15 januari 2019

Oproep voor deelname aan EduHackathonNL Zwolle

Durf het verschil te maken in het onderwijs

Wat zou er gebeuren als leraren en docenten, leerlingen en studenten, ouders, niet onderwijs professionals, ondernemers en iedereen die een verlangen heeft om het onderwijs in de regio (nog) beter te maken, de krachten zouden bundelen? Als deze mensen samen werken om een belangrijke uitdaging in het onderwijs eens anders aan te pakken en een krachtig idee tot een praktisch prototype uit te werken dat wel gaat werken? Dan gebeuren er spectaculaire dingen. En daar kun jij onderdeel van uitmaken.

Op zaterdag 23 Maart 2019 gaat precies dat gebeuren tijdens de 12-uur durende EduHackathonNL in Zwolle. Hiervoor zijn ondergetekenden op zoek naar enthousiaste deelnemers, zowel mensen met kennis van en ervaring in het onderwijs als mensen die er weinig van weten maar een andere manier van kijken en denken inbrengen. Door mensen met verschillende perspectieven, ervaringen, drijfveren en expertises samen te brengen en hun verbeeldingskracht en inventiviteit te bundelen, creëren we nieuwe mogelijkheden.

EduHackathonNL is dus bedoeld voor iedereen met passie voor onderwijs. Deelname kost je niets, behalve je tijd en verbeeldingskracht. We vinden het juist heel wat waard dat mensen mee willen denken en doen! Daarom zorgen we goed voor jullie als deelnemers tijdens dit event, waarbij catering en coaching zijn inbegrepen.

Tijdens dit event gaan jullie aan de slag met een van de ‘onderwijschallenges’, die door deelnemers zelf tevoren worden ingebracht. In een multidisciplinaire groep focus je op een van de challenges en doorloop je samen een proces gebaseerd op design thinking, met ondersteunende werkvormen om in 12 uur tijd tot een goed gezamenlijk resultaat te komen. Een evenement vol energie en inspiratie waarbij nieuwsgierigheid, verbinding en samenwerking centraal staan, waardoor nieuwe perspectieven en oplossingen worden gestimuleerd die lokale impact hebben op het onderwijs.

14 januari 2019

Certify'em opnieuw bekeken

Vandaag precies een jaar geleden besteedde ik aandacht aan de add-on Certify'em waarmee je via Google Forms toetsen kunt maken die bij een voldoende automatisch een certificaat genereert en verstuurt. Wat me toen niet is opgevallen of wat er toen nog niet in zat is de mogelijkheid om degene die de toets niet goed gemaakt heeft een mailtje te sturen. Laat dat nu net de vraag zijn die ik de afgelopen week kreeg!
Ga naar de advanced options en je kunt twee mailtjes componeren: dus voor wie wel en voor wie niet geslaagd is. Degene die geslaagd is krijgt als bijlage ook een mooi certificaat als PDF bestand meegestuurd.
Dit certificaat maak je in Google Slides en vul je met de gewenste variabelen. Er is een groot aantal templates beschikbaar, maar je kunt ook (op basis daarvan) je eigen ontwerp maken natuurlijk.

Normaal gesproken adviseer ik het gebruik van de add-on autoCrat, maar die voorziet niet in de mogelijkheid om op eenvoudige wijze de score en het percentage goed gemaakte vragen mee te sturen en genereert geen mailtje in het geval van niet behaald.
Daarmee is Certify'em voor dit soort gevallen nog steeds een aanrader. Vreemd genoeg is de add-on nog geen 10.000 keer geïnstalleerd en moet dus blijkbaar (ook na een jaar) nog steeds bekend worden bij het grote publiek...

Wil je kijken hoe Certify'em werkt? Maak dan even deze toets en ontvang het resultaat! (Met dank aan Nelleke)

04 januari 2019

Namen van tabbladen gebruiken in Formules

Vooraf:
Er zullen weinig mensen zijn die dit een interessante blogpost vinden, maar dat boeit me al een tijdje niet meer zoveel;-)
Voor wie wel geïnteresseerd is, lees vooral verder want het kan je reuze van pas komen!

Stel je wilt via een dropdown menu een keuze maken uit gegevens die op verschillende tabbladen van je sheet staan. Zo'n dropdown menu maak je via rechtermuisknop Gegevensvalidatie...
Daarin zet je dan de namen van de tabbladen, bijvoorbeeld: Maak een keuze,Klas 2A,Klas 2B,Klas 2C

Maar hoe zorg je er nu voor dat je die tekst kunt gebruiken in een formule?
Hier komt de functie INDIRECT om de hoek kijken. Deze zorgt ervoor dat tekst wordt omgezet naar tekenreeks die in een formule te verwerken is en is daarmee een heel krachtige functie! In bovenstaand voorbeeld staat in cel B4 de volgende formule:
=ALS(B1="Maak een keuze";"";arrayformula(indirect(B1&"!"&"B2:B")))
Deze leest de keuze uit het dropdownmenu in B1. Wordt er nu een klas gekozen, dan worden de gegevens uit het betreffende blad uit kolom B opgehaald en weergegeven!

Zie ook mijn vorige blogpost Namen kiezen met selectievakjes en de screencast die daarin staat...
Ben je nieuwsgierig naar de sheet met alle formules? Maak dan snel een kopie voor jezelf!

Namen kiezen met selectievakjes

Stel je wilt uit een lijst van namen er snel een aantal selecteren, bijvoorbeeld voor aan- afwezigheid of om ze een mailtje te sturen enzovoort.
In Google Sheets kan je dan gebruikmaken van selectievakjes in combinatie met een simpele formule.

In het voorbeeld hiernaast staat een aantal namen in kolom A vanaf A3.
In kolom B plaats je nu selectievakjes (via Invoegen).

Nu zet je in C3 de volgende formule:
=ArrayFormula(SORT(ALS(B3:B=WAAR;A3:A;)))

Wanneer je nu vinkjes achter namen zet zullen deze automatisch en gesorteerd verschijnen in kolom C vanaf C3!

Helaas werkt dit niet in Excel...

28 december 2018

Edubloggersbadge 2019

Daar is ie weer: De 'Edubloggersbadge 2019', een co-productie van André @Manssen en ondergetekende.

Omdat je deze 'Edubloggersbadge' op veel edublogs ziet, hebben we voor de herkenbaarheid alleen het jaartal opgehoogd.

André legt op zijn weblog precies uit hoe je aan de badge kunt komen en hem kunt plaatsen. Zo zien bezoekers dat jij je weblog up to date houdt!

29 november 2018

Willekeurige namen kiezen

Gisteren kwam ik deze vraag tegen op Twitter en dacht: Dat moet toch ook in Google Sheets kunnen?
Het antwoord is natuurlijk ja, maar het kostte me wel even wat uitzoekwerk.
Uiteindelijk is de oplossing heel simpel!

Zet in kolom A een aantal namen.
Zet ergens in kolom C de volgende formule:
=index(A2:A;ASELECTTUSSEN(1;AANTALARG(A2:A)))
Zoals je ziet in de screenshot heb ik een aantal velden samengevoegd om het wat mooier te maken. Datzelfde geldt voor de cellen in kolom B.
Plaats daar nu via Invoegen een selectievakje. Dat is een vrij nieuwe functie in Sheets die er in dit geval voor zorgt dat er bij aan/uitvinken telkens een nieuwe naam wordt gekozen. Een functionaliteit waar ik toevallig tegenaan liep...

Dat is alles!

Nu hoef je niet meer iedere keer een online tool te zoeken en daar eerst namen naar uploaden. Gewoon deze functionaliteit inbakken in de lijsten die je toch al hebt en je kunt volledig willekeurig namen genereren!

Natuurlijk kan je het nog mooier te maken door een verzamelblad te bouwen waarbij je via pulldown uit de groepen kunt kiezen en alleen de naam te zien krijgt.
In het voorbeeld hiernaast heb ik in cel A2 een pulldown menu gemaakt en in A3 de volgende formule gebruikt:
=ALS.FOUT(index(indirect(A2&"!"&"A2:A");ASELECTTUSSEN(1;AANTALARG(indirect(A2&"!"&"A2:A"))));"Maak een keuze!")
Wil je al dit werk niet zelf doen, dan mag je een kopie maken van mijn voorbeeldbestand en daarmee verder werken...

Overigens werkt de bovenste formule ook in Excel. Alleen moet je dan op F9 klikken voor een nieuwe naam. Dat selectievakje werkt in Excel niet...

28 november 2018

Live formulierreacties tellen

Stel je laat aan het eind van een les je leerlingen een (Google)formulier invullen waarin je vraagt om feedback over de gegeven les. Natuurlijk mogen ze anoniem reageren, maar je wilt wel graag dat ze dat allemaal doen!
Hoe pak je dat nu slim aan?

Dit is mijn oplossing:
Laat de reacties binnenkomen in een Google Sheet en maak daarin een extra tabblad aan met de naam: Aantal reacties
Zet daarin de volgende code: =AANTALARG(Formulierreacties!A2:A)
(Daarbij ga ik er van uit dat het blad waar de reacties binnenkomen Formulierreacties heet)
TIP: Ik gebruik de addon Crop Sheet om alleen de geselecteerde cellen weer te geven.
Publiceer dat blad nu door te klikken op Bestand en te kiezen voor: Publiceren op internet
Kies daarbij voor alleen deze pagina.
Echter, je gebruikt de url die je wordt aangeboden niet omdat die pagina slechts om de vijf minuten ververst wordt! Door een truc uit te halen met de url van het tabblad in de sheet zoals jij die ziet kan je een live weergave genereren.
Kopieer de url van het tabblad: Aantal reacties
Die ziet er bijvoorbeeld zo uit:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1btiuUUEnD8Dhjwar5znUdB-TfQFUpNE-lmy08gy4DHM/edit#gid=1891336901
Verander nu alleen het woordje edit door: preview en laat de rest zoals het is. Je krijgt dus dit:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1btiuUUEnD8Dhjwar5znUdB-TfQFUpNE-lmy08gy4DHM/preview#gid=1891336901

Als je deze url opent in een nieuw tabblad zul je zien dat het aantal reacties wordt weergegeven.

Nu heb je nog een Chrome extensie nodig die ervoor zorgt dat deze pagina automatisch iedere zoveel seconden ververst. Ik gebruik daarvoor de extensie Auto Refresh die precies doet wat ik nodig heb! De pagina kan je nu laten zien op je digibord of op je eigen scherm.

Let op: Wil je een zo getrouw mogelijk resultaat dan zul de mogelijkheid om te reageren willen beperken tot één reactie per persoon. Daarvoor moeten de respondenten dan wel inloggen bij Google. De reacties worden dan alsnog anoniem opgeslagen, tenzij je natuurlijk om naam en/of e-mailadres vraagt...

Wil je mijn voorbeeld testen? Installeer dan de Chrome extensie Auto Refresh, vul dit formulier in en controleer of het getal op deze pagina wordt opgehoogd.

22 november 2018

De gemankeerde QR code

Gisteren had ik opeens wat tijd over (de aannemer meldde zich af) en heb me toen verdiept in de "Maak je eigen escaperoom!" module uit de Leerlijn ICT van LearningROCKS, waarin je leert hoe je zelf een virtuele escaperoom kunt maken.

Op zoek naar mogelijke opdrachten vroeg ik me af hoe je een QR code zou kunnen gebruiken. Zo kwam ik op het idee om een QR code te verminken door er wat vierkantjes uit te halen met de opdracht om via de aangegeven coördinaten deze weer te vullen, zodat de code gescand kan worden. Het resultaat is dan natuurlijk een aanwijzing waarmee je weer verder komt.
Ik heb eerst een Google Sheet gemaakt die ik kan gebruiken als basis voor het vullen en daarna weer verwijderen van een aantal blokken. (Klik hier voor een kopie)
Voor het genereren van een QR code gebruik ik mijn eigen tool.

De werkwijze is dan verder heel simpel:

15 oktober 2018

Twee voor de prijs van een

Op 6 en 7 november 2018 organiseert SURF de Onderwijsdagen voor het mbo, hbo en wo in congrescentrum 1931 in Den Bosch. Op dinsdagavond is er een onderwijshackersdiner waar ook Onderwijsawards worden uitgereikt in maar liefst vijf categorieën. Iedereen kon daarvoor kandidaten nomineren en natuurlijk heb ik die mogelijkheid aangegrepen om een paar mensen aan te dragen vanuit het mbo.
Aanstaande woensdag bepaalt de jury per categorie een top drie, heel spannend dus!

Maar nu het probleem / de uitdaging:
Ik heb twee kanjers voorgedragen in dezelfde categorie en ik gun ze allebei die award. Het mooie is wel, zij zijn allebei heel goed in delen!
Dus bedacht ik dat zij die award ook prima zouden kunnen delen...
Nu wil ik de vakjury natuurlijk op geen enkele manier beïnvloeden, maar zou het niet geweldig zijn wanneer Annet Smith van Nova College en Ashwin Brouwer van het Friesland College op 6 november samen op het podium staan met één award in hun handen?
Ik realiseer me dat het tegen alle protocollen ingaat en dat de organisatie zich achter de oren zal krabben hoe hiermee om te gaan, maar wanneer je DELEN ziet als de kern van innovatie kom je hier toch niet onderuit?

Vandaar dat ik voor beiden in de categorie onderwijsadviseurs de volgende testimonial heb geschreven:

Twee voor de prijs van een
Als er twee mensen zijn die wat mij betreft in aanmerking komen voor een onderwijsaward, dan zijn dat wel Annet Smith van Nova College en Ashwin Brouwer van het Friesland College! Zij zorgen met behulp van ICT voor verandering en innovatie in het onderwijs en doen dat met veel passie.

Delen dan maar, die prijs?
Inderdaad: delen!

Want juist dat delen is iets wat zij zo enthousiast in praktijk brengen. Bij alles wat Annet en Ashwin ontwikkelen, maken en uitvoeren kijken zij hoe ze hun werk breed kunnen verspreiden en delen, uiteraard onder Creative Commons. Zo komt hun materiaal niet alleen beschikbaar voor de eigen instelling, maar kan heel onderwijzend Nederland daarvan profiteren, daarbij gebruik makend van social media en online platformen. En denk niet dat deze onderwijsadviseurs zich bedienen van “bureauwijsheid”. Beiden staan dagelijks met hun voeten in de onderwijspraktijk. Is het niet voor studenten, dan voor collega’s aan wie ze middels presentaties, workshops en trainingen voor het oog moeilijke ICT uitdagingen op een heldere en toegankelijke manier (en vaak met veel geduld) uitleggen en voordoen. Hierbij beperken ze zich niet tot hun eigen instelling. Ook via het netwerk van mbo ambassadeurs dragen zij hun kennis uit. In de avonduren is er vaak dan nog wel wat tijd voor een screencast of een blogpost vol tips, online gezet op een goed bezocht platform en gedeeld via Facebook en Twitter, maar dat is natuurlijk hobby:-)

Als jury zou ik dus geen keuze kunnen maken en hen die verdiende award mooi laten delen!

Ict-specialisten
Maar als je nu het overzicht van genomineerden opent en je kijkt naar de categorie ict-specialisten, dan heb ik hetzelfde probleem. Graag zou ik namelijk Nico Juist en Tom Visscher ook heel graag samen op het podium zien met één gedeelde award in hun handen, want als er twee mensen zijn die elkaar versterken en aanvullen, dan zijn zij het wel!!!

Dus ook hier geldt mijn stemadvies voor de onafhankelijke jury: Grijp je kans om meer mensen te waarderen dankzij het DELEN principe en zet twee mensen op het podium!

Gelukkig ben ik er zelf bij op het onderwijshackersdiner om te zien hoe het uitpakt...
Ben je ook voor DELEN? Deel dan dit bericht!


19 september 2018

Als edublogger naar de SURF Onderwijsdagen


SURF organiseert op 6 en 7 november 2018 de SURF Onderwijsdagen voor het mbo, hbo en wo. Deze 20e editie vindt plaats in congrescentrum 1931 in Den Bosch. De SURF Onderwijsdagen zijn de inspiratiebron voor deze sectoren op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT.

Gratis toegang voor zes edubloggers
Ook dit jaar mag ik weer een aantal toegangskaarten verloten onder belangstellende edubloggers, drie voor de dinsdag en drie voor de woensdag!
Wil je kans maken om op 6 of 7 november als edublogger gratis de SURF Onderwijsdagen in 's Hertogenbosch te bezoeken?
Vul dan dit formulier in!
Wie weet behoor jij tot de zes gelukkigen...
De bloggers die voor de dinsdag worden gekozen krijgen daarmee ook toegang tot het onderwijshackersdiner!
Loting vindt plaats op maandag 1 oktober en alle deelnemers krijgen persoonlijk bericht.

Het 15e #Edubloggersdiner
Een mooie opwarmer voor deze conferentie is natuurlijk het jaarlijkse Edubloggersdiner, dat traditiegetrouw aan de vooravond van De Onderwijsdagen georganiseerd wordt. Dit jaar dus op maandagavond 5 november, ook in (de buurt van) 's Hertogenbosch!
Aanmelden voor het edubloggersdiner kan via dit formulier.

Onderwijshackersdiner
Op dinsdagavond 6 november reikt SURF tijdens het onderwijshackersdiner de SURF Onderwijsawards uit aan de mensen die het verschil maken in onderwijsinnovatie: de onderwijshackers. Iedereen is van harte uitgenodigd om zich voor het diner aan te melden. Het diner wordt afgesloten met een feest.

04 september 2018

Automatische nummering van Google Forms bijdragen

Er kunnen redenen zijn om de reacties die binnenkomen in een spreadsheet vanuit Google Forms automatisch oplopend te nummeren. Je kunt dat realiseren met behulp van de add-on copyDown.
Zet daarvoor in de sheet waar de reacties binnenkomen ook de tweede rij vast en creëer een extra kolom. Zet in die kolom op de eerste regel het getal -1
Plaats in de tweede regel de formule: =A1+1
Activeer de add-on copyDown en zet de schakelaar aan. Zet een vinkje bij: Paste as values en klik op save settings.
Vul nu het formulier een keer in. Het kan zijn dat de add-on een paar lege regels genereert boven de reactie die binnenkomt. Deze kan je rustig verwijderen. Als het goed is heeft deze reactie het getal 1 gekregen. Plaats nog een reactie en die krijgt 2 als nummering! Dat betekent dat je deze instructie goed gevolgd hebt:-)
En bekijk anders bijgaande screencast, waarin ik het allemaal demonstreer...

30 augustus 2018

Keuzes uitschakelen in Google Forms


Willem, ik heb een vraag:
We willen graag een formulier uitzetten binnen onze scholen. In dit formulier moeten de scholen verschillende data en tijden kunnen kiezen wanneer zij tijd hebben voor een gesprek met mij en een collega. Wat mooi zou zijn is dat als een school een datum en tijdstip kiest dat deze dan niet meer zichtbaar is voor de andere scholen. Een soort “live-formulier” wat zich updatet. Is dit mogelijk en zo ja hoe?

Ja hoor, dat kan en wel met behulp van de add-on Choice Eliminator.
Let wel even op als je zelf op zoek gaat naar de add-on, want er is nog een oude versie in omloop die niet meer ondersteund wordt. Maak daarom een keuze uit de light versie of Choice Eliminator 2 via deze link!
Hou er verder rekening mee dat deze tool niet geschikt is voor een formulier waar op een bepaald tijdstip tegelijk meer dan 100 bezoekers komen. Het duurt namelijk ruim 2 seconden voor het formulier ververst is en een keuze is uitgeschakeld. Voor een situatie zoals hierboven geschetst is de add-on echter uitermate geschikt!