08 december 2006

De flexibele leerorganisatie

De flexibele leerorganisatieEen van de workshops die ik gisteren mocht bijwonen was:
Flexibileren – de flexibele leerorganisatie
Binnen het competentiegerichte onderwijs stelt de student zijn eigen leertraject vast, leert binnen en buiten de instelling, vraagt onafhankelijk van tijd en plaats zijn leermaterialen op en houdt zijn eigen vorderingen bij in een competentiematrix. Het competentiegerichte onderwijs vraagt daarbij om een andere, flexibele leerorganisatie, en ook een daarbij passende ict-ondersteuning.
De bedoeling was om met bestuurders en (ict-)managers uit het mbo de ingrediënten van de flexibele onderwijsorganisatie van de toekomst op te stellen. In deze workshop (geleid door Addy de Zeeuw) werd gewerkt aan een generiek organisatie- en procesmodel, en aan een architectuurschets van de systemen en ict-oplossingen die dat mogelijk maken.
De inleiding werd verzorgd door Jef van den Hurk (ROC Eindhoven).
Vervolgens werden we in 4 subgroepjes met stift en flapover aan het werk gezet om de top 5 belemmerende en stimulerende factoren te benoemen. De groep waar Jef in zat zag geen belemmeringen, alleen maar uitdagingen. Met de gedrevenheid, Jef eigen, "verkocht" hij hun bevindingen aan de rest van de groep zoals is te zien en te horen op bijgaande video. Onthoudt de term: architectuurdenken. Die gaan we de komende tijd steeds vaker tegenkomen!






Het filmpje staat in de videotheek van Surfnet en is makkelijk te vinden onder het trefwoord: flexibiliseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten