19 juni 2008

Stille revolutie

Terwijl er overal om me heen gediscussieerd wordt over het nieuwe leren, competentiegericht leren en ga zo maar door vindt er op de basisschool ondertussen een stille revolutie plaats. Tenminste volgens een artikel in De Verdieping van Trouw van vandaag.
Een prettig lezend verhaal dat begint met:
De klassikale les op de basisschool wordt steeds vaker vervangen door een lesvorm die zich richt op het individuele kind. Maar ’vernieuwend leren’ is zeker niet hetzelfde als ’het nieuwe leren’.
Wat mij betreft heel herkenbaar en ik kan me er dan ook prima in vinden. Waar ik dan weer van schrik zijn de reacties van lezers. Waarom toch zoveel weerstand tegen iets dat zich in de dagelijkse praktijk gewoon bewijst?
Voor wie het werken met blokjes en met "uitgestelde aandacht" nieuw is staat er een leuke uitleg op de website van obs het Rastholt.
Ik geloof dat ik ook maar eens zo'n blokje op m'n bureau zet...
Heeft dit iets met ICT te maken Willem? Ja hoor, de blokjes zijn er ook in digitale vorm en komen dan als verkeerslicht op het digitale bord te staan!

3 opmerkingen:

  1. Stille revolutie?
    Wil men daadwerkelijk beweren dat dit een revolutie is?

    Als men zich eens zou verdiepen in onderwijsgeschiedenis, dan zou men zien dat veel van de zaken die nu als nieuw worden aangedragen als jaren lang gebruikt worden en al meer dan 100 jaar oud zijn.

    Kijk alleen maar eens naar b.v. Daltononderwijs, Montesorie, Jenaplan e.d. Hierin worden veel zaken die men tegenwoordig als nieuw brengt al jaren toegepast.

    Persoonlijk denk ik niet dat scholen echt aan het vernieuwen zijn. Maar meer aan het doorontwikkelen. De mogelijkheden die zij hebben om onderwijs aan te bieden worden groter en uit deze mogelijke onderwijssoorten worden die gene gekozen die het beste bij de school, de docent en de leerlingen past.

    Dit is geen revolutie, maar evolutie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na de reacties te hebben gelezen op de site van de Volkskrant bij het artikel vraag ik me af of er iemand van deze mensen daadwerkelijk weet hoe deze manier van onderwijs gaat, wat voor resultaten je bereikt en wat het voor voordelen oplevert voor de kinderen van nu, de volwassenen van de toekomst. Na 31 jaar onderwijservaring, waarvan de laatste 6 jaar als directeur van een basischool die volop bezig is met deze manier van werken, kan ik zeggen: het werkt. Er wordt coöperatief gewerkt, veel gecommuniceerd (daar heeft dat blokje niets mee te maken) kinderen ervaren dat een ieder zijn eigen leerstijl heeft en doen met alle vormen ervaring op. Kom kijken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over het nieuwe leren is/was ook al zoveel gezeik. Ik zou zeggen, kom een keer langs bij Communication and Multimedia Design op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

    Van veel (traditionele) docenten hoor ik wel eens dat ze amper studenten zien die om 17:00 nog zo hard bezig zijn met hun projecten. En ja.. wij werken al jaren (7-8 jaar) lang volgens het "nieuwe leren" principe.

    Wat betreft de commentaar op deze basisscholen; het is net hetzelfde als alle "kritiek" op het nieuwe leren. Voornamelijk angst voor het nieuwe en onbekende.

    BeantwoordenVerwijderen