12 maart 2013

Getallen gooien

Gisteren publiceerde ik de dobbelstenengooier. Ronald de Moor reageerde enthousiast en zag mogelijkheden om dat in de klas te gebruiken voor het automatiseren tot de 20. Maar ja, dobbelstenen komen nooit verder dan 16 dus heb ik de routine nu aangepast zodat je grotere getallen kunt genereren. Daarmee kun je nu getallen laten zien tot maximaal 100 en je leerlingen laten rekenen. Mooi voor op een digibord, maar het werkt ook op een tablet en smartphone. Het leuke is dat ik hiermee weer wat HTML5 onder de knie heb gekregen!

Kijk wat je kunt met de getallengooier.

Ik vroeg Ronald er een lesbrief(je) bij te schrijven en dit is wat ik van hem terugkreeg:

De dobbelstenentool is goed in te zetten voor het automatiseren tot 20. Het automatiseren is een fase binnen het realistisch rekenwiskundeonderwijs en komt na begrip, inzicht en zinvol oefenen. De rustige vormgeving is prettig in het gebruik en zorgt ervoor dat de dobbelstenen centraal blijven staan.

Het automatiseren tot 10 en 20 is van essentieel belang voor de mate waarin kinderen hun verdere rekenbasisvaardigheden kunnen ontwikkelen. Als leerlingen iets automatisch kunnen, geeft hen dat de mogelijkheid de aandacht ergens anders op te richten. Zonder automatisme zijn complexe leer- en oplossingsprocessen onmogelijk.Ruijssenaars e.a. (2004) stellen, dat deelvaardigheden in die gevallen immers zo weinig bewuste aandacht dienen op te eisen, dat er voldoende geheugenruimte overblijft om te analyseren, combineren, toetsen en controleren. In de literatuur wordt het belang van automatiseren uitvoerig besproken. Volgens Braams e.a.(2004) is het automatiseren tot 10 en 20 een stappenplan waaraan gewerkt kan worden als de leerling getalbegrip heeft.

Voor het automatiseren is het van groot belang dat dit getalbegrip goed onderhouden wordt. De dobbelstenen kunnen zowel bij het inoefenen als bij het onderhouden ervan een goede aanvulling zijn op de dagelijkse oefeningen. Wat dacht je ervan om iedere dag 5 minuten te oefenen? Dit kan zowel klassikaal als in tweetallen. Kinderen schrijven de antwoorden op en als leerkracht laat je de dobbelstenen 'rollen'.
Na 20 sommen kijk je klassikaal de antwoorden na. Het feit dat je ze sneller kan flitsen of meer dobbelstenen kan inbrengen zorgt voor enige variatie en zal ook de snellere rekenaars uitdagen.

Een programma dat altijd werkt en geen onderhoud vraagt. Dus even 5 minuten oefenen is ook echt efficiënt aan de slag gaan.

Door op Totaal te klikken kun je ervoor kiezen om de oplossing wel of niet te laten zien. Wat denk je, bruikbaar of niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen