Posts tonen met het label HTML5. Alle posts tonen
Posts tonen met het label HTML5. Alle posts tonen

13 januari 2015

Dit moet je zien: GearSketch

Een tweet van @AnnemarievanEs3 triggert me om even door te klikken naar haar blogpost waar ze beschrijft hoe ze GearSketch heeft geïntroduceerd in haar klas.

Het is een prachtig programma, geschreven door Frank Leenaars, promovendus aan de Universiteit van Twente. Hij heeft dit speciaal ontworpen voor gebruik op tablets, maar het werkt ook op een gewone computer, en hoe!

Je trekt een cirkel en dat wordt gelijk een tandwiel. Tandwielen kun je tegen elkaar aan plaatsen en onderling verbinden door middel van een riem (of is het een ketting?). Dan kun je een van de tandwielen een richting geven waarin deze moet draaien en het hele zaakje komt in beweging. Daar kun je natuurlijk heel mooi allerlei vragen aan verbinden of kinderen zelf laten ontdekken waarom het ene wiel sneller draait dan het andere en welke kant op! Het resultaat kun je via een unieke url beschikbaar maken.

Frank Leenaars heeft alle code beschikbaar gesteld op Github, maar dus ook op een website met een zeer toepasselijke domeinnaam: www.gearsket.ch

Please find here the summary of Frank Leenaars’ thesis “Drawing gears and chains of reasoning

Bekijk de screencast om te zien hoe het werkt:

08 september 2013

HTML5 audioplayer voor Google Sites

Eerder schreef ik al over de mogelijkheid om audiobestanden op te slaan op Google Sites. Zou het dan ook niet logisch zijn dat je die bestanden gewoon op Google Sites kunt afspelen? Zo maar wat scriptcode embedden op een Google Site is er helaas niet bij. Je moet gebruikmaken van Google Gadgets. De meeste gadgets die ik vond om audio af te spelen maken echter gebruik van Flash. Dat wil ik niet, want ik vind dat een en ander ook op tablets af te spelen moet zijn. Dus ben ik op zoek gegaan naar een gadget die aan al mijn wensen zou voldoen. Ik heb er een gevonden en die voor het gemak vertaald naar het Nederlands. Met een klein beetje kennis van scripting zijn gadgets namelijk ook zelf te maken en aan te passen.

12 maart 2013

Getallen gooien

Gisteren publiceerde ik de dobbelstenengooier. Ronald de Moor reageerde enthousiast en zag mogelijkheden om dat in de klas te gebruiken voor het automatiseren tot de 20. Maar ja, dobbelstenen komen nooit verder dan 16 dus heb ik de routine nu aangepast zodat je grotere getallen kunt genereren. Daarmee kun je nu getallen laten zien tot maximaal 100 en je leerlingen laten rekenen. Mooi voor op een digibord, maar het werkt ook op een tablet en smartphone. Het leuke is dat ik hiermee weer wat HTML5 onder de knie heb gekregen!

Kijk wat je kunt met de getallengooier.

Ik vroeg Ronald er een lesbrief(je) bij te schrijven en dit is wat ik van hem terugkreeg:

09 maart 2013

Dobbelstenengooier

Een tijdje geleden publiceerde Herman van Schie een mooi ganzenbordspel over mediawijsheid met behulp van Thinglink. Ik maakte er een aparte pagina voor, compleet met dobbelsteen.
De dobbelsteen was een flash animatie die ik ergens online vond. Helaas werkt deze site niet meer, dus moest ik op zoek naar wat anders.

Na veel speurwerk op internet waarbij ik een hoop bagger tegenkwam ben ik uiteindelijk terechtgekomen op github waar ik een prachtig stukje code vond als HTML5-app.

Ik heb het wat bewerkt met behulp van jQuery mobile waar heel veel voorbeeldcode is te vinden met als resultaat een dobbelstenen-gooier die werkt op een website, een digibord, maar ook op je mobieltje!

Je kunt ervoor kiezen om het totaal van de worp wel of niet weer te geven. Zo kun je deze dobbelstenengooier ook in de klas gebruiken met bijvoorbeeld 10 stenen en leerlingen het totaal laten uitrekenen voordat je het laat zien door op totaal te klikken...

10 april 2012

Zoom.it van Microsoft

Met behulp van zoom.it (met een punt) van Microsoft kun je heel mooi inzoomen op foto's. Die foto's moeten dan wel ergens online staan. Je krijgt keurig een korte url code aangeboden en je kunt de foto embedden op een pagina. Probeer het maar eens uit met deze foto van de aarde van 8000 x 8000 pixels.

HTML5
Misschien denk je "Oh Microsoft, dan is het vast Silverlight!" Het mooie is echter dat het ook werkt op een iPad! Probeer het maar met deze link.

API
Microsoft stelt ook een API beschikbaar zodat je de routine naar eigen believen binnen je eigen pagina's kunt gebruiken. Overigens kan hetzelfde via een Googlemaps API al veel langer. Kijk maar naar dit bericht op m'n weblog van 15 oktober 2008.

21 november 2011

Maak een quiz of enquête met Tabletquiz

Gisteren werd ik getipt door MijniPad.net die een nieuwe App had ontdekt. Het gaat om Tabletquiz waarmee je snel en simpel in een paar stappen een quiz of enquête kunt maken. Bij een quiz kan maar één antwoord goed zijn, bij een enquête maakt dat niet uit. De quiz kun je maken op je desktop of op de iPad en de app die gegenereerd wordt werkt zowel op een iPad als ook op een device met Android! Het is namelijk een HTML5 app die je niet hoeft te downloaden via de Appstore, maar gewoon via internet kunt ophalen en installeren. Desondanks schijn je de app ook te kunnen gebruiken als je geen internetverbinding hebt. Dat laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd.
De app is (nu nog) gratis waarbij je één quiz of enquête kunt aanmaken. Echter, op MijniPad.net staat een promocode en als je die gebruikt bij aanmelden kun je er zelfs vijf aanmaken.

Natuurlijk heb ik het zelf snel uitgeprobeerd en het werkt inderdaad heel simpel allemaal. het leuke is dat je bij iedere vraag niet alleen een plaatje kunt zetten, maar ook een geluidsbestand en zelfs een video! Dat maakt het nog interessanter om binnen het onderwijs in te zetten lijkt me. Lees voor verdere uitleg vooral ook het bericht op MijniPad.net. Het lijkt me niet nodig dat hier allemaal te herhalen. Overigens werkt een en ander zo intuïtief dat je eigenlijk zonder handleiding zo aan de slag kunt.

Natuurlijk kun je de enquête die ik snel even heb aangemaakt zelf ook uitproberen. Ga daarvoor naar:
http://www.tabletquiz.com/u/trendmatcher en voer als code in: kpvf6e. Dit kan dus gewoon via een browser maar ook met een iPad of Android tablet. Op de iPhone werkt het goed tot aan het laatste scherm. Dat laatste scherm is te groot zodat je de verzendknop niet kunt gebruiken, terwijl scrollen niet mogelijk is. Alles is nog in bèta dus dat kan alleen maar beter worden.