03 januari 2011

Leren programmeren met Google Breadcrumb

Maak een mobiele applicatie!
Afgelopen weekend bladerde ik door Google Labs om te zien wat voor experimenten Google allemaal in ontwikkeling heeft en liep toen aan tegen Google Breadcrumb.
"Met Google Breadcrumb kun je allerlei mobiele educatieve toepassingen maken. Je hoeft maar een paar elementen aan platte tekst toe te voegen om je toepassing te laten werken. De toepassingen van Google Breadcrumb zijn oneindig schaalbaar, eenvoudig te ontwikkelen en leesbaar op smartphones met internet of computers en zijn dus maximaal inzetbaar." (bron)
Zo'n tekst nodigt natuurlijk uit om wat te proberen dus ging ik naar Breadcrumb om m'n eerste mobiele applicatie te bouwen.
Je komt in een scherm terecht waar je eigenlijk gelijk kunt beginnen met programmeren. Je maakt nieuwe pagina's door de naam tussen haakjes te zetten en verwijst ernaar door de link in vierkante haakjes te zetten met de naam van de pagina erachter tussen gewone haakjes. In principe is die kennis al voldoende om een tekstgebaseerd spel of adventure te maken!

Maar er kan meer. Je kunt HTML code én Javascript gebruiken waardoor je bijvoorbeeld ook een puntentelling bij kunt houden. Je kunt plaatjes, maar ook links naar andere pagina's op internet invoegen.

Als je eenmaal bezig bent zul je merken dat er heel veel mogelijkheden zijn. Automatisch wordt ook een QR code gegenereerd zodat een spel heel makkelijk is te laden in een mobieltje die beschikt over een QR reader.

Het spel hiernaast heb ik in 20 minuten gemaakt!
Natuurlijk wilde ik nog wat meer uitproberen en het resultaat daarvan zie je hier. In een gewone browser ziet dat er natuurlijk niet uit, maar op een mobieltje des te beter.

Het mooie is dat je in de ontwikkelomgeving gelijk een stroomschema te zien krijgt die laat zien welke pagina's naar elkaar linken. Zodra je er een pagina bijmaakt wordt het plaatje aangepast:

In de pagina waar je je spel maakt kunt je het resultaat ook direct testen. Als je een foutje maakt zie je dat dus gelijk.
Natuurlijk wordt je spel direct online opgeslagen.
Waar ik helemaal enthousiast van werd is het feit dat de omgeving ook prima te gebruiken is met je iPad! Dat betekent dat je met een iPad dus heel makkelijk een game kunt maken voor bijvoorbeeld een Android telefoon!

Het lijkt mij een perfecte tool om studenten te leren logisch te denken en hiermee hun eigen games te laten maken. Het werkt zo simpel dat uitleg eigenlijk nauwelijks nodig is. Ik denk dat je versteld zult staan wanneer je leerlingen hiermee aan het werk zet.
Zelf ga ik er zeker ook meer mee doen.

Heb ik je enthousiast gemaakt en ga je zelf en/of met leerlingen hiermee aan de gang? Laat het dan weten in de reacties en deel de url van je Breadcrumb met ons! Heb je een idee voor een spel, dan kan je die in deze omgeving heel makkelijk en snel uitwerken voordat je aan het echte ontwerp gaat.
Meer uitleg over Google Breadcrumb vind je op deze pagina.
Als voorbeeld hier nog een link naar een Breadcrumb instructie over hoe je een Smartboard moet aansluiten.

6 opmerkingen:

  1. Dat is toevallig! Hier liep ik laatst ook tegenaan. Toen heb ik er ook even mee gestoeid. Je kan er veel mee, maar ik weet niet of leraren er een beroep op gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik liep er tegenaan en wil zien of ik het in mijn museum kan gaan gebruiken. Lijkt me perfect voor een spannende en toch educatieve wandeling door de vesting. Nu ben ik niet zo tech savy, dus hoe ik er plaatjes in krijg.........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bas,
    Als je mij je adres mailt wil ik je wel op weg helpen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb wat experimenten gedaan met Breadcrumb en die gaan allemaal erg gemakkelijk en snel. Ik zou graag wat meer voorbeelden zien van anderen. Zien wat anderen maken geeft je vaak goeie ideeen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk om op een simpele manier te kunnen programmeren. Ik zal het ook een keertje proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. RoboMind is ook geschikt als eerste introductie...

    BeantwoordenVerwijderen