aan de hand van een aantal URL's. Mogelijk kunnen we die hand-outs ergens bij bijvoorbeeld Kennisnet neerzetten zodat iedereen er gebruik van kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marc Prensky gebruikte op de vorige CVI-conferentie een powerpoint met over de 300 slides ....
    Het ligt er maar net aan wat je ermee doet en wat je er bij vertelt.
    @Matthe: goed idee van de vervolgactie waarbij één onderwerp verder wordt uitgediept. Geweldig als jij die hand-outs ergens neer wil zetten waar meer mensen er gebruik van kunnen maken. Bijv. op: http://kennisnet.wikia.com/webtweepuntnul/wiki/Hoofdpagina
    of bij: http://web.kennisnet.nl/portal/contentcreatie/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Willem,

    even een reactie want ik las net jouw laatste post (als reactie op de comments van deze). Ik vind dat je een hele mooie presentatie hebt gemaakt en in een uur kun je veel vertellen. Als ik de presentatie zo zie zul je niet 1 minuut per slide nodig hebben gehad. Ik was er niet bij, maar ik kan mij niet vootstellen dat het saai of slaapverwekkend is geweest. Als de organisatie maar een uur voor je over heeft en je moet dan iets zo complex en veelomvattend vertellen als [term]2.0 dan zijn veel slides niet te vermijden. En alles beter dan slides vol met tekst!

    Ik heb het gevoel dat je het idee hebt je te moeten verdedigen voor de keuze om veel slides te gebruiken en dat vind ik jammer. Je doet goed werk, bent veel op pad en wilt van alles op de hoogte zijn. Je had er ook voor kunnen kiezen om je slides niet online te zetten, maar gelukkig doe je dat wel en kunnen anderen weer uit jouw bron putten. Jammer dat er geen mensen uit de zaal hier reageren. Juist zij kunnen ons vertellen hoe het is geweest. Misschien een volgende x.

    En gewoon lekker zo doorgaan :)

    Moqub

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb ik je presentatie toch nog kunnen zien... :-)

    Wat mij betreft mogen voortaan alle presentaties bij Kennisnet en andere activiteiten gestreamd worden, of op z'n minst via een dergelijke toepassing in beeld worden gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen