26 juni 2011

ShowMe nader bekeken

Al eerder schreef ik over ShowMe waarmee je kunt tekenen op je iPad terwijl je praat en die opname online kunt zetten. Wat ik toen nog niet ontdekt had is dat je de plaatjes die je op je scherm kunt zetten ook kunt verplaatsen en groter of kleiner kunt maken. Je kunt ook meerdere plaatjes gebruiken maar ik heb gemerkt dat de app daar wel een stuk trager van wordt. Ook is het slim om tussentijds goed gebruik te maken van de pauzeknop. Tijdens de pauze kun je dan het scherm opnieuw inrichten of er alvast een andere tekst in plaatsen. Dat maakt je uiteindelijke opname wat vlotter.

Eindelijk een eReader

  de It-works ER700
Iedereen die denkt dat ik met alles voorop loop moet ik helaas teleurstellen.
Zo heb ik pas deze week mijn eerste eReader gekocht en dat alleen omdat een winkelketen een nieuwe vestiging opende en er een in de aanbieding had voor nog geen € 50. Het is een It-works ER700 en ik ben er best blij mee! Het ding heeft een 7 inch 800X480 tft schermpje waar boeken zich prima op laten lezen. Ik heb geen enkel vergelijkend warenonderzoek gedaan en kan dus niets zeggen over de prestaties van deze eReader ten opzichte van anderen. Maar het is mijn geld dubbel en dwars waard, al was het alleen al vanwege het lage gewicht. Het ding weegt iets meer dan 300 gram terwijl mijn iPad toch 800 gram is. Dat scheelt nogal bij het langdurig vasthouden! Ik had nog een heel groot ZIP bestand met ontzettend veel epub boeken en die heb ik er natuurlijk gelijk opgezet. Het overzetten via het meegeleverde usb kabeltje gaat snel. Nu kan ik de hele zomer meer Baantjers lezen dan me lief is!

24 juni 2011

Beelden uit de FabLab Truck

Afgelopen week was er weer een netwerkbijeenkomst van het Nnoal.
Het programma stond in het teken van Fablabs en bestond uit drie onderdelen:
  1. Een prima presentatie van de altijd bevlogen Keimpe de Heer die een inspirerend verhaal hield over Creativelearninglab en de ideeën die ten grondslag liggen aan fablabs.
  2. Pieter van Knippenberg en Robert Mens van ROC West-Brabant/Cingel College lieten een mooie toepassing uit de horecapraktijk zien. Tijdens de cultuurnacht in Breda hebben ze een Instructables restauarant gedraaid, een project waar studenten uit meerdere opleidingen een bijdrage aan konden leveren. Zie ook: How to make an Instructables Restaurant.
  3. Midden op het plein voor de School voor de Toekomst stond de FabLab Truck, een mooie oude DAF truck vol met machines. Zo is er een 3D printer, een Lasersnijder, een vinylsnijder en een kleine CNC machine. Daarbij wat notebooks die de machines aansturen en wat stoelen. Een half uur is natuurlijk te kort om zelf wat te maken, maar we kregen prima uitleg en demonstratie van de mogelijkheden.
Hieronder een foto- en filmimpressie:

iPad toetsenbord met aluminium case

 Vanaf 2 juli bij de Aldi
Ik begin een reputatie op te bouwen als het gaat om aanbiedingen bij de Aldi. Vanaf zaterdag 2 juli biedt deze keten weer een leuk artikel:
"Volledig lichtgewicht aluminium casing met toetsenbord. Veilig en handig voor iPad 1 en hij wordt slechts 6.4 mm dikker! Exclusief iPad."
Een beetje speuren op internet brengt me bij ZAGGmate.
Wat ik daar zie lijkt zo erg op de foto bij de Aldi dat het haast wel om dit produkt moet gaan. In dat geval lijtk het me zeker geen slechte koop, dus over een week kun je hier een review verwachten!

ShowMe voor de iPad beschikbaar

 Maak je eigen showMe!
Vorige week schreef ik over de ShowMe app die toen nog niet beschikbaar was. Nu staat deze in de Appstore en is nog gratis ook! Sinds vorige week heb ik een paar updates ontvangen met bugfixes, maar er is niet echt veel veranderd of aan functionaliteit bijgekomen. Zo vind ik het jammer dat je niet in verschillende diktes kunt tekenen en het zou mooi zijn geweest als je meer dan één pagina klaar had kunnen zetten voor de opname.

De makers zien zelf allerlei mogelijkheden:

  • Easily explain a range of topics from math to chemistry to music theory to basket weaving.
  • Add ShowMe’s to your Do-It-Yourself blog
  • Attach a personal message to any travel photos you want to share
  • Diagram offensive and defensive strategies for sports
  • Grade student work with commentary explaining the reasoning behind their performance
  • Use ShowMe as an interactive whiteboard substitute
  • Implement a “flipped classroom”
  • Showcase your ShowMe’s online at ShowMeApp.com and share your knowledge with your students, friends, family, or the world!
Welke mogelijkheden zie jij en wil je me een link sturen naar je resultaten?

17 juni 2011

Goed beveiligd!

Afgelopen week was ik op een niet nader te noemen locatie van een onderwijsinstelling, ergens in Nederland. Ik zou met twee collega's een webapplicatie testen dus was er voor ons een computerruimte gereserveerd. Ik werd vriendelijk ontvangen en de ruimte werd me gewezen. Daar stond inderdaad een rijtje computers, maar toen ik er een aandeed kreeg ik gelijk een inlogscherm.

Dus terug naar de receptie met de vraag of er een gastaccount beschikbaar was. "Dat is een vraag die we niet vaak krijgen, maar ik bel even met de servicedesk" was haar antwoord.
Na wat heen en weer gepraat kreeg ik de headset van de receptioniste zodat ik het zelf kon uitleggen. "We hebben geen gastaccounts meneer." Ik zei dat ik op m'n eigen notebook wel wifi netwerken zag. "Dat klopt, maar dan moet u extra software installeren en heeft u alsnog een account nodig."

De oplossing lag erin dat de medewerker die de ruimte voor ons geregeld had met haar eigen account zou inloggen op drie computers. Bij de tweede kreeg ze echter de melding dat meervoudig inloggen niet toegestaan was. Na opnieuw telefonisch contact met de servicedesk werden haar rechten verruimd zodat ze dat wel mocht. Dat duurde even want van de meeste aanwezige computers was of de muis, of het toetsenbord, of de monitor, of een combinatie van deze drie niet aangesloten. Her en der kwamen cryptische DOS meldingen voorbij waarbij ze mij vroeg of ik wist wat ze daarmee moest.

Na ruim een half uur zo geploeterd te hebben om maar online te komen kwam mijn collega binnen.
Toen ik hem uitlegde dat we waarschijnlijk een probleem hadden zei hij:
"Nee hoor, je moet gewoon een utp kabel uit een van de pc's halen en in je notebook stoppen. Dan zit je gelijk op internet!" Hij was hier al eerder geweest:-)

We hebben vervolgens heerlijk kunnen werken daar, want de koffie was prima!
Maar ik blijf zitten met de vraag of systeembeheer van betreffende instelling nu wist dat we zo met ons eigen notebook online konden of dat ze nu echt denken dat ze alles goed dichtgetimmerd hebben...

Seminar Cloud Computing

 in het onderwijs
Gisteren organiseerde SURFacademy het seminar "Cloud Computing: Minder zorgen om techniek, meer profijt van ICT"
Gebruik maken van diensten in de cloud: een trend die niet meer te stoppen is binnen het onderwijs. Cloud computing maakt het voor studenten en docenten mogelijk om online samen te werken. Zo kunnen studenten onder andere bestanden delen, over hun ervaringen bloggen en hun verslagen naar hun docenten mailen. Docenten kunnen via cloud computing altijd bij hun bestanden: vanuit hun leslokaal, een praktijklokaal, een leerbedrijf waar een student stage loopt en vanaf thuis. Daarnaast biedt cloud computing financiële, beheersmatige en technische voordelen.
Ondanks de voordelen van cloud computing leven er binnen het onderwijs vele vragen over dit onderwerp. Deze vragen hebben onder andere betrekking op privacy aspecten bij cloud computing, implementatievraagstukken, voorbeelden van onderwijsinstellingen die al stappen hebben gezet op het gebied van cloud computing, enzovoort.

Voorbeelden van webcare

 De NS doet haar best
Een paar mooie voorbeelden van webcare die ik even wil delen.
Woensdag zat ik in de trein naar Amersfoort en zag dat de oude spoorbrug in Zwolle nu wordt afgebroken.
Ik twitterde:
Hee, ik zie nu dat de oude spoorbrug in Zwolle onttakeld wordt en gaat verdwijnen. Zijn 2 sporen voldoende over de IJssel? #ns
En even later kreeg ik als antwoord:
NS_online
@trendmatcher Klopt, lees hier meer over de werkzaamheden #NS station Zwolle http://bit.ly/kOBRSy en deze http://bit.ly/kOBRSy
Vorige week een andere ervaring op het station in Zwolle waar ik het volgende over zei:
Als je van karton houdt moet je écht de kipnuggets van @smullers op #stationZwolle een keer proberen! 5 stukjes karton voor € 2,50!
@SMULLERS Ik heb ze geprobeerd, die A-kwaliteit kipnuggets. Het doosje waar ze in zaten was haast nog lekkerder! KARTONsmaak :-(
Ook daarop kwam heel snel een reactie via een Direct Message:
SMULLERS
Beste, die smaakbeleving lijkt ons niet de bedoeling. Wij laten graag zien dat het ook anders kan. DM uw adres voor een uitnodiging.
Een dag later had ik twee tegoedbonnen in de brievenbus voor een zakje patat met saus naar keuze!

Met een slimme zoekopdracht kom je op Twitter al snel namen tegen van diverse onderwijsinstellingen. Ik ben ben benieuwd of zij zich bewust zijn wat er over hen geschreven wordt, laat staan dat ze er ook iets mee doen!
Beste ...,
Wat vervelend dat je een dergelijke ervaring hebt. Stuur ons een dm met je e-mail adres en we kijken hoe we je het beste kunnen helpen om het op te lossen...

15 juni 2011

Ik kan rekenen!

 met ShowMe
Vandaag ontving ik een invite voor de bêtaversie van ShowMe. Dit programma is nog niet te downloaden via de appstore maar dankzij een link die ik toegezonden kreeg kon ik hem toch al installeren.
Met ShowMe krijg je een simpel soort whiteboard tot je beschikking waarop je in een paar kleuren kunt tekenen en schrijven. Alles wat je doet wordt opgenomen, samen met geluid. Na de opname kun je het resultaat controleren en uploaden als je tevreden bent over het resultaat. Dat gaat snel en daarna is de opname direct online beschikbaar.

Zoals je hieronder ziet is het dan ook weer te embedden. Zo kun je op de iPad dus een simpele screencast maken! Het werkt naar behoren, al gaat er af en toe wat fout of neemt het filmpje niet echt alle bewegingen mee, maar dat zal een kwestie van oefenen zijn. Wel is het aan te raden te werken met een externe microfoon -zoals die in de headset- omdat je anders het geluid van je vingers op de glasplaat hoort. Zoals je ziet is het mogelijk een plaatje als achtergrond te gebruiken. Ook kun je een deel van je scherm al vullen voordat je start met de opname.

14 juni 2011

Puck Meerburg presenteert zijn apps

 Tafeltrainer junior
Vorige week was ik bij de eerste tabletbijeenkomst van kennisnet op De Verdieping in Zoetermeer. Een mooie locatie, maar veel te klein voor deze gelegenheid want het was helemaal vol en er stonden nog twee keer zoveel mensen op de wachtlijst. De belangstelling voor deze bijeenkomst was dus heel groot en dat betekent dat er zeker een vervolg zal komen... toch Kennisnet?

Margreet van den Berg heeft inmiddels een prima verslag geschreven over deze bijeenkomst, dus dat ga ik niet overdoen.

Waar ik volop van genoten heb was het optreden van Puck Meerburg, voor deze gelegenheid terzijde gestaan door zijn charmante assistente Marieke van Osch. Puck (aka @puckipedia) gaf voor een volle zaal een prachtige demonstratie van de apps die hij gemaakt heeft: Tafeltrainer, Tafeltrainer+, Tafeltrainer Junior en de Teylers Museum app. Puck is nu elf jaar oud, maar programmeert er al jaren lustig op los.
Op zijn website staat nu onder andere: Ben bezig met OpenGL in Java te programmeren (Het bekende kopje koffie ;))
Ik bedoel maar...

Op de achtergrond in het filmpje zie je trouwens de dertienjarige Daan Lemmen, de maker van de roosterapp van het Canisius College. Ook hij gaf een prima presentatie, maar toen had ik nog niet bedacht dat ik een iDingetje bij me had om het op te nemen.

Scoop.it! embedden

Een tijdje terug schreef ik al over Scoop.it! en plaatste een demovideo met uitleg. De ontwikkelingen bij Scoop.it! staan niet stil en inmiddels is het mogelijk om Scoop.it! te embedden op je website.
Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:


Karin winters heeft inmiddels een mooie column geschreven over Scoop.it! in Surf Magazine (laatste pagina) en Herman van Schie heeft een handleiding gemaakt over hoe je met behulp van Scoop.it! een nieuwsbrief kunt maken.

BoekTweePuntNul
Binnenkort ga ik zelf weer een artikel schrijven over Scoop.it! in BoekTweePuntNul.
Dit initiatief van Louis Hilgers en Tessa van Zadelhoff is trouwens een apart bericht waard!
Wordt vervolgd dus...

13 juni 2011

iGeluid opnemen en bewaren in Dropbox

 Dat gaat perfect met DROPVOX
Heerlijk, die kleine apps die maar één ding doen en dan ook heel goed.
Vandaag vond ik er weer een met de voor de hand liggende naam DropVox. Daarmee kan je vanaf je iPad of iPhone geluid opnemen dat dan direct naar je Dropbox account gestuurd wordt. Je kunt zelf bepalen in welke folder het (m4a) bestand terecht moet komen. Het werkt snel en de geluidskwaliteit is prima.
Het grote voordeel is dat je opname direct beschikbaar is op alle apparaten die je aan je Dropbox account gekoppeld hebt. Gebruik je DropVox als dictafoon en deel je de folder met iemand "op kantoor" dan kunnen je opnames al uitgewerkt zijn terwijl je zelf nog onderweg bent! Zelf beschik ik niet over dergelijke faciliteiten, maar mooi is het wel...
Uiteindelijk heb ik zelfs een player gevonden waarmee de geluidsopname te embedden is op een website en afgespeeld kan worden via een HTML5 player, dus ook weer op een iPhone of iPad.




Hoe mooi wil je het hebben?

08 juni 2011

De column van Frans

Op weg naar de bijeenkomst over tablets bij Kennisnet zag ik een twitterbericht voorbijkomen van Frans Schouwenburg, sectormanager PO en VO bij Kennisnet:
"Maandag de eerste tabletmiddag #kennisnet. Ik mag openen en heb een heuse column geschreven die ik ga voorlezen."
Eigenlijk uit de gein reageerde ik met:
"Ik heb wel een autocue programma. Als je mij de tekst stuurt kun je voorlezen vanaf m'n iPad!"

Bij aankomst vroeg Frans naar het programma en zei dat hij het leuk vond om dat uit te proberen. Zo gezegd zo gedaan. Ik kreeg de tekst, zette die in i-Prompt Pro en ging daarmee op de eerste rij zitten. Na twee regels haakte Frans al af en greep terug naar de tekst op papier. Dat kon ik me helemaal voorstellen want zelf zou ik ook gek worden van zo'n dwingend scrollende tekst.

Maar nu had ik wel de beschikking over zijn column! "Die komt op mijn weblog" zei ik, opnieuw als geintje. Maar Frans vond het goed, dus bij deze de column van Frans die hij uitsprak bij de aftrap van de tabletbijeenkomst bij Kennisnet. Inhoudelijk verslag volgt zodra ik weer tijd heb...

07 juni 2011

Wat jammer, wat jammer...

Veel liever zou ik nu een enthousiast verslag schrijven over de tabletbijeenkomst bij Kennisnet van gisteren of over de ambassadeursbijeenkomst van vandaag, maar eerst moet me iets anders van het hart. Mensen die me kennen weten dat ik graag anderen uit de tent lok en dan kun je natuurlijk verwachten dat je dingen terugkrijgt. Maar wat me de laatste dagen overkomt vind ik toch wel zorgelijk.

Op het moment namelijk dat je in het openbaar "bekent" dat je de iPad een geweldig apparaat vindt wil je niet weten wat je allemaal naar je hoofd krijgt! Ik ben "een Apple fanboy die boos reagereert wanneer er kritiek wordt geleverd op de Messias" en meer van dat soort dingen. Waarom nu toch altijd die neiging om mensen in twee kampen proberen te drukken? Ik begrijp dat werkelijk niet!

Ik ben helemaal dol op m'n Windows desktop en notebook. Sterker nog: ik heb een tijd met een Macbook gewerkt maar die weer ingeleverd omdat ik het gewoon niks vond. Maar nee, omdat ik enthousiast ben over de iPad heb ik me overgeleverd aan vendor lock-ins en erger.

Hierbij nog maar een keer een oproep om op te houden met dat soort (res)sentimenten. Laten we alsjeblieft kijken naar functionaliteit en gebruiksgemak in plaats van naar merk en noem maar op! Zet mensen die ergens enthousiast over zijn niet zo snel in een hoek, maar luister naar de reden waarom ze zo enthousiast zijn! Ga niet gelijk in de verdediging, maar zoek naar openingen. Moet ik nog meer kreten gebruiken?
Realiseer je ook dat je reactie vaak meer over jezelf zegt dan over datgene waar je op reageert.

We waren tegen het boek, tegen de balpen en nu tegen de iPad, geweldig!
Geef me een alternatief dat net zoveel kan en ik zal er laaiend enthousiast over schrijven, ongeveer alsof ik het bij de Aldi gekocht heb, maar hou op met de gemakkelijke houding van: dit is slecht en dat is goed...
Amen

05 juni 2011

Van Java naar HTML5

Een van de standaard bezwaren van mensen die het niet zo hebben op de inzet van iPads (in het onderwijs) is het feit dat je er geen Java of Flash (laat staan Silverlight) op kunt draaien. Met name bij de Wiskunde lessen schijnt veel gewerkt te worden met demo's in Java die vraagstellingen mooi kunnen illustreren.

Nu ben ik heel slecht in Wiskunde dus durf ik daar nauwelijks iets zinnigs over te zeggen, maar ik ben toch op zoek gegaan naar oplossingen. Zo liep ik tegen quantblog aan waar mooie dingen zijn te vinden in HTML5.
Ik ben geen programmeur, maar is datgene wat nu in Java gedaan wordt (op termijn) ook niet gewoon mogelijk in HTML5? En zo ja, is het dan niet gewoon een kwestie van tijd voordat al die demo's omgebouwd zijn, of denk ik nu wat te simpel?

Hieronder zie je alvast een demo van iets dat vast met Wiskunde te maken heeft. Allemaal geprogrammeerd in Javascript en prima zichtbaar op mijn iPad...

Video editen op Ipad en iPhone

 SPLICE! capture, edit, share
Al een paar keer heb ik het programma Splice genoemd, maar er nog nooit iets over geschreven terwijl dat wel degelijk de moeite waard is. Met Splice kun je namelijk heel makkelijk video en foto's monteren op zowel een iPad als iPhone.

Kies om te beginnen de fragmenten die je gebruiken wilt uit je bibliotheek. Deze komen dan in een tijdlijn te staan waar je vervolgens van alles aan toe kunt voegen: voor- en aftiteling, overgangen en per fragment ook nog de nodige bewerkingen zoals dubbel snelheid, in- en uitzoomen en noem maar op. Ben je tevreden over je montage dan kun je nog muziek toevoegen en een geleuidsspoor inspreken. Ben je klaar dan stuur je het resultaat met één druk op de knop naar Youtube!

Hieronder zie je een demo op m'n iPad. Daarvoor heb ik videofragmenten gebruikt die ik met m'n iPhone heb opgenomen en daarna met Pic Transfer heb overgezet naar de iPad. Voor de demo-opname gebruik ik een oude boormachinestandaard waar ik de iPhone op- en de iPad ondergelegd heb.
Splice is gratis met volledige functionaliteit beschikbaar, maar dan moet je genoegen nemen met reclame in het bewerkingsbeeld. Voor € 1,59 zet je dat uit.

Iedereen die nu nog beweert dat een iPad "een consumerende vorm van apparaatgebruik is" mag zich vanaf nu opnieuw bezinnen en z'n behoudende pijlen op andere monsters richten!

Aantekeningen maken op de iPad

 neu.Annotate
Op het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam is een pilot gaande met iPads in de klas. Zware lesboeken worden hier namelijk vervangen door PDF’s op de iPad. “Ik hoop dat de iPad ook echt de didactiek beter maakt en dat het een verrijking voor de les wordt,” aldus de rector van het Gymnasium.
(bron: iPads in de klas op het Erasmiaans Gymnasium)

Dat is natuurlijk mooi, maar hoe zit het nu met de aantekeningen? Daarvoor wordt vaak iAnnotate genoemd, maar die app kost maar liefst € 7,99. Een goed alternatief is de (bijna) alleskunner Goodreader, dat eigenlijk op geen iPad mag ontbreken, maar ook hier betaal je nog € 3,99 voor.

Het kan echter ook gratis met het programma neu.Annotate dat verrassend veel mogelijkheden heeft:
★ Read PDF files
★ Highlight text
★ Add text notes
★ Add free-hand drawing
★ Add stamps
★ Add photos
★ Fill out and sign documents
★ Insert Blank Pages
★ Delete pages
★ Rotate page orientation
★ Organize documents using tags
★ Rest your hand on the screen with the Palm Guard

Wat ik echt heel mooi vind aan dit programma is dat je in het PDF document lege pagina's kunt invoegen waar je je eigen aantekeningen op kwijt kunt. alle bewerkingen die je doet worden onthouden dus je kunt stappen ongedaan maken. Als je klaar bent kun je het document opslaan, maar ook doorsturen naar andere apps of via mail verzenden. Het is mogelijk om foto's (dus ook screendumps!) vanuit je bibliotheek in te voegen en je kunt pagina's naar die bibliotheek opslaan. Al met biedt dit programma dus heel veel waar voor zijn geld!

neu.Pen
Naast neu.Annotate is er ook nog neu.Notes, neu.Draw en neu.Kidsdraw, allemaal gratis en prima bruikbaar!

Demo
Ik heb een kort filmpje gemaakt waarin ik de werking van neu.Annotate demonstreer:

iPad/iPhone Streamer

de CyWee Air Shuttle
Vandaag lag die dan in de winkel, de iPad Streamer waar ik vorige week al over schreef. Het blijkt te gaan om de CyWee Air Shuttle en ik kon hem natuurlijk niet laten liggen. Keurig verpakt met de nodige toebehoren. Het aansluiten en verbinden stelt niks voor. De ontvanger sluit je met een externe voeding aan op je televisie en het zendertje koppel je aan je iPhone of iPad en dan werkt het... maar natuurlijk alleen met de apps die tv-out ondersteunen. Op de site van CyWee staat een mooi overzicht welke apps dat allemaal zijn en gelukkig heb ik een paar daarvan al geïnstalleerd zodat ik een en ander direct kon uitbroberen. Het zendertje moet opgeladen worden via usb en heeft dus blijkbaar een eigen accu aan boord. Voordeel daarvan is dat deze geen stroom van je iPhone of iPad afneemt.

En, werkt het?
De hamvraag is natuurlijk of het doet wat het belooft. Wel, het werkt. Weergeven van foto's via de diavoorstelling en opgenomen filmpjes die in dezelfde bibliotheek staan gaat heel behoorlijk. Ook het weergeven van Youtube filmpjes gaat aardig goed. Het grote voordeel is dat ook audio wordt doorgegeven dus je kunt echt op je tv naar een filmpje kijken dat je op je iPad afspeelt. Als ik besluit het apparaatje te houden zal dat ook hetgene zijn waar ik hem het meest voor zal gebruiken. Gebruik je namelijk een van de apps die over tv-out beschikken dan laat de Air Shuttle toch wel de nodige steken vallen. Kleuren worden niet natuurgetrouw weergegeven, teksten zijn soms wat dubbel en af en toe treedt er ook wat storing op. Je kunt kiezen uit drie verschillende kanalen maar daar wordt het allemaal niet beter van. Ik heb hem getest met Goodreader en een paar andere apps. Soms is de gekozen resolutie ook niet goed en moet je die op de hand instellen. Het grootste voordeel is wel dat je op grotere afstand van je tv kunt zitten dan wanneer je gebruik zou maken van de VGA connector. Een afstand van drie tot vier meter is geen enkel probleem en het zendertje zit minder storend in de weg dan de VGA connector met kabel. De kwaliteit is echter beduidend minder helaas.

Jailbreak
Heb je een jailbreak uitgevoerd en maak je gebruik van Display Out dan kun je alles wat je doet doorgeven via de Air Shuttle, maar de kwaliteit is in dat geval in de meeste gevallen nog minder. Het werkt allemaal wel, maar kleuren zijn niet goed en beeld is vaak dubbel.

Niet kopen dus?
Dat is lastig te zeggen. Wil je op een simpele manier dingen laten zien aan meer mensen waarbij je vrij wilt bewegen zonder gebonden te zijn aan een kabel, dan kun je overwegen om dat met de Air Shuttle te doen. Wanneer het vooral gaat om foto's en (Youtube) video dan werkt dat best goed. Ook een presentatie via bijvoorbeeld Goodreader werkt redelijk. Grote voordeel ten opzichte van een VGA connector is dat ook het geluid wordt doorgegeven. Verwacht je dat je vanaf de bank websites kunt bekijken en bijvoorbeeld je mail kunt lezen dan ben ik bang dat je teleurgesteld zult worden....

01 juni 2011

Trendmatcher tussen iPads en Onderwijs ™

Gisteren ontving ik het volgende mailtje:
Beste Willem,
Heb je al eens overwogen de titel van je blog te veranderen in:
Trendmatcher tussen IPAD en Onderwijs? ™
Ik vind een Ipad a) geen computer en b) een consumerende vorm van aparaat gebruik terwijl een computer zo'n fantastische toolbox is voor activerende werkvormen waarbij leerlingen iets meten, berekenen, tekenen, ontwerpen, schrijven kortom; echt DOEN.

Ik heb een collega die met een Ipad én een netbook rondloopt! Een andere heeft een (duur) toetsenbord gekocht en weer een een koffiekleurige hard-case zodat de vorm -die mooi is- verdwijnt en het meer de vormen van een netbook krijgt.
Kortom,
krijgen we weer wat kritische geluiden en andere trends zoals vanouds? :=)
Natuurlijk was mijn eerste reactie richting schrijver:
Hartelijk dank voor je prikkelende mailtje!
Het geeft natuurlijk te denken terwijl ik ondertussen druk bezig ben met m'n iPad om een presentatie over het gebruik daarvan voor te bereiden:-)
Mag ik de inhoud van je bericht geanonimiseerd gebruiken voor een kritisch bericht op mijn weblog?
Ik vind het namelijk zonde om deze discussie één op één te voeren omdat deze voor veel meer mensen waardevol is!
Gelukkig kreeg ik prompt het volgende antwoord:
Dat mag best Willem,
je begrijpt misschien dat ik ook met mijn collega's in de slag ben. Er zijn er die aaipadden aanbevelen bij vo directeuren als vervanging voor een laptop in het VO. Ik erger me daar grijs aan, ben ik ook, maar voor de exacte vakken met denkende en metende mensen is het niet zo gunstig.... Die willen een invoerpoort en uitvoerpoort.
Overigens wil ik wel opmerken dat een I-pad en dergelijke een heel andere tool zou kunnen worden dan een pc en dan ook meer als eigen tool beschouwd moet worden. Misschien moet ik gewoon ophouden ze te vergelijken.

En vooral doorgaan....
Tja, wat zal ik daar nu van zeggen? Niet voor niks natuurlijk heb ik als illustratie het eerste bericht hierbij geplakt dat ik schreef over m'n iPad. Relativeren is tenslotte ook een kunst:-)
Voor iedereen die mijn weblog volgt en zelf geen iPad of iPhone heeft moet het ook mateloos irritant zijn dat ik er steeds vaker over schrijf. Andersom moet ik mezelf regelmatig inhouden om er niet veel meer berichten over te plaatsen omdat ik zelf nog steeds nieuwe mogelijkheden ontdek. Ook voor mij is het dus lastig om de juiste balans te vinden! Dan maar een apart weblog starten? Nou nee, want dan zou ik ook een apart weblog moeten maken voor Google gerelateerde berichten, voor Windows en voor Microsoft. Onbegonnen werk dus.

Schrijver hoopt dat ik weer kritisch word en over trends ga schrijven.

Trends
Wel, de trend die ik zie is dat steeds meer scholen pilots starten met iPads, zowel voor het management als voor leerlingen en dat in het BO, VO, MBO en ga maar door! Een geweldige ontwikkeling wat mij betreft, want zo komen we er met elkaar achter of "het wel wat is". Dat gaat natuurlijk alleen op als die ervaringen gedeeld worden en ook dat gebeurt gelukkig op allerlei manieren en daar maak ik graag melding van!
Het kan dus best zijn dat ik naar aanleiding van deze mailwisseling nog meer ga schrijven over (mijn) ervaringen met de iPad en iPhone. Zo heb ik deze week m'n iPad gejailbreakt. Wedden dat er lezers zijn die graag willen weten hoe dat gegaan is?

Kritische geluiden
Reken maar dat ik die graag laat horen. Zo ben ik nu Apple gebruiker tegen wil en dank. Ik baal namelijk ontzettend van het belachelijk gesloten model en de grote afhankelijkheid van de AppStore! Helemaal nu ik die jailbreak heb doorgevoerd en ontdek wat het apparaat nog meer kan. Waarom stelt Apple dat niet standaard beschikbaar? Kijk bijvoorbeeld naar de VGA connector. Standaard kun je daar alleen maar binnen sommige programma's wat laten zien op beamer of tv. Dankzij de jailbreak kan ik nu echt laten zien wát ik doe op dat ding. Geef me een tablet van een ander merk en met een ander liefst open source besturingssysteem en ik gooi die iPad gelijk aan de kant. Punt is dat het gewoon een geweldig ding is en ik tot nu toe niets anders in handen gehad heb dat erbij in de buurt komt.
Vorige week nog mocht ik even een vers uit Amerika meegebrachte Samsung met Android 3.0 honeycomb in handen houden. Mij werd gelijk verteld dat je wel internetverbinding nodig hebt wil je er wat mee kunnen omdat er nauwelijks lokaal draaiende apps zijn. Het duurde veel langer dan ik inmiddels gewend ben voordat het apparaat gestart was en binnen drie klikken had ik een vastloper. Als kritiek zou je kunnen aanvoeren dat een iPad het niet haalt bij een "gewone" computer: geen in- en out poorten en noem maar op. Helemaal waar en dat is dus inderdaad de reden dat je dat niet moet willen. Een smartphone is ook geen computer terwijl ook daar heel veel mogelijk mee zou zijn als docenten zouden beseffen dat ze geen bedreiging vormen maar een unieke kans om hun leerlingen te "engagen".

Ik merk dat ik op hol sla en wil nu eerst wel van jullie horen wat de beste reactie zou zijn richting mijn "brief" schrijver...
En als ik niks hoor ga ik gewoon door, dat begrijp je hoop ik?

Gratis naar Dé Onderwijsdagen!

Oproep tot open inschrijvingen
Iedereen die er wel eens geweest is weet dat Dé Onderwijsdagen nu niet behoren tot een van de goedkoopste evenementen die er in Nederland georganiseerd worden op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT. Vorig jaar nog hoorde ik iemand zeggen: "Nu is in één klap mijn scholingsbudget voor het hele jaar op!"

Maar er is goed nieuws
Dit jaar kun je helemaal voor niks naar Dé Onderwijsdagen!
Tenminste... als je er wat voor wilt doen én als je presentatievoorstel wordt goedgekeurd.
Heb je een idee, project-, onderwijstoepassing of onderzoek op het gebied van ICT-innovatie in het onderwijs? Presenteer deze dan in één van de open sessies tijdens Dé Onderwijsdagen.
Het programma biedt, net als voorgaande jaren, de kans om opgedane kennis en ervaring met anderen te delen. Als je voorstel wordt uitgekozen, heb je als spreker gratis toegang tot Dé Onderwijsdagen.
Dit jaar is maar liefst de helft van alle sessies in het programma gereserveerd voor open inschrijvingen en dat is meer dan ooit.

Call for Proposals
De Call for Proposals is opengesteld voor alle onderwijsinstellingen uit het primair tot en met het hoger onderwijs. De uiterste inzenddatum voor voorstellen is 28 augustus aanstaande. Daarna bepaalt een online publieke stemming welke voorstellen een plaats in het programma krijgen.
Meer informatie en het aanmeldingsformulier vind je op de website van Dé Onderwijsdagen.

Thema's
Dé Onderwijsdagen 2011 bieden een gevarieerde mix van keynote sprekers, diverse presentaties en workshops. Zes thema’s vormen de basis van het tweedaagse programma:
  1. De ICT-omgeving van de student in de 21e eeuw
  2. De ICT-competente docent
  3. Het flexibele curriculum
  4. Toegankelijke leermiddelen
  5. Adaptief en Digitaal Toetsen
  6. Een ICT-inrichting op maat
Ben je benieuwd naar de nieuwste trends in het onderwijs? En hoe deze kunnen aansluiten bij je onderwijsvisie? Wil je weten hoe samenwerking nog beter kan renderen? Hoe technologie bijdraagt aan leren op maat? Lees dan meer over de thema's en bedenk wat je over een van deze onderwerpen zelf zou kunnen bijdragen!


En ik heb dus pech
Helaas is de Call for Proposals net als vorig jaar alleen opengesteld voor onderwijsinstellingen en daar werk ik niet meer. Ik kan dus niet meedingen naar een gratis sprekerskaartje. Hopelijk zijn er ook speciale regelingen voor EduBloggers! Zij zorgen tenslotte voor de nodige roering... nu al:-)