Ik mag daar een keynote verzorgen en mij is gevraagd een aantal nieuwe trends te tonen en de mogelijkheden daarvan te koppelen aan de onderwijspraktijk.
Nu ben ik met een zoon* die net (hopelijk) zijn carrière in het Voortgezet Onderwijs heeft afgerond natuurlijk in de eerste plaats ervaringsdeskundige, maar dat kan iedere ouder zeggen met een kind in die leeftijdscategorie. Ook wil ik liever niet al zijn ervaringen (op ICT gebied) delen. Tenslotte zullen deze pioniers en voortrekkers liever een enthousiasmerend en positief verhaal horen. Ik zal dus met beter geschut moeten komen!
Maar wat speelt er nu eigenlijk in het VO? Hoe worden dingen als social software nu in de praktijk ingezet? Doen VO scholen (ook) iets met bijvoorbeeld Hyves en Youtube, of laten ze dat uitsluitend aan hun leerlingen over? Wie kent mooie voorbeelden van weblogs, wiki's social communities en ga zo maar door?
Vrijdag ga ik ervoor zitten om m'n presentatie voor te bereiden, waarbij ik natuurlijk schaamteloos (maar mét bronvermelding) put uit presentaties van anderen. Als trendmátcher hoef ik tenslotte geen dingen te verzinnen, maar alleen te koppelen aan de praktijk:-)
Heb je tips, voorbeelden van best practices en ideeën die ik kan verwerken, dan hoor ik het heel graag. Mislukkingen en valkuilen mag je ook melden. Tenslotte leren anderen daar weer van!
Hoor ik niks, dan neem ik misschien toch gewoon m'n zoon mee...
(*op de foto mijn zoon voor de webcam, natuurlijk met toestemming gebruikt)
Wat dacht je van aandacht voor mediawijsheid? en dan dit filmpje
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.youtube.com/watch?v=u_NttUMLV5U
Hey, maar dit is interessant! Is dit een besloten bijeenkomst of kunnen er ook gasten mee worden genomen ? :-)
BeantwoordenVerwijderenCreatieve vakken in het VO lopen vaak voorop. Zoek eens bij CKV +web 2.0. Of kijk bijv. eens bij: http://www.dropstuff.nl (een kunstproject dat scholieren uit het VO verschillende mogelijkheden biedt met web 2.0: maken van filmpjes, sms-wall, gastenboek, lesmateriaal en nog meer). Toen Dropstuff nog in Tilburg stond, schreef ik hierover dit bericht: http://mosredna.blogspot.com/2008/03/dropstuff.html.
BeantwoordenVerwijderenDropstuff heeft ook een hyvespagina: http://dropstuff.hyves.nl
Mijn duiten in het zakje:
BeantwoordenVerwijderenKijk even bij John van Dongen over het Blariacum College in Venlo. Lijkt mij een vooruitstrevende school op ict gebied. Zie http://tinyurl.com/4be9n7
Ook vond ik het filmpje op iScore wel aardig, waarin mensen van een VO school uit het oosten van het land vertellen over hun ict implementatie. Zie http://tinyurl.com/4uekkc
Op het Dalton in Voorburg draaien we al jaren het LIO project waarbij leerlingen van alle tweedeklassen informatie verzamelen over landen waarin ze vaste thema's en eigen deelvragen behandelen. Vorig jaar deden ze dat in een weblog (Blogger), maar dit jaar werkten ze samen (!) aan een Wiki: http://www.daltonvoorburg.nl/vak/ak/lioproject/wikiklas2
BeantwoordenVerwijderenen dat bevalt beter.
In klas drie werken ze nu aan een project waarbij ze nl.quikmaps.com (mashup van Google Maps) als atlas gebruiken en www.notaland.com (via embedded code)daarin als presentatie gebruiken. Helaas nog geen voorbeeld online.
Zolang je maar niet uit mijn presentaties put. Ik ga 's middags uitgebreid in op verschillende manieren waarop je social software binnen het onderwijs kunt inzetten. Als ik jou was zou ik social software aanstippen, en naar mijn workshop verwijzen ;-)
BeantwoordenVerwijderenZonder dollen: ik zou een breder kader schetsen (Second Life, m-learning, etc). Zie ook http://del.icio.us/wrubens
The Sausage Machine van Janien mag niet ontbreken. Maar daar had je zelf natuurlijk al aan gedacht.
BeantwoordenVerwijderenHa Willem,
BeantwoordenVerwijderenInderdaad is het een idee om even contact op te nemen met Gerard Mennen van het Blariacumcollege. Ook kan ik je tippen om eens te kijken bij het Zuyderzeecollege te Emmeloord ( Dirk Jan Sluimers )
Voor ideeen kun je hier kijken: http://onderwijsvooruitzicht.blogspot.com/2008/06/succesfactoren.html
en eventueel hier:
http://onderwijsvooruitzicht.blogspot.com/2008/02/naar-een-digitalere-wereld.html
Uiteraard kan ik je aan de benodigde gegevens van deze heren helpen.
Wij hebben een vergelijkbaar project als dat van het Daltoncollege gedaan, maar dan met weblogs. Het complete project staat onder www.dennispostma.nl/multiculti. Ik kan wel zien waarom de wiki's beter bevallen!
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook voor de mentorlessen geprobeerd gebruik te maken van een weblog: groetjesvan2a.blogspot.com. De leerlingen vonden het leuk maar we konden te weinig gebruik maken van de computers op school, en dan verwatert het toch weer....
@ Elke
BeantwoordenVerwijderenVereerd, Elke! Wat voel ik me goed: goede punten scoren, wat doet dat ook een leraar goed!
@ Willem
Jeetje, kom ik hier laat aan. Daar is een TrendMatcher natuurlijk niks mee vooruit. Vooruitlopen als-ie doet. Heb ik al maanden een stukje in de pijplijn (in mind) over een wikimislukking. Hij staat op di-da-deutsch.wikispaces.com. Nog altijd solo. Wat ben ik een slechte verkoper ...
Een poging tot wikiwerk met mijn (oud-)leerlingen staat op janien.wikispaces.com: Het wwwoordenboek of wikiwebwoordenboek-in-wording n.a.v. het Kiliaan-jaar 2007.
Zomaar, Willem. Ik weet wel dat je al meer dan genoeg voorbeelden hebt.
Heel veel succes, en proficiat voor je zoon met zijn afstuderen! Voor je 'historische perspectief': mijn kinderen hebben meer dan 10 jaar geleden hun VO afgemaakt. Zij hebben op de middelbare school nooit op de computer gewerkt. Ik ben er ongeveer 5 à 6 jaar geleden mee beginnen werken in mijn lessen: in het begin ging het om opzoekwerk en leren omgaan met bronnen. Of om het werken aan BZL-pakketjes. Ook was er al aarzelende 'interactie' door contactname via websites: reacties, vragen ... opsturen via mail. Weblog en wiki heb ik pas sinds begin 2007...
Benieuwd naar je presentatie en veel succes!